Eten en drinken in Italië

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SushiLover123, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Latte crudo betekent dus: rauwe melk. Zoek eieren op (ouva) en dan heb je: uova crude: rauwe eieren. Kom je al een heel eind mee. Of je wijst op je buik :D.

Je Parmesan kun je gewoon eten: harde kazen van rauwe melk zijn wel "toegestaan", ook bijvoorbeeld boerenkaas in NL. Het gaat om de combinatie zachte kaas en rauwe melk.

Anyway, ik wens je succes ermee, ik denk dat je het niet kan vermijden dat je iets gaat eten of drinken dat wel door iemand wordt afgeraden tijdens zwangerschap, tenzij je de hele vakantie pasta met spinazie eet ofzo.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Noord-Italië. In de buurt van Brescia.

3. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik woon zelf in Italië (Milaan) en ben nu voor de tweede keer zwanger hier. Tijdens de zwangerschap mag je hier geen rauwe vleeswaren zoals rauwe ham, parma ham, salami en bresaola eten. Gekookte ham en mortadella mogen wel. Verder natuurlijk geen rauw vlees eten. Water kun je gewoon uit de kraan drinken tenzij anders vermeld. De reden dat veel mensen dat water uit flessen drinken is dat het water uit de kraan niet lekker is. Rauwe kazen (latte crudo) worden hier bijna niet verkocht alleen in speciaal zaken en dan staat het erbij. Ik mocht en mag dus gewoon mozzarella eten. Mijn gynaecoloog heeft sowieso nooit gezegd dat ik geen rauwmelkse kazen mag eten.

Veel plezier op vakantie.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dankjewel! Milaan is niet zo ver van waar wij zitten (2 uur?)
    Ik ga die dingen in ieder geval allemaal opschrijven!
    Is het in Italië ook zo net als in Nederland dat de serveersters/obers je attenderen dat je bepaalde gerechten op hun kaart beter niet kunt eten? Is in Nederland trouwens ook niet altijd het geval. Zeker niet als je studenten met een vakantiebaantje hebt. Die weten soms niet eens wat 'gepasteuriseerd' is :D

5. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goed doorbakken is ben cotto

Mozzarella mag wel: het verhitten van de melk is onderdeel van het productieproces, en daarna is de melk dus niet meer rauw: Mozzarella, mozzarella di Bufala en meer

Ik zou daarentegen weer oppassen met Mascarpone; da's meer een soort creme fraiche dan kaas. In de allerhande van deze maand staat hoe het gemaakt wordt. Zal in de meeste gevallen van gepasteuriseerde melk zijn, maar als je het niet vertrouwt, eet het dan niet.

Ijs wordt gemaakt van gepasteuriseerde melk, en kun je gewoon eten. Zoals al opgemerkt is, kun je dat het beste doen bij een drukke gelateria: dan weet je dat de omloopsnelheid hoog is, en dat 't niet al dagen oud is.

Eten op drukke plaatsen is overigens so wie so aan te raden; waar ter wereld je ook bent. Op plaatsen waar het druk is, krijgt het voedsel niet de tijd te bederven!

Italianen zijn over het algemeen erg trots op hun (regionale) keuken. Zelfs in toeristententen kunnen de meesten het niet over hun hart verkrijgen je slecht eten voor te zetten, mijn ervaring is dat dat gewoon beneden hun stand is (er veel te veel geld voor vragen is dat dan weer niet :) ). Verder zijn ze helemaal gek op kinderen, dus leer gewoon het zinnetje 'ik ben zwanger en mag geen ...' uit je hoofd.

In Noord-Italie heb ik nog nooit slecht water gehad. Wel heel vies gechloreerd water, vandaar dat iedereen flessenwater drinkt.

Veel plezier in Italie! Blijft mijn favoland om op vakantie te gaan in Europa :) :)

6. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Over het algemeen zullen ze je wel waarschuwen als je iets beter niet kunt eten. Zeg anders gewoon dat je zwanger (incinta) bent en dat je je vlees goed doorbakken (ben cotto) wilt hebben.

Daarnaast heb ik gemerkt dat ze hier allemaal erg galant zijn voor zwangere vrouwen, dus ik kan me niet voorstellen dat je veel problemen zult tegenkomen.

7. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    In de meeste restaurants kunnen ze toch wel engels of duits. Frans kunnen ze bijna allemaal dus als je dat kan spreken is er ook geen probleem.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bij die link staat niet tot hoeveel graden het verhit wordt en hoe lang. Het moet nl. minimaal tot 72 graden verhit worden. Of 68 graden, maar dan minimaal een half uur lang...
    Sono incinta di sette mesi! :D
    Maar ik mag geen... ???? Help?

Bedankt voor de info!

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    :$Uhm... un tres petit peux? :) Niet echt, eigenlijk :D

10. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    haha, ja ik denk als je het eten niet vertrouwd dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen :)

11. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je hebt helemaal gelijk ;) Hier een wat uitgebreider artikel: Italiaanse mozzarellakaas op Smulweb.nl waarin uitgelegd wordt dat de melk eerst wordt gepasteuriseerd. Alleen hele dure traditionele mozzarella wil nog weleens van rauwe melk gemaakt zijn volgens het artikel: Liefhebbers moeten wel weten dat ambachtelijke mozzarella soms van rauwe melk is gemaakt. De kans dat je die in Brescia tegenkomt, is klein, want dergelijke mozzarella moet binnen 24 uur gegeten worden, en dat ga je vanuit Napels niet halen.

Sono incinta di sette mesi e poi non posso mangiare ...
    (ik ben 7 maanden zwanger en daarom mag ik geen ... eten)

rauwmelkse kaas: formaggio fatto con latte crudo
    rauwe eieren: uovi crudi
    bier/wijn: birra/vino

als mensen je iets aanbieden dat je niet mag, kun je zeggen: mi dispiace, ma non posso mangiare perche sono incinta! (het spijt me, mag ik niet eten want ik ben zwanger!)

In Brescia zul je waarschijnlijk wel wat duits tegenkomen, maar veel 'over de grens' praten italianen nog steeds niet. Probeer het gewoon in het italiaans, met handen, voeten en je boekje, en je zult merken dat ze het geweldig vinden. De omgeving van Brescia ken ik zelf niet zo goed, maar zelfs in druk en toeristisch Rome kreeg ik alleen maar positieve reacties. Zo zelfs, dat ik me ter plekke begon te schamen voor Amsterdam, waar mensen toch wel erg onbeschoft zijn tegen toeristen (en tegen Amsterdammers zelf ook trouwens ;) )

Nogmaals heel veel plezier!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    LOL, kijk dit soort dingen weet ik dus niet. Thanks :D
    Ojeee, daar gaan de hormonen! Ik probeerde dit uit te spreken (wat volgens mij nog best goed ging, want heb altijd wel een uitspraak-knobbel gehad ;)) en ik schiet haast vol :D
    Vind ik ook! Ik probeer altijd de locale taal te spreken! Op onze honeymoon gingen we naar Fuerteventura en ik was nog nooit in een Spaanstalig land geweest. Dus van tevoren zo'n audio taalcursus gedownload :D

13. Ik heb het ook nog aan een zwangere italiaanse vrouw gevraagd.. die zei dat alle mozzarella wordt gepasteuriseerd (ook heet genoeg!) dat je die in Italië ook mag eten. Maar zie dat het hier ook al staat. :)

14. RiTi

RiTi VIP lid

24 mrt 2009
    7.587
    0
    0
    Utrecht
    Ow heerlijk Italie!
    Ben net 10 dagen in Rome geweest en mis het nu al ;).

Het blijft lastig met het eten, ook in nederland heb ik zo mijn twijfelgevallen.
    Ik heb het vooral op m'n gevoel en met wat nuchtere logica gedaan, het gaat er toch ook vooral om hoe je je er zelf bij voelt.

In Italie mag er rauw ei worden verwerkt in schepijs, daar heb ik wel mee uitgekeken. Zo ook met zachte kaas in toetjes en zo (tiramisu).

De meeste warme gerechten worden voldoende verhit dus dat loopt al gauw los.
    In supermarkten staat er veel op de verpakking waar je ook als hollandse best uitkomt ;).

In ieder geval heel veel plezier en geniet er van!

Deel Deze Pagina