Heey meiden, De vraag zegt het al half,, ik wou graag dat Liam met de pot meej gaat eten maar weet niet goed wat hij nou wel en niet mag hebben,, ik heb altijd potjes gegeven maar dat is eigenlijk ongelofelijk duur en als hij gewoon meej eet scheelt het weer geld,, Liam is 7.5 maand,, hoe maak ik dan het beste vers voor hem? we hebben wel vaak groente uit blik of pot,, welke van de 2 mag hij nou wel en niet hebben? Liefsz
In beide (pot of blik) zit vaak toegevoegd zout. En zout moet je nog proberen te vermijden. Dus liever verse groente. Of even goed de verpakkingen naspeuren op toegevoegde ingredienten. Ik heb bijna altijd vers gekookt. Als we aardappels aten, kreeg hij de verse groente daarbij, net zoals wij. Als we rijst of pasta aten, dan bakte ik voor hem wat losse groente en vlees in een eigen pannetje. Evt met een klein beetje tomatenpurree of ander sausje erdoor. En dan door de staafmixer met de rijst/pasta. En voor andere gekke gerechten stond er wel een portie restjes in de vriezer. Een geprakt aardappeltje en wat verse groente invriezen als je wat over hebt na het koken. En een wortel + aardappels is ook snel gekookt met een extra pannetje op het vuur. Wel iets meer werk dan potjes, maar zoonlief vond het veel lekkerder.
Aangezien wij zelf vaak pittig eten en ook roerbakschotels met prei en ui ed en ook gerechten met sausjes (uit pot, dus niet zelfgemaakt) kook ik voor mijn zoontje apart. Een keer in de week gemiddeld sta ik een uur in de keuken en kook ik aardappeltjes (iets wat wij zelf bijna niet eten)en verse groenten en daar voeg ik dan een restje vlees of vis en wat pasta of rijst (wat we van ons over hebben) bij, staafmixer erop en invriezen maar! Het kost wat tijd, maar dan kun je wel elke dag van de week een prakje uit de vriezer halen en opwarmen, verder net zo makkelijk als een potje dus en veeeel goedkoper en ook meer smaak! O ja, heel soms pak ik ook wat uit pot hoor: bruine bonen of mais. De mais spoel ik dan af (zout!). Maar dit beperk ik tot ca 1 keer per week. Vind dat dat wel moet kunnen.
Ik deed (en ga straks weer doen) hetzelfde als Druif. Elke maandag stond ik een uurtje in de keuken te kokkerellen, staafmixeren en in bakjes te doen. Zo had ik de rest van de week het gemak van potjes en toch zelf gemaakt eten. Blikken e.d. zit toegevoegd zout in dus daar paste ik wel op (hij kreeg ze gewoon af en toe). En spinazie mogen ze ook niet vaker dan 2 keer per week, die haalde ik altijd diepvries in deelblokjes. Groetjes Anita
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden dat is een mooi schema met een hoop groenten die de kleine mag hebben, en ja het is ondanks dat het een borstvoedingssite is ook prima voor kindjes die kunstvoeding krijgen. Door het krijgen van borstvoeding is dat namelijk niet ineens anders ! Pot en blik zou ik idd niet doen ivm het zout dat er veelal aan toegevoegd word. Maar zou het gewoon houden op lekker verse groenten. Nitraatrijke groenten (in dat schema op die site aangegeven met een sterretje) liever echt niet vaker dan 2x per week. Wij koken het gewoon zoals we het voor onszelf ook koken, en dan eten we ervan. Wij pureren het niet, nooit gedaan ook. Als we iets van een sausje ergens doorheen doen, halen we er eerst wat uit voor de kleintjes en daarna doen we de saus er doorheen, of pas erdoor op ons bord.
Ipv groenten uit blik of pot zou je ook diepvries groenten kunnen gebruiken, Veel goedkoper dan echt vers, maar ik denk beter dan pot/blik. Dat doe ik wel eens als wij iets pittigs eten of patat eten. Zo heb je zakken bloemoolroosjes, broccoli, sperziebonen, spinazie, doperwtjes, doperwtjes+worteltjes, dus op zich best veel om mee te varieeren. Aardappeltje erbij evt stukje vlees en klaar.
Heey meiden, Dank jullie wel voor jullie reacties! ik heb voor vanaaf worteltjes gekocht en aardappelen erbij ik zoek alleen nog invriesbakjes,, heb er 1 gekocht bij de etos maar daar kan niet zow veel in natuurlijk,, --->> hanneke Thnx voor de site Liefsz
De bruine bonen spoel ik ook af. Ik dacht dat die juist heel zout waren. Vraag me niet waarom.... Je hebt bij de AH van het eigen merk ook blikken gepelde tomaten. Daar staat zelfs op zonder toegevoegd zout. Erg handig bij ons, want hier is het stoofpotje van Olvarit erg populair. Maar toen mama het nagemaakt had, was mama's prakje nog veel lekkerder en veeeel goedkoper . Ik sta ook 1x in de zoveel tijd in de keuken om dingen te koken voor mijn zoontje.
Hoeveel aardappelen en groenten gaan erdoor?? heel erg ik weet het maar heb geen idee hoe ik het moet maken,, De site van Hanneke is makkelijk met wat ze mogen hebben maar staan geen hoeveelheden bij jmmr genoeg,, Liefsz
Ik heb het boek Opperdepop van de AH, daar staan de hoeveelheden wel bij. En er staat ook de leeftijd van je kindje bij, dus hoe oud hij mag zijn om het te mogen eten. Ik vind het een heel handig boek en er staan ook veel dingen in die we zelf ook lekker vinden. En het kost maar 9 euro ofzo, dus dat heb je er ook snel weer uit als je geen potjes geeft. Trouwens, ik had gelezen dat blik- en potgroenten gezonder zijn dan groenten die je eerst invriest en later weer ontdooit. (niet qua zoutgehalte, maar qua vitamines)
Heey meiden,, Hier is het geen succes,, meneer heeft 2 lepels gehad en het kwam er met een boog weer uit,, ( misschien omdat er kleine stukjes in zaten,, ) Volgende week nog maar een keer proberen,, Danke voor de antwoorden! Liefsz
Volgens mij is het 100 tot 150 gram groente, 50 gram pasta/rijst/aardappelen en de rest vlees of vis. Dus als je vegetarisch wil 150 gram groente en 50 gram pasta/rijst/aardappelen. Met vlees of vis is het minimaal 100 gram groente, 50 gram pasta/vlees/aardappelen en de overige verdelen over vlees/vis en evt. nog extra groente.