Zoontje 2 jaar eet slecht fruit/groente wanneer kan dat kwaad?

Discussie in 'Voeding' gestart door vruchtje24, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Ons zoontje is sinds een maandje moeilijk gaan doen met eten. Hij is kieskeuriger en soms wilt hij niet eens proeven. Nu is hij ook al een weekje ziek (oorontsteking en koorts) en het eten is echt een drama.

Het frustreerd me dat hij zijn fruit/groente ook niet eens wilt proeven. Prima dat hij niet zoveel wilt eten, maar eet dan in ieder geval iets. Hij wilt in principe wel lekkere dingen zoals zeuren om ontbijtkoek, ander verantwoord koekje of krentjes.

Hoe moeten we hier mee omgaan. Geen fruit en geen groente willen eten dus dan ook maar geen 'lekker' eten? Of wel iets anders aanbieden. Met lege buik naar bed vind ik ook zo sneu. En kan het kwaad dat hij momenteel even geen fruit en niet zoveel groente eet?

Maak me gewoon zorgen. Juist omdat hij ook niet lekker is wil ik hem wat vitamins tot zich laten nemen.

gr vruchtje

Uurtje na het avondeten zit hij te zeuren om

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter heeft deze fase ook gehad, hoort ook wel gewoon bij de leeftijd. Mijn dochter wilde een hele tijd ook alleen maar banaan eten als fruit en verder niets anders. Inmiddels eet ze allerlei fruit en groente nog steeds minder, maar van de week at ze zomaar een hoop worteltjes op.

Ze hebben maar weinig nodig om op te groeien en hij heeft natuurlijk ook in de gaten dat hij er invloed mee heeft op mama. En zeker als mama daarna ipv fruit/groente lekkere koekjes geeft!

Hier heeft ze nooit iets anders gehad en niet eten? Tja dan zocht ze het maar uit! Klinkt hard, maar anders gaat het van kwaad tot erger.

3. tulip

tulip Niet meer actief

sinds een maandje, dus daarvoor ging het wel goed begrijp ik??? Dan denk ik dat je mannetje in de peuterpuberteit is gekomen: gefeliciteerd;) Nee, even serieus. Waarschijnlijk is dit zijn manier om even te kijken of hij hiermee de strijd kan winnen of dat papa en mama aan het langste eind trekken.

Ik zou proberen om er niet te veel woorden aan vuil te maken, want dan wordt het juist interessant. Daarbij zou ik op een "stiekeme" manier proberen om hem toch voldoende voedingsstoffen binnen te laten krijgen. Als hij wel graag drinkt zou je van het fruit een shake kunnen maken. Eet hij graag pasta of rijst dan pureer je de groenten door de saus. En als je aan het koken bent zou je hem bv alvast wat stukjes kunnen geven aan rauwe groenten: komkommer, tomaten, paprika.
    Met eten zou ik het gewoon aanbieden en zodra jullie klaar zijn zn bordje weghalen. Het is aan jullie om te beslissen of je wel een toetje geeft. Je zou ook kunnen beslissen om het toetje een uur later te geven zodat hij het niet meer associeert met het eten en het ook niet als beloning ziet. Maar dit is echt afhankelijk van hoe jullie dat zelf zien.

suc6! Hopelijk heb je wat aan mn verhaal gehad.

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Als je kindje een sapje drinkt maakt het niets uit.
    Inprincipe, en dat is wat een dietiste tegen mij zei, is een sapje overbodig als ze fruit eten.
    Dus als ze sap drinken lijkt het mij hetzelfde.

Mijn kids hebben alle 3 moeite met avondeten, maar krijgen wel altijd een toetje, dit werd ons ook gewoon aangeraden door de arts.
    Maar ieder zn ding natuurlijk!

T is gewoon een fase, erg vervelend, maar maak er geen strijd van.

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor de reacties en tips meiden.

Ik vind het erg lastig dat we niet zeker weten waarom hij niet/slecht eet dus of het komt doordat hij ziek is/geweest en ofdat hij dus in de bekende peuterpuberteit is. Als het namelijk door ziek zijn komt vind ik het minder erg om iets alternatiefs te geven. Als ik mezelf na ga eet ik ook liever niet warm als ik ziek ben. Maar als het wel die peuterpuberteit is willen we proberen duidelijk en consequent te zijn en niets een alternatief aan te bieden.

Echt zo jammer want hij is tot voorkort áltijd een goede eter geweest!

tulip: ons zoontje lust/eet geen toetje dus dat is sowieso niet aan de orde. Wat we ons afvragen is de vraag of hij slecht eet omdat hij in die peuterpuberteit is gekomen óf omdat hij al 2 weken ziek is. Gisteren bij de dokter geweest en hij heeft

6. tulip

tulip Niet meer actief

je maakt het wel spannend vruchtje;), denk dat je berichtje nog niet helemaal af was.:) Het lijkt mij idd wel belangrijk dat je de medische oorzaken uitsluit.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie eet ook in periodes slecht, soms door dwarsheid, soms door ziekte. Maar met ziekte is het natuurlijk wel lastiger. Dan zegt men: laat ze maar eten waar ze zin in hebben. Dat deed ik meestal ook, met mate natuurlijk. Dan kreeg hij echt weleens een stuk ontbijtkoek voor zijn middagslaap.

Probeer ook eens kleine porties aan te bieden. Een kwart banaan, 5 stukjes wortel, halve aardappel, overzichtelijke porties voor ze. Hier hielp dat soms.

Ik ging in die periodes(zonder ziekte) in ieder geval terug naar het duidelijke basismenu: alle snoep eruit, koekjes 1 bij de avondthee, verder ontbijt, fruit, lunch, rijstewafel/fruit, avondeten, toetje(niet afhankelijk van avondeten, wel ong. max 100cc).

At hij geen enkele hap van zijn avondeten door dwarsheid, dan ging een bordje in de koelkast, en at hij daar eerst maar een paar happen van, als hij honger kreeg.
    Zelfde verhaal eigenlijk met fruit overdag.

Maar als hij nu ziek is, zou ik het nog even aankijken. Als je het niet vertrouwd, kun je altijd nog een multivitamine gaan geven. En verder groeien die kleintje van lucht&liefde ;)

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Eef is hier nu ook al bezig met de peuperpuberteit.. zit de hele dag nee, mama, nee... eten is drama en vroeger at ze alles wat los en vast zat. Ik merk dat het bij haar wel echt een spelletje is, dus ik probeer me maar in te houden en tot 100 te tellen.. echt frusterend, net alsof ik bang ben dat ze verhongerd..

Ga ook maar weer sapjes maken... en geef vitaminetabletten.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje eet al 6 maanden slecht. Geen avondeten en soms ook gene fruit en brood.
    Wij hebben het compleet losgelaten en hij krijgt gedurende de dag gezonde lekkere dingen.
    Als aanvulling een multi.

Jouw kindje is ziek en at daarvoor wel goed. Dan zou ik me geen zorgen maken en hem geven waar hij zin in heeft.

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat geen een mama eraan ontkomt. aan periodes dat de dreumis slecht eet of helemaal weigerd te eten. ik denk dat de meeste kindjes er zonder al teveel kleerscheuren vanaf komen. onze jongste eet ookal maanden slecht tot geen warm eten. ik probeer me er niet al te druk over te maken. ik weet inmiddels dat het ook weer overgaat en dat ze dan wellicht gaan eten als een bootwerker. tot die tijd ben ik nu begonnen met een mutlitvitamine en probeer ik vals te spelen. als hij geen avondeten wil krijgt hij als "toetje" de halve appel van de middag die er dan grif ingaat tot nog toe. hij eet dan dus als warm eten appel en yogurt of kwark ofzo en een multivitamine tabletje.

vruchtje gezien zijn leeftijd gok ik er toch op dat het de peuterpuberteit is. onze jongste is ongeveer van dezelfde leeftijd heeft ook altijd voorbeeldig gegeten maar weigerd ook sinds 2 maanden.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje heeft vandaag op: 2x borst, 3 happen crueli, 2 happen brood, 1x sap en een half melba toastje...

Hij mocht nog yoghurt of fruit, maar dat wou hij niet. Dan niet, ik ga niet dwingen en proppen.

12. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Tulip: het was niet de bedoeling om halve zinnen te schrijven:). Maar ik wilde nog zeggen dat hij oorontsteking heeft.

Vandaag ging het eten al iets beter gelukkig. In ieder geval een beetje mango op.

Jullie hebben het over multivitamine welk merk is dat en zijn dat druppel/vloeibaar of pilletjes?

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb de zonnetjes van davitamon de vanaf 1 jaar variant.

14. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Oké ik ga ze morgen gelijk even halen

15. tulip

tulip Niet meer actief

haha, dat kan trouwens wel het slechte eten verklaren hoor. Hier voor de buisjes ook een rits aan oorontstekingen gehad en verder een geweldige eter, maar toen ook minder. Deed ook zeer als ze moest kauwen zei ze.

Deel Deze Pagina