met 4 maandjes zijn we begonnen met zelfgemaakt fruit... alles gaat zo naar binnen echt geen problemen... Nu we begonnen zijn met groente zo rond 5 maanden komt het volgende "probleem": alleen verse worteltjes (evt. met aardappel) zijn erug lekker, maar de bloemkool/broccoli/spercibonen die versgemaakt zijn pruimt ie niet alle kant en klare potjes gaan wel zo naar binnen.... Wat nu? heb liever dat hij vers krijgt, want wil er zelf steeds mee bijvoegen (aard. en rijst e.d.) en heb liever niet de potjes van 6 maanden wat bijvoorbeeld al risotto/vlees/macaroni etc is.... hebben jullie tips? heb het al met aardappel geprobeerd....
Eva had dat in het begin ook Ik denk dat dat komt doordat die potjes niet echt een uitgesproken smaak hebben, terwijl vers dat wel heeft Bij ons was het gewoon een kwestie van geduld Ze eet nu werkelijk alles, ze moest alleen even wennen aan alle smaken Dus, hou vol, blijf proberen en op een gegeven moment heeft hij het door
hier dus ook!! broccoli moest ie niet ( zelfgemaakt) had nog een potje wortels staan uit zo'n babydoos paar lepels er doorheen gedaan en ja hoor toen wel grrr.. ik blijf nu toch steeds zelfgemaakt proberen en soms beetje mengen met een potje en dat dan steeds meer afbouwen ofzo?? weet het ook niet zo goed. De oudste had er geen last van die at alles
Je bent begonnen met eerst fruit introduceren, dus is je kindje gewend aan de zoete smaken van fruit en natuurlijk van melk. De 'andere' smaken van groente zijn moeilijker om eraan te wennen. De potjes met groenten bevatten vaak heel veel appel (lees maar de ingrediëntenlijst) om ze zoet te maken. Daarnaast zit in de potjes veel water en zijn de groenten door en door gekookt. Incl die appel wordt een groentepotje ook zoet en weeëig van smaak. Een baby heeft wel smaakvoorkeur (voor zoet), en moet alle andere smaken aanleren. Een baby moet soms 8-10 keer iets proeven wil die de smaak enigzins accepteren. Lekker vinden komt pas later. Dus eigenlijk gewoon de kwestie van aanbieden van verse groente en smaak leren kennen. Echt grote hoeveelheden eten hoeft natuurlijk niet, ze groeien nu nog alleen op melk. Je hebt meer baat bij een kindje die nu 2 lepels pure groente eet, en straks als die 1 is die groente ook lust, dan eentje die nu een heel potje smakeloze puree naar binnenwerkt, en straks misschien geen verse groente lust.
Z.n potje wel en vers niet. MMM Wat ik deed was een potje van vier maanden en dan een aardappel of wat rijst er door mengen van je zelf. En dan steeds minder en ja mixen en wennen. succes er mee.
Hier luste ze eerst ook geen broccoli en spinazie maar de 2e keer wel. Hier eet ze het gewoon in stukken/stronkjes vanuit het handje. Spinazie en rode bieten wel door de aardappel geprakt. Ik heb juist het idee dat ze de neutrale smaken van groente hier lekkerder vindt dan fruit. Banaan enzo vindt ze maar niks. Appel dan wel weer.
Bedankt voor jullie reacties! Potjes mengen met vers.. dat klinkt als een goeie Dat ga ik gelijk uitproberen! ik vind die potjes ook zo vies! snap niet dat hij ze lekker vind... en dan steeds meer vers dan potje erin... Als dat niet werkt ga ik het maar eens proberen met stukken groente, geef ik hem gewoon een sperciboon. kijken wat ie doet Nog meer tips zijn natuurlijk welkom
Adi: achteraf zou ik inderdaad begonnen zijn met groente denk ik... maar ja das goed voor een eventuele volgende ik geef hem inderdaad ook nog niet zoveel, als hij vers niet lust, krijgt hij er geen potje achteraan zeg maar, dan heeft ie "pech" (ow streng hé)
klinkt heel vies, maar begin eens appel of banaan door het eten te doen. Wordt het zoeter van en is wel gezond! 1 smaak introducen met een ander die de kleine wel kent. Wortel is lekker? een keer een andere groente mengen met wortel... en zo doorgaan en het smaak pallet verbreden. En niet bang zijn dat ze een keer niet eten!
Mijn dochtertje wilde ook alleen maar potjes eten, dus om geen stress te hebben tijdens het eten hebben we haar potjes gegeven tot ze een maand of 10 was. Daarna langzaam aan de stukjes aardappel, vlees en groenten. Gaat helemaal goed, ze eet alles, ook groenten pruimt ze heerlijk naar binnen! Potjes zijn niet zo heel slecht hoor, vers is beter, maar een relaxte sfeer tijdens het eten volgens mij nog beter.
ik zou er persoonlijk geen fruit door heen doen om het zoeter te maken... want zo leert hij nog niet aan de smaak wennen. Maar het cb gaf bij mij de tip. doe er eens wat (kunst of borst) melk door heen, dan smaakt het iets bekender/vertrouwder. dat was bij ons de oplossing. en idd mengen met potjes (en bij een volgende zou ik als ik jou was idd ook met groenten beginnen Gijs eet liever groenten dan fruit nu )
Mijn dochter eet sommige dingen ook alleen maar uit het potje en niet vers.... ach, baal er af en toe wel van. Wat lekkers gemaakt moet ze het niet, en het potje lepelt ze dan wel in ene naar binnen. Maar sperzieboon, broccoli en bloemkool wilt ze zowel vers als potje niet. Probeer het nu langzaam aan met wortel wat te mengen om haar te laten wennen... net gedaan met een stukje venkel, ze vond het maar een beetje raar Hier was de mix witlof, appel en aardappel een grote hit! Komt uit het boek opperdepop... Ik meng het liever met een stukje appel zodat ze aan de wat bittere witlof went en dan langzaam aan minder appel eraan toevoegen dan dat ze het voorlopig nog niet eet. Iedereen doet het op zijn eigen manier en bij ieder kindje werkt wat anders wel of juist niet. Hier een kleine zoetekouw, ondanks het beginnen met groente heeft ze liever een stukje fruit!
als je net begonnen bent met bijvoeden, gewoon die potjes meteen mee kappen en vers opnieuw introduceren. Eet hij in het begin weinig, jammer dan. Hij krijgt toch nog genoeg melk??? Hij gaat vanzelf meer eten hoor. je kunt beter nu rigoreus met de potjes stoppen dan straks wanneer hij een jaar is, want dan is het heel moeilijk. Ik bedoel hier niet mee dat potjes vergif zijn, maar je wilt toch dat je kindje verse smaken leert eten, en als dat niet samengaat met de potjes, dan zou ik daarmee stoppen.
Waarom zo'n 'haast'? Ik sluit me eigenlijk aan bij Adi haar reactie op pag. 1 Wat ik overigens soms wel moeilijk vind is dat ik dan net juist super lekker heb staan kokkerellen en hij het nog niet eens wil proeven Maar gelukkig word ik soms ook beloond... Check vandaag
tja, tot de 1 jaar is het nog bijvoeding en moet je vooral veel blijven aanbieden. Onze oudste at fruit al snel goed (zijn met groente begonnen hier) en ging groente/aardappel pas goed eten toen ze zo'n 10 mnd was. Daarvoor hooguit een paar hapjes. Heb een tijd gedacht dat ze geen groene groente wilde eten: nu vindt ze verse boontjes en broccoli helemaal lekker. Wij gaven zowel vers als potjes. Dat heeft ook echt mijn voorkeur: wel wennen aan het eten wat wij ook eten (vers) maar ook veel smaken leren kennen door de potjes (daar zitten veel dingen in die wij nooit eten) Onze meid eet bijna alles, maar ik vraag me altijd af of je daar echt veel invloed op hebt. Zoals iemand voor me al zei: doe waar jij je goed bij voelt.
Joh hij is nog zo klein! Het 'moet' allemaal nog niet. Als jij niet wilt dat hij potjes eet, dan is het heel simpel, dan koop je die gewoon niet. Op deze leeftijd is bijvoeding precies wat de naam zegt: BIJvoeding, je geeft het erBIJ. Gun hem tijd, voor je het weet eet ie de oren van je hoofd!