Ik ben moeder van een dochter van 15,5 maand en 29 weken in verwachting van onze tweede dochter. Sinds 1,5 week hebben we onze twijfels over onze dochter haar slaap en voedings-schema: 7.30 flesje opvolgmelk 120 ml en 1 boterham zonder korstjes want ze heeft nog maar 2 tandjes 9.30 Fruithap 10.00 uur naar bed 12.00 uur wakker, 2 broodjes en soms yoghurt (opvolgmelk wil ze dan niet. 14.30 uur/15.30 uur weer een uurtje naar bed Tussendoor liga, rozijntjes oid 18.00 uur avondeten, meestal wat de pot schaft, maar ze neemt soms niet eens een hap om te proeven. We geven haar dan vaak ipv avondeten brood of een avondpapje omdat we bang zijn dat ze anders te weinig binnen krijgt. 19.00 uur 2 kleine danoontjes (100 ml) 19.30 naar bed Nu is het zo dat ze s'avonds moeizaam in slaap komt, uiteindelijk slaapt ze pas 20.30 uur. Zou ze overdag teveel slapen? Hoe doen/deden jullie dat met jullie dreumes van deze leeftijd? We halen haar vaak ook maar weer even uit bed. Maar op deze leeftijd gaan ze ook uitproberen, dus misschien gaan we er nu helemaal verkeerd mee om... Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties! Sarah
Mijn dochter is even oud, maar slaapt veel minder. 1 keertje ongeveer een uur, al is dat natuurlijk extreem weinig. Haar schema ongeveer: 6u30 wakker 7u fles 240ml 8u boterham 12u groenten en vlees 13u dutje van max 1u 16u fruit 18u boterham 19u fles 240ml 19u bedtijd
Hier is het wel zo dat als mijn zoon (17mnd) overdag veel slaapt hij savonds moeilijk in slaap valt of snachts gaat spoken. Zijn schema ongeveer: 7.30 fles 210 8.00 boterham (niet altijd) 11.30 krentebol of 2boterhammen Tussrn12 en 13.00 uur naar bed 14.00-15.00 wakker daarna fruit koekje 17.30 warm eten maar dat is hier ook elke avond een probleem Toerje eet hij wel altijd 19.30 fles 210 met bambix Hij slaapt meestal maar 1.5 uur heel af en toe uitschieters van 3 uur.
Het niet of nauwelijks avondeten is een bekende fase op die leeftijd, kijk maar eens bij het voedingsgedeelte op het forum. Ikzelf geef dan nooit een alternatief, wel altijd een toetje...maar twee eh nee. Als ze een alternatief krijgen duurt deze fase misschien nog wel langer en hij kan al heel lang duren. Probeer je er niet druk om te maken, ze verhongeren niet zo snel hoor En waarom geen beker gewone melk bij de lunch? Vanaf een jaar is opvolgmelk in principe niet meer nodig. Ons schema toen en nu nog steeds: 8/9: broodje + beker melk 10.30: fruit 12.00: broodje + beker melk 12.30-15/15.30 slapen 15.30: tussendoortje (fruit/koekje/rozijntjes) + diksap 18.00: avondeten + toetje 19.30: klein bekertje melk en naar bed En als ie naar bed gaat slaapt ie de ene keer meteen en een andere keer ligt ie eerst nog een uur wakker maar huilt of roept dan niet ofzo dus ga er nooit heen...
Hier was t met 15 mnd hetzelfde schema als bij jou. Veel zeiden dat ze idd nog veel sliep maar ja als zij aangeeft dat ze moe is. Met 16mnd werden de slaapjes overdag korter en werd ze vaak om 8.00-8.30 wakker als ze om half 9 of later wakker werd legde ik haar om 12.30 op bed en dat ging steeds beter. De eerste keren was ze vaak al om half 2 wakker maar nu met 17mnd slaapt ze van 12.30/13.00 tot 14.30/15.00 en dan rond 19.30 erin.
Hier sliep ze maar 1x toen ze zo oud was (maandje geleden). Ze sliep vaak 2.5 uur 's middags maar het duurde ook steeds langer voordat ze sliep en werd ook steeds vroeger wakker dus nu slaapt ze maxinaal 1.5/2 uur van 13:15-15:00 ongeveer. Ze gaat om kwart voor 7 weer naar bed en wordt 12 uur later wakker. Ze houdt het goed vol zo.
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties!!! Kan ik zeker wat mee! @ Marianne, ze weigert melk te drinken. Uit een beker drinken zijn we wel aan het oefenen en dat gaat wel steeds beter. We bieden ook wel steeds opnieuw melk aan. Ze heeft nu een goede verkoudheid en eet zelfs haar brood lastig, wat ik er ook opdoe. Maar inderdaad verhongeren zal ze vast niet zo snel We gaan haar vandaag eens wat later in de ochtend op bed leggen, kijken hoe dat gaat... En geen alternatieven meer aanbieden. Worden jullie kleintjes niet wakker van de honger? Nogmaals super bedankt voor het delen van jullie ervaring!
Hier heeft het niet eten geen invloed op de nachtrust. Is dat bij jou wel zo dan zou ik misschien voor het slapen gaan iets van fruit geven maar niet bij het eten, ff later....zodat het niet als alternatief voor het avondeten gezien wordt, want dan blijft ze dat verwachten. Misschien overdag een fruitje extra of iets als snoeptomaatjes/komkommer gaat er hier ook wel lekker in. Als er iets is wat ze 9 van de 10 wel eet dat dan ff wat vaker eten, hier eten we elke week wel zelfgemaakte groentesoep en een stamppot....bijvoorbeeld Denk dat ie hier met 16 maanden uit een gewone beker dronk, daarvoor een rietjesbeker. Lees ook wel eens dat wanneer je kindje geen melk drinkt je daar een druppeltje sap doorheen kan doen, voor de smaak...of karnemelk proberen. Hier ging ie met 11 maanden over naar één slaapje, dit omdat ie 's middags niet meer ging slapen. Die overgang verliep wel wat rommelig: de ene keer kon ik het rekken, de andere keer niet, de ene keer sliep ie een uurtje, de andere keer helemaal niet en dat is uiteindelijk een slaapje van 2.5 uur geworden. Maar het veel slapen vind ik overigens wel meevallen als ik het zo lees en 's avonds half negen in slaap vallen is toch niet erg, of zet ie het op het brullen?
je zou nog kunne proberen om de poedermelk met gewone melk te mengen. klinkt niet heel lekker maar werkt soms wel... en korstjes mag ook gewoon hoor, mijn zoon kreeg pas met 10 maanden zn eerste tanden en at toen al hele boterhammen op hoor. sabbelen ze wel op. en hier heeft slecht eten ook geen invloed op de nachtrust. en als je een alternatief wilt aanbieden zou ik er ook voor kiezen om dat later te doen, niet tijdens het eten. kinderen zijn slimmer als je denkt en wat betreft slapen, je zou kunnen proberen het ochtendslaapje zo lang mogelijk uit te stellen en kijken of ze het volhoud tot na t middag eten. mijn zoontje van 15 maanden word vaak ook rond 11.15 al moe, hup boterham erin en om 12 uur ligt ie vaak al in bed tot 14.00, 14.30 uur. dan maar wat eerder de boterham maar dan slaapt ie wel goed. en doordat ie maar 1 x slaapt heb ik ook weer wat aan mn dag en kunnen we in de ochtend of middag nog ergens naar toe, dat vind ik wel erg fijn. mijn zoontje gaat dan rond 7 uur weer naar bed s avonds, en als hij moe is ook al wel eens eerder. flessen melk krijgt hij niet meer, na zijn avond eten nog een beker yoghurt en dat was het.
Hier ging onze uk rond de 14/15 mnd na 1 middagdutje. Deze duurde 2,5 a 3 uur. Wellicht kun je dat proberen? Ik vind de hoeveelheid slaap niet veel, maar misschien niet moe genoeg door t late middag slaapje. Daarnaast hoef je je idd niet zo snel druk te maken over te weinig eten, ik heb hier nooit een alternatief aangeboden. Hij at gewoon met de pot mee, en dat betekent dus soms niks eten. Op die leeftijd gaf ik wel altijd een toetje. Maar dan wel een "gezond" toetje zoals yoghurt en maar heel af en toe een danoontje en dan 1 ipv 2. Door de hoeveelheid suiker zou het slapen ook moeilijker kunnen gaan. En korstjes kunnen ook prima zonder tandjes!
Bedankt weer voor de reacties! Dat van suiker in de Danone is inderdaad een goede, daar had ik helemaal niet over nagedacht. Er zit meer calcium dan in yoghurt, dat is eigenlijk de reden dat ik steeds voor danoontjes koos. Maar ga daar verandering in brengen. Korstjes gooit ze altijd op de grond, maar ik blijf het proberen. We hebben haar gister om 12 uur laten slapen, alleen werd ze al om 13.30 uur wakker. Dus rons 17.30 was ze echt gesloopt. Maar uiteindelijk 19 uur naar bed, ze was gelijk vertrokken. Vanmorgen was ze 10.30 uur helemaal gesloopt dus hebben we haar op bed gelegd. Het is echt even zoeken naar een ritme en begrijpelijk dat dat niet van de 1 op de andere dag lukt. Ben blij met jullie ervaringen en tips! Half negen pas in slaap vallen is inderdaad geen probleem. Maar het lijkt me beter als ze rond 19 uur slaapt zodat ze de klok rond kan slapen. Daarbij komt dat je inderdaad ook een stuk meer kunt als ze maar 1 slaapje heeft. Maar dat is bijzaak natuurlijk! Karnemelk en wat diksap door de melk ga ik proberen. Bedankt weer!!!