Mijn zoontje is 1.5 jaar oud. Hij is allereerst gek op potjes. Dus als mijn vriend iets ongezonds eten krijgt hij een potje. Hij krijg dan wel een paar patatjes bijvoorbeeld, maar zijn potje vind hij altijd erg lekker. Hij ontbijt met een volkoren boterham en een banaan. Op de boterham gaat meestal Jam (minder suiker etc) of een groentespread. Heel soms light smeerworst, maar zo dun mogelijk. Tussendoor krijgt hij vaak fruit, tomaat (is hij helemaal gek van) soms een paar "chipjes" van de Kleine Keuken, of een koekje van de Kleine Keuken. Hij drinkt water of water met een paar druppels limonade. Ik laat het nu iets los, maar ik ben echt heel streng geweest wat betreft zijn voeding. Alleen gezonde dingen etc, vooral het eerste jaar. Ik kon ook echt heel boos worden als mijn schoonouders hem een stukje rookworst of chips hadden gegeven ofzo. (Gelukkig maar weinig voorgekomen, anders mocht hij er niet meer heen )
Mijn zoontje van 3.5 krijgt 's ochtends een smoothie van verse jus, haver, yoghurt en banaan. In 't weekend mag hij een soort zoetig broodje (pan de leche, is iets Spaans ). Meestal wil hij geen tussendoortje. Soms appel, of volkoren cracker. Brood krijg ik er vaak niet in. Tussen 12 en 15 eten we warm. Dat eet hij best goed. Volkoren pasta, rijst, soms aardappelen met groenten, vlees, vis of vegetarisch. 's middags tussendoortje, fruit (appel, peer, watermeloen) of cracker, en avondeten weer warm, of soep met brood, soms brood met kaas of kalkoenfilet. Verder nog eens yoghurt (ongezoet, 100ml)en 3 glazen havermelk (aangelengd met water). Snoep en koek houdt hij niet van. In 't weekend mag hij chips (met haast geen zout). Olijven snackt hij ook wel eens, met zo min mogelijk zout, maar ik vind ze nog erg zout eigenlijk. Verder drinkt hij water. Proeven doet hij soms wel, soms niet. Ik heb geen zin in drama dus ik ga dat niet pushen. Werkt hier toch averechts en hij eet best goed vind ik. Krijgt van alles wat binnen.
Ontbijt: 2 crackers met kaas of ham Tussendoor: fruit Lunch: 2 boterhammen Tussendoor: koekje, snoepje, chips Avond: avondeten, 1 volle opscheplepel, behalve als we agv eten want dan eet ze gerust 4 aardappels en een hele opscheplepel met groente. Toetje Jongste eet O: 2 a 3 boterhammen T: fruit 2 a 3 stuks L: 2 a 3 boterhammen T: snoepje koekje oud A: meestal 2 opscheplepel + toetje Drinken hebben ze de hele dag door. Melk, limonade, water of sap
Zoontje van 5: - 's Ochtends twee boterhammen, 1 met hartig en 1 met zoet beleg - Rond 10u fruit - 's Middags meestal 2 boterhammen, ook dit keer weer 1 met hartig en 1 met zoet beleg. Soms yoghurt met muesli en brinta erdoor en ook wel eens een broodje. Tijdens schoolweken krijgt hij een bentobox mee waar meestal 1 boterham in zit en verder varieert de inhoud. Ik vul doorgaans aan met rauwkost, wat nootjes etc. - 's Middags nog eens fruit en met dit weer ook wel eens een ijsje. Een koekje komt ook wel eens voor. - 's Avonds eet hij altijd behoorlijke porties vind ik zelf. Hij komt wel aan de 150-200 gram groente dan, plus aardappelen/rijst/pasta en een stukje vlees/vleesvervanger/vis, zo'n 100 gram. Waar mogelijk eten we de volkoren varianten. Soms hebben we een toetje in de vorm van vanille vla o.i.d. maar niet dagelijks. Zoontje drinkt 2 bekers (lactose vrije) melk per dag en verder water. Als we erop uit gaan hebben we wel eens van die "water met een smaakje" pakjes drinken mee. Ook bij oma krijgt hij die wel eens.