Eten in stukken aanbieden

Discussie in 'Voeding' gestart door appeltje, 19 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

We proberen al vanaf dat Kevin 6 maanden is hem groente te laten eten. Zonder succes. Gisteren heb ik hem gewoon maar eens een paar spercibonen gegeven. Nou, dat was reuze interessant. Lekker vastpakken en happen maar. Veel kwam er niet in, maar hij vond het leuk en er waren geen tranen (in tegenstelling tot een groentehap met de lepel).

Nu wil ik hem vandaag wat worteltjes geven. Hoe groot moeten deze stukjes zijn? Een grotere wortel die hij kan vastpakken en vanaf kan happen of zal ik het in kleinere stukjes geven? Zijn hier mensen met ervaring?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Er hoeft ook nog niet veel in te komen hoor. Likken, proeven, voelen, bijten is al oke.
    Het heeft hier ook echt wel een poosje geduurd voordat er écht gegeten werd.

Wortelen gaf ik altijd in grote stukken. Wat je kunt doen is grote en kleine stukken op het bordje leggen en dan kijken welke je kindje pakt.
    Is altijd leuk om te zien hoe ze iets uitkiezen.

3. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Wortel geef ik gewoon (als het niet enorme wortels zijn) als 1 geheel. Gekookt, ze hapt er dan zelf stukjes af en als het te groot is dan werkt ze het wel weer naar buiten.

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Volgens wordt aangeraden de groentes ter grootte van hun vuistje aan te bieden. Of iets groter lijkt mij, zodat ze er lekker van kunnen peuzelen.
    Wij doen het allebei, gepureerd en in stukjes aanbieden.
    Ik kan er echt van genieten als ik Yara zo'n sperzieboon naar binnen zie werken :-D. Zij vindt het helemaal geweldig!

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    De groente zo groot als hun eigen vuist is een prima maat. Zo kunnen ze bijv. heel makkelijk broccoli roosjes vastpakken.
    Een wortel zou ik in 3 snijen.

6. appeltje

Nou, het ging hier best aardig. Hij ging in ieder geval lekker aan de slag. Alleen ging er op een gegeven moment een te groot stuk naar binnen en begon hij te kokhalzen. Dat was voor vaders genoeg om het voor gezien te houden.
    Ik weet dat dit een natuurlijke reactie is en het hoort bij het leren eten, maar het was wel een naar gezicht. Spercibonen gingen wel goed, dus dat probeer ik de volgende keer weer eens. En broccoliroosjes is ook een goede.

Net weer een huilpartij gehad met de gepureerde groentehap.... hij wil het gewoon écht niet. Met tot gevolg dat hij 's avonds weinig tot niets eet aan vast voedsel, wat weer nachtvoeding tot gevolg heeft. Daar wil ik ook eens vanaf....
    Morgen dus gewoon weer eens stukken aanbieden.

7. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Kun je het niet fijn snijden ipv pureren? Misschien dat dat beter werkt omdat je dat met een lepeltje kunt geven.Je zit dan tussen pureren en brokken in. Dan stimuleer je die kokhalsreflex ook niet zo erg.

succes want het is idd een akelig gezicht als ze zo kokhalzen. Voor hetzelfde geld aspireren ze, dan ben je verder van huis.

8. poepiekont

poepiekont Actief lid

24 jan 2008
    104
    0
    0
    Je kan idd proberen of fijn snijden of grof prakken beter gaat, al zal je mannetje waarschijnlijk nog steeds kokhalzen want het blijven stukjes. De kans op aspireren is overigens veel groter bij vloeibare dingen zoals gepureerde groentehapjes en melk.

9. appeltje

Ja, dat snijden ga ik eerst maar eens proberen. Bedankt!

10. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Kinderen die gepureerd eten hebben minder vaak kokhalsneigingen dan kinderen die dat zogenaamde Rapley eten.

11. appeltje

Nou, vandaag ging gepureerd weer een soort van redelijk. Ik blijf het allemaal gewoon maar aanbieden. Gesneden, geprakt, gepureerd, stukjes.... ooit zal meneer toch gaan eten?! :)

12. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Poepiekont (hihi) heeft het toch ook over fijn snijden en grof prakken? Goede opmerking hoor, maar wat wil je ermee zeggen? Ze heeft wel gelijk, je verslikt je eerder in vloeibare dingen dan in stukken.

Appeltje hoe heb je het aangeboden vandaag en hoe is het gegaan? Al wat verbetering?

Deel Deze Pagina