Gemeente maakt fout! Ongeboren vrucht niet erkennen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder84, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik ben gister bijna terrorist geworden, ik had de man achter de balie van de gemeente, er wel overheen willen trekken en heel hard willen schreeuwen. Maar ik deed het niet. Nee, want ik ben 'beschaafd' en ik win er toch niks mee. Maarrrr ik ga er toch zeker wle werk van maken! Het volgende is namelijk gebeurt:

Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar wonen wel al 3,5 jaar samen. Toen ik 12 weken zwanger was, zijn we gaan informeren over een huwelijk, nog voor de kleine geboren zou worden. Mijn vriend is echter van zuid afrikaanse afkomst (en heeft tevens ook de britse nationaliteit) en moest dus wat meer regelen dan 'normaal. Afijn, wij dus naar het gemeentehuis, want het was allemaal wat onduidelijk. Ons werd verteld: u heeft alleen een geboorteakte nodig (mijn vriend dus). Die vroegen wij dus aan in zuid afrika. Dit duurde even (lees: ambtenaren werken daar net zo hard en snel als hier) dus pas toen ik 20 weken zwanger was, kregen we de geboorteakte terug gestuurd. Dus wij weer naar het gemeentehuis, denkend dat we nu een afspraak konden gaan maken voor de ondertrouw en het huwelijk zelf. Maar NEE! 'Oh' zegt mevrouw achter de balie, 'ik lees net dat u nog 2 maanden in zuid afrika hebt gewoond, na uw 18de verjaardag. In dat geval moet ik een bewijs van ongehuwdheid zien voor u kunt trouwen plus er moet een apostille op de geboorteakte komen'. Toen kwam rolberoerte numero 1. Waarom is dit ons niet eerder verteld?! 'Geen idee mevrouw, maar u kunt er toch niets aan doen, onze wil is wet (zo zei ze het niet, maar jullie kennen dat vervelende toontje wel)'. Afijn, wij regelen een 'bewijs van ongehuwdheid' in zuid afrika en die kutstempel zit ook op de geboorteakte. Deze papieren heb ik eergister pas binnen gekregen (ik ben nu 33 weken zwanger en we verzonden de aanvraag met 20 weken zwangerschap, heb je een duidelijk beeld van de snelheid waar daar mee gewerkt wordt?). Dus wij blij. Yes, nu kunnen we nog voor de geboorte van de kleine gaan trouwen!

Maarrrrrrrr NEEEEEEEE! Mevrouw, er hoort nog een stempel op de akte van ongehuwdheid. Ik begon te trillen, woedende bellen welden op in mijn rug, schouders en hoofd en ik begon luid te praten. 'Say what?!' WAAROM IS DIT ONS NIET VERTELD? Ik doe verdomme precies wat van mij gevraagd word, maar blijkbaar ben ik een mongool, want ik had natuurlijk moeten weten dat er een andere stempel op had gemoeten. Niet die ene van 3 cm die er nu op zit, maar die ene van 5 cm! OOOOH STOMME IK!

En nu dus het volgende: we mogen niet trouwen EN mijn vriend kan het kind niet erkennen als het zijne. Tenminste, voor de geboorte gaat dit niet meer lukken. Want, zo zei meneer de ambtenaar, er is ook nog ondertrouw van 2 weken en in mijn situatie maken ze geen uitzondering om het proces te bespoedigen. Met andere woorden: ik word verkeerd voorgelicht, maar ik krijg ook nog eens geen compromis. Ben dubbel de sjaak zeg maar. Dit kindje heeft geen vader bij zijn geboorte, krijgt zijn achternaam niet en er komen ongetwijfeld extra kosten bij als we later alsnog trouwen en mijn vriend zijn kind eindelijk kan gaan erkennen. Nee, volgens meneer de ambtenaar komen er geen directe extra kosten bij. Indirect wel dan? Dat weet ik niet mevrouw. Tegen die tijd begon de wereld te tollen en ben ik boos weggegaan. Thuis gekomen heb ik meteen mijn advocaat gebeld, die er een rechtszaak van wil gaan maken maar a. zal het niet op tijd rond komen en b. ik heb geen idee wat de kosten ervan zullen worden. Oh en vergeet de tijd, energie en stress die erbij komt kijken niet.

Wat ik nu ga doen, is meneer de ambtenaar bellen en hem vriendelijk verzoeken om alles wat wij gister hebben besproken zwart op wit te zetten zodat ze me niet opnieuw kunnen zeggen: wij hebben geen fout gemaakt. En dat we straks niet opnieuw voor de verrassing komen te staan dat er alsnog een krulletje van 7,1 cm in de linkerbovenhoek moet verschijnen.

Maar nu dus mijn vraag. Wat zijn d ekosten voor het erkennen van een kind na de geboorte? Verschilt dit met de kosten van erkenning voor de geboorte? Zijn e rkosten verbonden aan de verandering van de achternaam van ons kind? Als wij over bv een half jaar gaan trouwen, is het gezag dan ook automatisch geregeld? of moet ik dan alsnog via de kantonrechter het gezag aanvragen (met extra kosten)?

Kortom, wat zijn de gevolgen hiervan zowel financieel als qua tijd en energie? Ik dacht het namelijk heel simpel op te lossen met een huwelijk, maar dankzij die apen daar kan dat niet... Ik ben best wel een beetje boos :evil: En ik heb jullie hopelijk niet verveeld met mijn lange verhaal :(

Liefs Vlinder

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ongelovelijk zeg! Wat een stelletje klunzen!
    Lijkt me niet verkeerd om er werk van te maken. JIj hebt er misschien niets meer aan maar wellicht de personen na jullie wel.

Ik kan je geen tips of adviezen geven..wij waren 5 jaar getrouwd toen Ruben kwam.

Heel veel succes met deze romslomp!

Elmo

3. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    met spoed de ombudsman bellen (die is er speciaal voor falende overheidsinstanties) en zorgen dat het geregeld word voor je eerste wee begint.

je kan er natuurlijk ook mee dreigen bij de gemeente, vaak hebben ze daar nog wel een beetje respect voor omdat ze soms publiekelijk te kijk worden gezet in de krant (bv telegraaf)

4. shenoby

shenoby Niet meer actief

een kind kan erkend worden tot 3 dagen na de geboorte,normaal gesproken.
    kan dit niet en wil je het later doen kost het 500 euro

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

SOW!
    Nou, dan weet ik niet of je wel een ambtenaar hebt gesproken (had ie een dweil in zijn handen?)

6. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    hoi hoi,

heb het even gelezen zeg... JEMIG:| wat leuk joh ambtenaren:|...

maar goed antwoord op je vragen :)

Maar nu dus mijn vraag. Wat zijn d ekosten voor het erkennen van een kind na de geboorte?

In onze gemeente geen. Omdat er nu op papier staat vader onbekend omdat je vriend de kleine niet kan erkennen.

Verschilt dit met de kosten van erkenning voor de geboorte?

Nee de erkenning van ongeboren vrucht is gratis.

Zijn e rkosten verbonden aan de verandering van de achternaam van ons kind?

Dat weet ik niet. Ik meende van niet. Als er namelijk staat vader onbekend en later met alle papieren erkent de vader de kleine dan kan er gelijk gezegd worden welke achternaam. Dat wel met toestemming van jullie beide. Dit zal je alleen wel even goed moeten informeren bij je advocaat ;) (niet bij de ambtenaren aangezien ik me goed kan voorstellen dat je daar het vertrouwen echt niet meer in hebt)

Als wij over bv een half jaar gaan trouwen, is het gezag dan ook automatisch geregeld? of moet ik dan alsnog via de kantonrechter het gezag aanvragen (met extra kosten)?

Als je vriend de kleine erkent... dan krijg je gelijk een papier mee van de gemeente waarbij het gezag geregeld kan worden dit kost geen geld... Hoe dat zit met trouwen dat weet ik dus helaas niet...

sorry... (zo gaat het in ieder geval bij ons in de gemeente... ik weet niet of het in elke gemeente zo gaat)

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn .......... wat een klunzen daar zeg.

erkennen na de geboorte kost wel degelijk geld mits dat het gebeurd binnen 2 dagen na de geboorte maar ik ben bang dat dat ook niet gaat lukken. het ouderlijk gezag moet appart geregeld worden als je niet getrouwd bent voor de kleine er is.

ik zou er zeker werk van maken meis wat een bedoeling daar

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

de verandering van achternaam koste toen bij mij 500 gulden trouwens

9. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ongelooflijk wat een stelletje %%@$%* daar zeg :|

Maar, ik lees er misschien overheen nu..maar waarom kan je vriend jullie kindje nu niet erkennen? Daar heeft hij toch alleen zijn identiteitsbewijs voor nodig? En als het goed is, is dat binnen 1 dag geregeld terwijl je zit te wachten..? :oops:

10. Safiya

Safiya Actief lid

24 sep 2007
    209
    0
    16
    op een paars wolkje
    Mijn vriend heeft mijn oudste dochter (ze is niet zijn biologische kindje) met 2,5 jaar erkend en er kwamen geen extra kosten bij!
    Ons 3e kindje is door omstandigheden ook pas na de geboorte erkend door hem..in eerste instantie kreeg ze dus mijn naam, de dag na de geboorte zijn we samen naar het gemeentehuis gegaan om haar aan te geven en direkt ook de erkenning geregeld, jij moet hierbij wel aanwezig zijn..ook weer geen extra kosten aan verbonden!

wat een stelletje Kl**tzakken zeg..kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt!

sterkte

liefs Safiya

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Omdat ze wilde trouwen...toch?

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wat een stelletje f*ckers daarzo! :evil:

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar wil je even veel sterkte en moed wensen, hoop dat jullie er snel uitkomen!

13. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Maar dat kan dan toch als het kindje er is? Als ze nu erkennen, kunnen ze straks gewoon trouwen maar dan is de achternaam iig al geregeld, en heb je dat gedoe na de geboorte niet (en ook zeker geen extra kosten!)

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

volgens mijn is het zo dat hij nog niet volledig hollander is en dat er daarom zoveel geregeld moet worden.(vlinder corrigeer me als ik het mis heb)

15. Safiya

Safiya Actief lid

24 sep 2007
    209
    0
    16
    op een paars wolkje
    Nog even over de achternaam..als het kind erkend wordt door jou vriend, dan krijgt het als jullie er bijde achter staan zijn naam..zonder kosten!

zoals hierboven al benoemd de kleine krijgt nu jou naam en vader onbekend, daarom kan hij met jou toestemming gewoon de kleine kosteloos erkennen en zijn naam aan het kindje doorgeven, idd krijg je daarbij direkt papieren mee voor het ouderlijk gezag..

16. Ilja

Ilja Bekend lid

24 sep 2005
    516
    0
    0
    Oh wat een herkenning zeg!

Ik ben ook met iemand getrouwd uit een ander land, en bij ons is er ook ZOVEEL gedoe geweest om een stempeltje hier en een papiertje daar. De gemeente maakte fout over fout in de voorlichting en uiteindelijk kon ik het iedere keer zelf oplossen.

Op jouw vragen geen antwoorden maar ik wens je wel sterkte en wijsheid.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb niets betaald voor het erkennen...

18. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, dat dachten wij ook. Maar het gaat om de akte van ongehuwdheid. Die moet je dus als buitenlandse man overleggen als bewijs dat je niet gehuwd bent met een ander. Zolang je dat bewijs niet levert, geloven ze je niet en kan je het kind dus niet erkennen (leuke wet he?!). Dus mag hij hem niet erkennen en krijgt hij dus mijn achternaam bij zijn geboorte. Dat moet dus veranderd worden zodra wij die verrotte stempel hebben gekregen vanuit zuid afrika dat de akte van ongehuwdheid opeens wel 'legaal' maakt.

Ik heb net de gemeente gebeld en zij zeggen dus dat er geen kosten verbonden zijn aan het erkennen van he tkind na de geboorte (al is het een jaar later). Maar wat er dan wel voor extra kosten zijn, is ze nu aan het uitzoeken. Aardige vrouw dit keer gelukkig. Maar ik wil nu echt antwoorden krijgen en alles zwart op wit!

19. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Wat vreselijk irritant! Hopelijk wordt je dan nu wel een beetje geholpen (iig met juiste en genoeg informatie :rolleyes: )

Succes!

20. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Mijn hemel... wat een on-ge-loof-lijk stel prutsers daar! Oh, ik ontplof al bijna als ik jou verhaal lees, laat staan als ik daar zelf op dat gemeentehuis had gestaan...

Ik zou idd ef de ombudsman bellen, heb ik na een conflict met de gemeente ook gedaan en die hebben het toen uiteindelijk opgelost.

Zou die ambtenaar inderdaad zwart op wit zetten wat hij jou heeft verteld? Want vaak zijn ze daar niet zo happig op.

Succes!

Deel Deze Pagina