Shoarma bestellen en wokken tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Angarcia, 23 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Een beetje een rare vraag misschien...

Ik was laatst bij een vriendin thuis en had ontzettende trek. Dus ik stelde voor om een broodje shoarma te bestellen. Haar ogen vielen er nog net niet uit en kreeg gelijk te horen dat ik dat absoluut niet mocht hebben. Zij vertelde mij dat je thuis wel shoarma mag bakken, maar dat je het niet bij zo een shoarma tent vandaan moet halen. Bij zo een tent ligt het vaak al een tijdje in bakken, waardoor er meerdere bacteriën op zitten dan normaal welke niet goed zijn voor je kindje.
    Het lijkt mij een sterk verhaal, maar voor alle zekerheid...... Hoe denken jullie hierover?

Dan nog iets..

Mijn schoonfamilie wil gaan wokken dit weekend. Normaal gesproken ben ik er al niet zo een fan van en is het altijd maar weer de vraag of je er niet ziek van wordt.. Maar nu durf ik het eigenlijk niet.
    Wat nou als mijn vlees niet goed gaar gewokt wordt? (wat al eerder is gebeurd daar)...
    Of moet ik dan maar kant en klaar dingetjes eten van het buffet, waar ongeveer al 120 man overheen heeft staan hoesten?
    En als we dan gaan kijken naar het shoarma verhaal, als dat waar zou zijn, dan zou het wok-buffet dus eigenlijk ook niet mogen?

2. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Eh ik heb beide gedaan tijdens alle zwangerschappen en gewoon gezonde kindjes op de wereld gezet.
    Als je gewoon goed bekijkt wat je eet is er niet zoveel aan de hand hoor.
    Maar als je vriendin zich zo druk maakt dan gaat ze toch gewoon zelf het broodje halen, kan ze gelijk zien of het vers gemaakt wordt ;).

3. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    haha ik mocht geen doner eten van mijn man toen ik zwanger was, er was net in het nieuws geweest dat daar zovaak ecoli?bacterie opgevonden was..

wokken zou ik best doen, en hoestende mensen kom je overal tegen.. als je een drankje besteld in een restaurant kan er ook iemand overheen gehoest hebben toch? ;)
    kan je helemaal nergens meer komen!
    Maar wel oppassen met wat je eet ja, maar over het algemeen wordt er in zo'n tent alles wel helemaal gaar gekookt/wokt/grilt (hier tenminste)

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat van doner/shoarmatenten was idd in het nieuws geweest. Echt smerig.
    Wokken zou ik gewoon doen, shoarma eten trouwens ook wel... :p
    Ik hield me alleen aan de standaard regeltjes zoals geen rauw vlees enzo.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Shoarma is vaak niet zo hygienisch bereid: die pakken vlees hangen soms uren te broeien (op een lauwe temperatuur, héérlijk voor bacterieën) voordat het tussen jouw broodje terecht komt. Of het gevaarlijk is voor je baby betwijfel ik, maar ik denk niet dat je zelf zin hebt in een voedselvergiftiging. (maar als je eraan gewend bent, ben je misschien al wel resistent :))
    Er zijn vast ook goede shoarmatenten, die wel hygienisch werken. Kijk of je het er echt fris uit vind zien bij jullie.

Wokken: als ze het vers voor jou bereiden, vraag dan of ze het iets langer doen dan normaal. Dan zijn alle bacterieën wel dood.
    En ook hier: kijk gewoon goed of het er fris uit ziet. het ene wokrestaurant is het andere niet.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Shoarma is echt niet dodelijker dan normaal als je zwanger bent en in dat wokken heb jij gewoon geen zin en nu zoek je een excuus.
    Helaas, het mag gewoon ;)
    Dus je zult eerlijk moeten zijn als je niet wilt gaan.

7. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik wordt normaal gesproken dus zelf vaak al ziek van het wokken. Vandaar dat ik het ook liever nooit doe.
    Bij ons bij de wok wordt ook niet altijd alles helemaal gaar gemaakt, dus je moet altijd goed opletten met wat je op je bord krijgt.
    Ook tijdens het opscheppen liggen veel dingen door elkaar, of zie je mensen eten terug schuiven de bakken in omdat ze zich toch bedacht hebben.
    Ik vind het nooit zo een fijn idee om daar te eten.. En nu met me zwangerschap eigenlijk al helemaal niet.

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Nou, dan zeg je dat toch tegen je schoonfamilie. Ik zou echt niet beledigd zijn als mijn schoondochter dat zou zeggen en niet mee zou willen. Ik zou het wel apart vinden, maar goed we zijn niet allemaal hetzelfde.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Getver, dat klinkt als een ranzig wokrestaurant.
    Vooral als de andere gasten zo onhygienisch met het eten omgaan. Mijn vriend wordt daar ook gauw ziek, omdat hij echt niet tegen vis kan, en er altijd wel een sufkop is die één en dezelfde lepel gebruikt om vis op te scheppen en daarna ook nog wat anders. Of die een garnaal in de verkeerde bak laat vallen.
    Dat mensen eten terugschuiven vanaf hun bord vind ik helemaal onbegrijpelijk.

Het is je goed recht dat het je tegenstaat. Zeg dat dan gewoon, en schuif het niet op je zwangerschap. Anders moet je er straks na je bevalling wéér naartoe terwijl je daar helemaal geen trek in hebt ;)

10. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    voorwaarde anders wokrestaurant?
    kan je toch gewoon zeggen dat je dat geen fijn wokrestaurant vind.. zijn er vast meer en betere in de buurt

11. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb mijn schoonmoeder gebeld... En het is opgelost!
    Ze had ook al van andere commentaar gehad dat het niet zo gezellig is, omdat je moet lopen voor je eten. Dus met mijn belletje was de keuze snel gemaakt.
    We gaan thuis lekker gourmetten. Hetzelfde idee, maar dan lekker alles vers. En dan hoeft ook niemand te lopen voor z'n eten, dus ook veel gezelliger.
    Ze zat er alleen tegenop om dat allemaal te regelen, maar uiteraard wil ik haar daar met alle liefde bij helpen.
    Iedereen blij!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is inderdaad ook zoiets waardoor ik niet snap dat zoveel mensen wok- of andere buffetrestaurants leuk vinden.
    Als je met een groepje bent, is er altijd wel iemand van tafel weg om nog iets op te scheppen. Lekker gezellig..... Dan word ik toch echt liever aan tafel bediend, zodat je als gezelschap aandacht aan elkaar kunt besteden.

Gourmetten lijkt mij ook veel gezelliger! Kun je zelf opletten dat je vleesjes goed gaar zijn :)

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hey dat is fijn! Veel plezier en smakelijk eten!

14. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je er in een restaurant van uit moet gaan dat je vlees goed klaar gemaakt wordt, of dit nu een wok de italiaan of een gewoon NL restaurant is. Anders kun je net zo goed binnen blijven zitten, wat overal zit wel een ''stel'' aanvast.
    Ik heb hem er geen enkele keer druk opgemaakt, wel bij het bestellen gevraagd of ze bijv. mijn kip extra wilden doorbakken. Maar meer niet.

15. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik ga ook wel gewoon uit eten, maar zoals ik al eerder heb gezegd wordt ik zelf normaal gesproken altijd al ziek van dat eten daar...
    En daar heb ik het al meerdere keren meegemaakt dat mijn vlees niet gaar genoeg was.
    Vandaar dat ik het mij afvroeg, dat als ik er normaal gesproken al ziek van wordt, of dat dan niet voor mijn kindje ook een gevaar kan zijn.

16. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    een broodje doner kebab werd toch echt afgeraden voor zwangeren, ouderen en mensen met verminderde weerstand..
    E-coli KAN nierschade toebrengen bij iemand met een zwakke gezondheid (zwangeren vallen daar schijnbaar onder :p)

En je kunt vinden dat er in een restaurant eten goed klaargemaakt moet worden, maar zo IS het niet altijd.
    Er zijn genoeg restaurantjes of hap tentjes waar hygiene echt totaal niet belangrijk wordt gevonden..
    dan ga ik toch liever ergens eten waar ik mijn eten daarna ook gewoon een paar uur binnen kan houden.

een beetje kritisch zijn kan geen kwaad.

17. Angarcia

Angarcia Actief lid

19 jul 2013
    205
    0
    0
    Noord-Holland
    Jij snapt het!
    En buiten dat, ben ik dus bang dat het uiteindelijk ook invloed kan hebben op je kindje als je bij zoiets gaat eten.

18. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt.. T is jouw zwangerschap en jouw kindje

19. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Tijdens de 1e zwangerschap gaan wokken toen ik 23 weken zwanger was met 33 graden (dag daarvoor getrouwd, dus waren met alle gasten uit eten), en toen een ernstige voedselvergiftiging opgelopen en 6 WEKEN in het ziekenhuis gebleven aan allerlei infusen en tot aan de bevalling met 37 weken mezelf kwijt gekost

Ik ga dus NOOOOOOIT meer wokken!!!

Andere gasten waren ook ziek, maar dat ging zo over aangezien ze niet zwanger en dus zo vatbaar waren, maar hadden wel flink diarree en overgeven.

Heb toen ook de voedsel en waren autoriteit op hun afgestuurd.

20. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hmmm, dat klinkt niet fijn! Ik ben ook erg voorzichtig op restaurant en neem bijv. ook geen salade, je hebt niet de garantie dat het vers gesneden en gewassen is dus ik neem dan het risico niet.
    Gelukkig hoef je niet neer naar het nare wokrestaurant!

Deel Deze Pagina