Wát een kolder! Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar hier reageer ik vast even op. De hoeveelheid AB die momenteel gebruikt wordt is drastisch verlaagd vergeleken bij enkele jaren geleden! Kijk nu alsjeblieft ook eens naar de positieve ontwikkelingen in deze sectoren! Plofkipstallen bestaan helemaal niet meer, dat is een verzinsel van Wakker Dier e.d. De eisen zijn enkele jaren geleden veel strenger geworden en vergeleken met andere landen om ons heen zijn ze super streng. W.b. koeien en kalfjes: Wanneer je een kalf 1 dag bij een koe laat lopen, dán gaat de koe tekeer wanneer je het kalf weghaalt. We hebben zelf een biologische melkveehouderij, maar de kalveren gaan, als het even kan, direct weg bij de koe (tenzij we het kalf aanhouden voor eigen opfok voor het melkveebedrijf, maar dat kan bij stierkalveren nu eenmaal niet om de simpele reden dat die geen melk geven later). Wanneer een kalf na de gebooorte direct bij de koe wordt weggehaald (of tenminste wel snel), dan hoor je die koe niet. Laat het kalf een dag of langer bij de koe lopen en haal het dán weg: koe én kalf over de rooie: hele dag loeien en roepen naar elkaar. DAT IS ZIELIG!!! En als je het niet geloven wilt, kom gerust een dagje meelopen, of een weekje kamperen op onze camping, is ook een mogelijkheid, dan zie je het met eigen ogen. Maar ga dan niet klagen over slecht geslapen omdat de koe én het kalf de hele nacht naar elkaar tekeer gingen, omdat het kalf een tijd bij de koe heeft gelopen.
Marihi: Er is inderdaad her en der iets veranderd, maar misschien een idee om hier een paar km verderop in de kippenstal te kijken. Dat zijn nog steeds plofkippen hoor Paar huizen verderop een varkensstal: het is nou niet bepaald dikke vette pret voor die beesten. Nog te zwijgen van het door merg en been gaande gegil als ze met zn allen in een vrachtwagen worden gepropt op weg naar de slacht.
Dank je wel voor je reactie! Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Wij zijn sinds enkele jaren biologisch, gewoon om dat we al zo goed als biologisch bezig waren, maar alleen de erkenning (én de hogere melkprijs) er niet voor kregen. Maar die hogere melkprijs is ook een lachertje: wat je méér krijgt voor de biologische melk raak je weer kwijt (en meer) aan de extra kosten die het biologische voer weer kost... lang leve het biologische verhaal. Laatst hebben we er serieus over gesproken om maar weer 'gangbaar' te worden, omdat de extra verdienste die gepromoot wordt in het biologische verhaal echt niet bij de boer terecht komt. We zien er voorlopig nog van af, maar het kon maar zo zijn dat we over enkele jaren weer gangbaar zijn. Vóór we biol. waren gebruikten we ook al geen AB meer, alleen wanneer een koe echt ziek was, maar dat is logisch: als je ze dan niet behandeld ben je pas echt aan het dierenbeulen. Helaas ben je tegenwoordig bijna crimineel als je niet biologisch boert, alleen de insiders weten beter, de rest blaat Wakker Dier e.c. na!
Ik heb het beide van dichtbij gezien: kippenhouders in de familie, weliswaar vrije uitloop, maar vroeger waren ze dat ook niet en toen werden de kippen echt niet gebeuld! Varkens hadden we zelf, inderdaad ook in hokken. Bij mijn ouderlijk huis al, in de jaren tachtig. De dieren zaten in donkere schuren, weinig daglicht en weinig vertier. Maar werden ze gebeuld? Nee, mijn vader was er dag en nacht voor in de weer en na zijn overlijden heb ik het als jong meisje zelf ook lange tijd moeten doen, omdat er toch inkomen moest zijn. Na mijn trouwen had man zelf ook varkens, ook in hokjes, zelfde verhaal. Inmiddels hing er wel wat 'speelgoed' in de hokken, zodat ze wat vertier hadden. De regelgeving was extreem (en is alleen maar meer geworden). Gelukkig hebben wij nu geen varkens meer, maar we hebben ze ook nooit gebeuld of slecht behandeld. En ja, gillen doen varkens altijd: als je de schuur binnenkomt, beginnen ze gelijk te gillen, want ze weten dat er dan o.h.a. voer aankomt. En de vrachtwagen in is voor zo`n beest natuurlijk vreemd, mogen ze dan even gillen? Heb er ook vaak genoeg naar liggen luisteren hoor, als bij de buren 's nachts de varkens gehaald werden. Maar ze werden enkel de wagen ingedreven, niet gebeuld ofzo. Maar ja, omdat ik zelf uit de sector kom, wordt ik sowieso niet geloofd. Men geloofd liever geklets vanachter een burootje vandaan.
Ik geloof je wel hoor, de ene varkens -of kippenboer zal de andere ook niet zijn. Maar in megastallen gaat het er doorgaans toch anders aan toe.
Er zullen vast uitzonderingen zijn van boeren die het met hun hart en ziel doen, maar ik geloof toch echt dat het meerendeel toch echt anders doet dan ze zeggen. Er werd wat gezegd over het beulen van varkens tijdens het laden. Dat gebeurt echt heel veel hoor. Heb bij twee varkensboerderijen een tijdje bewoont omdat ik tussen 2 huizen zaten en daar werd toch echt wel flink geslagen om ze de vrachtauto in te krijgen. Kijk onderweg op de snelweg maar eens in menig veetransportwagen waar varkens inzitten en je ziet de bloedstriemen duidelijk zitten... Over kiptransport nog maar niet te spreken Dat boeren niet gewaardeerd worden en de marges te laag zijn is absoluut waar en daarom wil ik toch het biologische eten zo veel mogelijk steunen. Naar mijn mening ligt daar uiteindelijk toch de oplossing al ben ik erg bang dat dat nooit zo ver zal komen..
Wij eten biologisch vlees, ook toen we (veel) minder geld hadden dan nu. Voor mij is het een belangrijk punt, dus daar maak ik keuzes voor. Biologisch vlees is inderdaad duurder, dat hebben we opgelost door 2-3 per week vlees te eten en de rest vegetarisch. Vegetarisch is nl. veel goedkoper (zeker als je niet echt op hoeft te letten wat je binnenkrijgt, omdat je toch nog 2x per week vlees eet).
Slaan met bloedstriemen als gevolg is absoluut niet goed te parten, maar.....heb jij wel eens geprobeerd een koe in een vrachtwagen te praten ? "Kom maar hoor, hier ligt een lekker stukje hooi voor je...". Geloof me, die praat of duw je echt niet even naar binnen hoor!! Heb je wel eens de botten van de koe gezien? Die voelen een duwtje of een tikje echt niet hoor! Dus ik vraag me af hoe jij het dan voor je ziet om ze een schoon afkalfhok in te krijgen/ door een voetenbad voor gezonde pootjes/ door een klauwbekapbox voor het knippen van de nageltjes/of een vrachtwagen in voor verhuizing of slacht?
Het kan echt anders. Ik zeg niet dat je poeslief moet gaan praten, snap dat dat niet werkt Maar er zijn genoeg filmpjes op YouTube te vinden van veetransportbedrijven die het wel op een diervriendelijke manier voor elkaar krijgen. Zowel jongvee als oudere ervaren dieren. Ik denk dat geduld hier in een sleutelwoord is.. Ik denk dat het transport van koeien waarschijnlijk wel het "vriendelijkst" gebeurt. Ook al heb je daar natuurlijk gradaties in. Varkens en kippen is volgens mij het ergst. Het zal ook echt liggen aan welk transportbedrijf je gebruikt. Hoe goedkoper hoe ruwer het waarschijnlijk zal gaan. Ze zullen hun geld in tijd moeten halen en willen vaak dus dat geduld niet opbrengen. Ik weet zeker dat als er rustiger en met beleid er getransporteerd wordt dat de hoeveelheid stress flink naar beneden gaat en ze dus rustiger in het slachthuis of eindbestemming aankomen.
Ik ben het wel volledig met je eens hoor, alleen probeer ik duidelijk te maken dat je niet vanuit het perspectief van de mens kan kijken. Als je een koe met je hand een flinke klap op zijn kont geeft dan voelt hij dit amper, terwijl dan al veel "burgers" zijn die van de leg raken hiervan. En helaas, wij hebben wel eens meegemaakt dat een koe zich op de een of andere manier klem weet te werken, bv in de melkput valt ( in spagaat!) of met z'n kop onder de krachtvoerbox klem komt te zitten omdat ze nog net even probeerde de brokjes eronder uit te likken, en ja, dan moet het echt even heftig eraan toe gaan om de koe te bewegen in de benen te komen. Is niet leuk, maar wel nodig helaas. Omdat dit nou eenmaal geen beestjes zijn die je even optilt en eruit draagt, een koe weegt toch zo rond de 600 kilo!! En ziet een onwetende burger dit, dan is het al snel "mishandeling". Dus wat ik probeer uit te leggen is: stel nou eens een vraag ipv een oordeel te vellen! Dus waarom doe je dit of dat?
In zulke situaties ben ik ook zeker geen mietje, dus dat snap ik meteen. Ik val meer over de dagelijks gang van zaken bij een meerderheid van de bio-industrie bedrijven. Ik heb helaas te vaak zelf gezien hoe het er aan toe kan gaan.. Stages, vrienden met ouders als boer en er gewoond. Het is vaak echt triest en ik weiger om daar aan mee te werken. Sowieso is dit natuurlijk een moeilijk onderwerp omdat iedereen daar anders over denkt en het voor veel mensen heel gevoelig ligt. Elkaars mening respecteren is denk het beste wat je kan doen en daarnaast begint een beter leven nog altijd bij je zelf. Dus doen waar een ieder zich goed bij voelt.
Blaat wakker dier na?? doe niet zo denigrerend. Maar zoals ik al zei ken ik heel veel boeren en weet ik heus wel waar ik het over heb.. Mijn broer heeft jarenlang kippen gelaaid.. Dan had hij in iedere hand 4 kippen bij de poten vast en die werden dan met geweld in een krat geduwd. hup laaitje dicht , kop ertussen = pech, vaak gebroken poten. Ik heb jarenlang op de kindjes van een boer gepast. Daar werd nooit gekeken bij bevallingen. Ging er iets mis = pech gehad... biggetjes die ziek waren werden op de koude betonnen vloer gelegd om te sterven. En dat kon nog best heel lang duren.. Verder absoluut hele aardige mensen.... En ze zouden nooit een varken gaan staan schoppen, maar mishandeling kan ook op andere manieren. Varkens hebben een hekel aan hun eigen ontlasting bijvoorbeeld. Ze haten die geur ook... bovendien vinden ze het prettig om lekker zacht te liggen en dat kan ook nooit. (en ja, wij hebben zelf vroeger ook vier varkens gehad dus ik blaar niet wakker dier na) Dieren mogen 72 uur op transport staan zonder eten en drinken. Dat is belachelijk.. zeker in de zomer. En kom dan niet aan met je wakker dier en je vermenselijken van dieren, want ik ben redelijk realistisch...
overigens weet ik 100% zeker dat er nog een heleboel plofkippenstallen in Nederland zijn hoor.. dus Marihi, je moet jezelf wel een beetje beter informeren... het zijn de legbatterijen die er niet meer zijn. En die veranderingen komen er niet vanuit de (meeste) boeren zelf. Die komen door de consumenten en o.a. wakker dier.. Bovendien zijn de eisen helemaal niet zo "extreem" als dat jij denkt.. in het kader van het dierenwelzijn zijn ze nog vrij soft...
wij eten zoveel mogelijk biologisch. Maar helaas laten onze financien het niet altijd toe om het te kunnen kopen. Ik probeer in onze goede maanden altijd wat extra vlees te kopen, zodat we dan in de mindere maanden ook zoveel mogelijk biologisch vlees eten. Het is biologisch vlees dat hier losloopt in een groot natuurgebied en bij een plaatselijke slager wordt geslacht. Ik woon hier sowieso in een gebied waar best veel biologische aanbod in en niet eens overdreven duurder dan de supermarkt, alleen je moet je echt wel aan de seizoensgroenten houden.
Sorry maar vind het erg asociaal om in iemands porto te kijken, om vervolgens hem/haar te begluren om te zien in wat voor auto hij/zij stapt..
Wat ik me afvraag; Vele van jullie hier zeggen graag biologisch vlees te eten ivm dieren welzijn. Maar dat het te duur is. Wat let je dan om vegetarisch te eten? De bio industrie is walgelijk. Bio of niet.
Ik sta er wat anders in. Ik beschouw de voedingsindustrie als een industrie. Er zijn te veel mensen op aarde om te voeden als we het op een bilogische manier willen doen. Dus je hebt twee keuzes: de helft van de mensheid laten verhongeren of industrieel omgaan met je eten. Voor maximale opbrengst gaan. Dus ja, zo optimaal mogelijk in zo kort mogelijke tijd dieren opkweken om zo veel mogelijk vlees of melk te genereren. Gewassen optimaal te verbouwen zodat je de meeste calorieen per hectare krijgt. Ik kies dus duidelijk voor het tweede. Ik vind niet dat je dieren moet mishandelen, maar ik beschouw ze wel als melk of vlees op pootjes. En daarmee is mijn definite van mishandelen wat anders dan van veel mensen die de bioindustrie walgelijk vinden. En dan kan, iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.
Doen we deels.. Ik zelf ben een tijd vegetarisch geweest, maar ik werd er lichamelijk "ziek" van, ondanks allerlei vervangers. Ik ben er ook van overtuigd dat een mens vlees nodig heeft. Met mate, dat wel.
Hier eigenlijk precies hetzelfde. Heb het een tijd geprobeerd maar voelde me lichamelijk eigenlijk alleen maar slechter Dus uiteindelijk de balans gevonden is niet veel vlees en als we vlees eten dan wel biologisch.