Hallo, Ik vroeg me even af hoe het zit met de wat zwaardere klusjes als je net zwanger bent.Zoals mag je nog gewoon af en toe wat tillen,stofzuigen?En wij hebben ook een hond en af en toe kan die best trekken,dan geef ik een soort kracht vanuit mijn buik om hem tegen te houden..maar ik vroeg me af kan dit geen kwaad? Misschien zijn het hele rare vragen,maar ik vroeg het me toch wel af.. Ik ben nu 8,5 week.
Hey meid, Ik werk in de zorg en trek, til heel wat af.Je moet gewoon uitkijken hoe je iets tilt.Maar tillen mag hoor. Stofzuigen en huishoudelijke klusjes mogen helemaal. Niet druk om maken, anders kun je helemaal niets meer!
Haha gelukkig maar!Normaal ben ik altijd heel nuchter,en had ook verwacht als ik zwanger zou zijn dat nog steeds zou zijn.Maar ik kan me nu overal druk om maken,heel slecht want ik weet dat stress niet goed is.Kan niet wachten tot het 29 december is en we voor de eerste keer een echo hebben!
Je moet het zelf ook aanvoelen denk ik. Merk zelf dat als ik teveel til/buk ik harde buiken krijg. Maargoed, ik ben ook totaal geen sporter (hooguit een keertje hardlopen) en heb een conditie/spiermassa van niks. Zal er vast ook mee te maken hebben! Dus goed naar je lichaam luisteren!
Volgens de Arbowet mag je als zwangere nooit meer dan 10 kg tillen en vanaf de 20ste week mag je niet meer dan tien keer per dag gewichten van meer dan 5 kg tillen. maarja je merkt zelf wel wat je wel en niet trekt toch? je lichaam geeft vanzelf een seintje dat het niet meer gaat.
Ik ben 36 weken zwanger, en laat ook een grote trekkende hond uit, stofzuig (ook de trappen), til mijn dochter op om haar te verschonen enz. Dit zijn inderdaad geen "zwaar werk" klusjes, lekker doorgaan hoor! Anders kan je helemaal niks meer, en je moet nog zo lang .
Je bent zwanger, niet ziek zolang je nog genoeg energie hebt en je lichamelijk goed voelt is er niks aan de hand.
Hahaha... dan moet ik met die arbowet maar 's naar mijn leidinggevende! Werk op een kinderdagverblijf en mijn dreumesen zijn allemaal zwaarder dan 10kg en die til ik zo'n 30 keer per dag de commode op!
Vraag me dan echt af hoe alle moeders met kleine kinderen het in hun zwangerschap moeten doen? Ik til nu meerdere keren per dag 2 kinderen (niet tegelijk hoor haha) en straks vanaf 20 weken zijn hun nog zwaarder... dus hoe lossen die moeders dat op?
Haha ja ik zeg ook alleen maar wat er in het advies van de arbo staat, wat je er mee doet moet je natuurlijk zelf weten. maar in principe zou je dan kunnen weigeren om die werkzaamheden te doen (al zou je dat willen). Ik heb zelf ook regelmatig zwaarder getild, vandaar de opmerking je voelt zelf wel wat je lichaam wel of niet trekt toch?
Je merkt het vanzelf wel als het niet meer gaat je lichaam geeft het meestal best wel duidelijk aan! Op een gegeven moment moet je gewoon niet meer teveel achter elkaar doen, dus niet meer en stofzuigen en dweilen en boodschappen tillen binnen een uur, maar dat merk je vanzelf wel.
Het het tillen laatst nog gevraagd aan de vk. Heb 2 kids die ik toch nog regelmatig til, ze zijn 20 en 15 kilo, dus behoorlijk groot. Was geen enkel probleem en zeker niet voor de baby, alleen kun je er zelf last van krijgen qua rug of buikpijn, maar zolang je nergens last van hebt.
zolang het tillen goed voelt en geen pijn geeft zou ik me daar geen zorgen over maken. sommige dingen kun je rekening mee houden maar meer ook niet. als je last krijgt van je rug/bekken/onderbuik dan zou ik dat wel zo veel mogelijk proberen te vermijden
Ik doe gewoon nog alles. Zolang je maar goed naar je lichaam blijft luisteren. Ik werk in de zorg en merk dat collega's me snel dingen uit handen willen nemen. Heel lief hoor, maar als ik het niet meer kan geef ik het wel aan. Ik zeg ook altijd: Ik ben zwanger, niet gehandicapt!
Arbo is dus echt ARBEIDSomstandigheden... dus je WERK. De Arbowetgeving is ingevoerd om de werknemer (in dit geval zwanger) te beschermen en richtlijnen te geven, wat nog verantwoord is. Wat je thuis "doet" moet/mag je zelf weten. Maar luister gewoon lekker naar jezelf en je eigen lichaam, voelt het niet goed dan stoppen of niet doen. Ik had zelf een dreumes van nog geen 2 en vier grote honden tijdens mn tweede zwangerschap... en ik deed ook nog gewoon boodschappen etc.
Hoi Elise, Wat jij aangeeft zijn inderdaad klusjes die je nog gewoon kan doen. Ik heb een lichamelijke zware baan en heb wel gemerkt vooral aan het begin van de zwangerschap dat je lichaam echt keihard aan het werk is om dat kindje te laten groeien. Dat brengt moeheid met zich mee...Ik heb in die tijd net gedaan alsof er niets aan de hand was en ben toen flink door mijn rug gegaan. Anders had ik nooit problemen...Dus helemaal doen alsof er niets aan de hand is is denk ik ook niet goed. Heb nog lang last gehad van een verrekte spier in mijn bil mede ook daardoor. Dit wilde ik je toch mededelen. groetjes
Tsjah dat doe je helemaal zelf. Ik werk ook op een kdv maar til ze niet meer de commode op vanaf het moment dat ik wistt dat ik zwanger was. Er zit niet voor niks een trap bij de commode. Laat ze zodra ze kunnen lopen mooi zelf de commode opklimmen. Dat duurt het maar wat langer............
Werk ook op een kdv en wij hebben bij alle commode's een trapje zodat de kinderen zelf hierop kunnen klimmen. Volgens mij is dit ook verplicht volgens de abro wet en ggd. Dit zou je eens kunnen nakijken hoe het precies zit.
Het was een berichtje met een he dames! Ook wij hebben trapjes in de commodes hoor en ja die gebruik ik zeker! Maar dan moet ik ze nog steeds het laatste stukje tillen om ze goed te leggen en heb hier geen last van. En ik til ze wel vaker, niet alleen voor het verschonen. Zolang het goed voelt,is het prima toch. De vk zei ook dat het geen kwaad kan, omdat je lichaam gewend is om dit werk te doen. Groetjes Pasjuh.