Hoi meiden, Mijn verloskundige spreekt vaak van best een 'groot kind' tijdens mijn controles. Het is een schat van een mens hoor, en vind het heel fijn dat ze me begeleidt, maar ik vind het altijd wat negatief overkomen (tenminste, zo komt het dan bij mij over he, en ik ben zwanger dus misschien mag ik geen oordeel geven en zijn het mijn hormonen ) Ons kindje wordt geschat op 7,5 - 8 pond met de geboorte. We zijn allebei lang en allebei waren we ook tegen de 8 pond aan bij de geboorte... De precieze grootte van ons meisje weten we niet, het is een schatting. Ik krijg geen groeiecho, dus het is niets schokkends ofzo. Als ik nu eens om me heen kijk naar meiden die bevallen zijn.. dan zijn veel kindjes rond dat gewicht bij de geboorte... Overigens vraag ik me af of de schatting klopt hoor. Ze beweegt nog steeds volop en heeft dus nog ruimte (en mijn buik is écht niet dik voor bijna 38 weken). Is tussen de 7 en 8 pond tegenwoordig niet gemiddeld geworden? Wat vinden jullie groot? Hoe groot was jullie baby bij de geboorte of hoe groot wordt hij/zij geschat?
Onze eerste dochter was bij de geboorte ( 41+4 ) 3610 gram. Onze tweede dochter was bij de geboorte (38+1) 3920 gram. De tweede was voor een zwangerschap van 38 weken aan de flinke kant. Maar, het ging allemaal super hoor. Ik vond het wel flink maar dr zijn nog wel zwaardere baby's denk ik dan zo. En gek dat je dan geen groei echo krijgt als ze denken dat het flink kindje is?
Voor mij is dat een grote baby ja maar mijn meiske was dan ook 2800 gram bij haar geboorte dus geen vergelijk. Verschillende vriendinnen vna mij hebben baby's gehad tussen 7,5 en 8 pond, schrikbarend groot vind ik het ook weer niet. En schattingen met de hand.....ze kloppen zo vaak niet dus ik zou er echt niet op varen.
@ Bloemetje, Nou ja, het is niet schokkend dat ze 7,5/8 pond gaat wegen, dus daarom krijg ik geen groeiecho. Maar ik vind het uit haar mond altijd klinken als heel groot is. Ach, moet het me niet aantrekken denk ik haha. Het maakt me ook echt niet uit hoor, maar ik vroeg me af wat jullie groot vinden. En als ik bij jou zo lees waren ze dus ook allebei rond dat gewicht.
Volgens mij is rond de 7 pond inderdaad gemiddeld. De oudste was 3696 gram bij 40+3. De jongste was 4120 gram bij 40+5 en zwangerschapsdiabetes van mama. Onze oudste zou volgens de VK juist geen "grote" worden (minder dan 6 pond)..... toen mn vliezen werden gebroken in het ZH heeft ze die gedachte bijgesteld. En dus uiteindelijk krap aan 7,5 pond.
7/8 pond bij 40 weken vind ik niet echt groot, dat is volgens mij gemiddeld tot iets erboven. 9/10 pond vind ik wel aardig groot. Jesse was met 38w4d 8 pond en 53 cm en was niet echt een hele mollige baby, maar was wel groot in vergelijking met zijn nichtjes die net 6 pond waren bij de geboorte. Jesse liep overigens tot de 37 weken (daarna heb ik geen groeiecho meer gehad), 3 weken voor op groei.
Als moeder van grote kinderen (inclusief groeiecho's, extra suikercontroles) vind ik 7,5-8 pond niet echt groot . Zeker als papa en mama ook groot waren en zijn. We hebben het bij baby's vooral over het gewicht, maar lengte kunnen ze niet schatten in baarmoeder, he? Groot wil niet zeggen dik. Ik vind het altijd erg logisch dat je een 'groot' kind krijgt als je zelf 'groot' bent. Mijn oudste werd geschat op 9-10 pond, maar bleek 8,5 pond te zijn (ruim 41 wkn, ca 53 cm lang). Toch al wel P97, dus behorende tot de zwaarste/grootste 3% van babies. Mijn jongste werd geschat op 8 pond, maar bleek 9 pond te zijn (bijna 42 wkn, ca 53 cm lang). Ook P97. Helaas dus ook boven de 4500 gram en dus moest ze meteen worden opgenomen in ziekenhuis voor glucose controle. Op dat laatste was ik helemaal niet voorbereid en dat was erg vervelend (na een soepele thuisbevalling!). Zelf was ik ook 9 pond (mijn oudere broer 8,5 pond), mijn man was 6 pond bij 35 wkn, dus ook niet klein. Ik ben 1.70 m, manlief 2.00 m en beide niet superslank, dus 6 pond zou ik gewoon heel raar hebben gevonden.
bouw kunnen ze idd niet schatten..... niet zozeer lengte.... maar bij mijn jongste zijn ze toch wel erg de mist in gegaan, met echo en met schattingen door 2 vk's.... hij zou 6pond zijn.... (ook de echo paar uur voor de bevalling wees dit uit...) hij was 4240... (39 weken)... (gewicht zat in de schouders) en niet in de buikomtrek of de beentjes... model: "jerommeke"... hier trouwens geen suikercheck gehad ofzo.. (?) 7-8 pond vind ik ook niet echt groot trouwens.... 7 pond is idd gemiddeld...
Het schijnt ook nog uit te maken waar je woont. Hier in den helder is 8 pond normaal en bijv. in amsterdam is dat groot. heeft denk ik ook allemaal met de bouw van jezelf en partner te maken. en de rest van je familie.
Die schattingen zou ik me reet mee afvegen, sorry hoor., Ze hebben mij mijn hele zwangerschap zenuwachtig gemaakt. Elke keer was het door de vk en haar stagiere's, 'ja het word wel een klein kindje hoor'. Terwijl ik zelf het gevoel had dat dit allemaal wel meeviel. Met 40 weken kwam ze er wel al een beetje op terug.. Toen onze dochter was geboren woog ze 3450gr en was 54cm lang. Niet zo klein als verwacht dus....
Mijn zusje van 11 was toen ze geboren werd ruim tien pond! (moet wel zeggen dat ze je toen nog drie weken overtijd lieten lopen)
Ach ja, die schattingen slaan vaak nergens op en 7-8 pond lijkt mij niet al te groot. Hier werden beide kindjes 7 pond geschat, maar ze wogen 10 pond.
ja wat is groot. ik zou een moord doen voor 7,5 a 8 pond hihi. Maar ja die van mij was 5080gram met de geboorte. 42+2 Ik vind alles wat boven de 8,5 pond is groot zeg maar. Verwacht nu weer een grote maar niet w.s. niet zo groot als mijn zoon. dus ik hoop dat het met 9pond ophoudt deze keer.
Tussen 6 en 7 pond is gemiddeld en boven de 8 pond is zwaar, en betekent ook dat je in een volgende zwangerschap extra gecheckt wordt op zwangerschapsdiabetes. Hier een dochter die 4330 gram woog bij de geboorte (53 cm), en dat heb ik gewoon thuis gered. 't Was wel veel pijnlijker dan ik me ooit had voorgesteld, (en ik heb een aardig realistisch voorstellingsvermogen op dat gebied en ben beslist niet kleinzerig), maar goed, toen ik hoorde dat ze dik 8,5 pond was, vond ik dat niet zo gek...
zoon met 38+5 = 3800 gram dochter met 39+2 = 4100 gram Aan de maat zeggen ze dan Oja, bevallen vond ik het fijnste van de hele zwangerschap! En ik heb geen heel rottige zwangerschap gehad. De 1e in het ziekenhuis en de 2e lekker thuis.
hier de oudste met 40+1 4025 gram en de tweede met 40+3 4130 gram. en tja, wat is groot... ik vind 9 pond of meer groot. en volgens mij is in west-friesland inmiddels 8 pond al aardig gemiddeld geworden (zei mijn kraamhulp dan...) en ik moet zeggen dat mijn bevallingen prima zijn verlopen, je kan met een kindje van 6 pond heel wat meer last hebben... dus uiteindelijk maakt het niet uit denk ik (mits het natuurlijk niet veel te groot is...) bij mijn tweede zeiden de vk's steeds, het is een flinkerd, het is een flinkerd, en rond de 32-34 weken zei er eentje opeens, oe je moet wel rustig aan gaan doen, want dit wordt een kleintje, max. 6 pond bij de 40 weken en hij was uiteindelijk bij 40+3 4130 gram, dus btje fout ingeschat...
Hier was het ook helemaal verkeerd geschat... Jesse zou ruim 8,5 pond zijn waarschijnlijk zelf boven de negen pond... nou mooi niet dus.. Jesse was bij de geboorte 3825 gr.
Hier zeiden ze ook steeds een groot kind, geschat op 8 pond. Mijn buik was tot begin 30 weken nog echt klein, rond 35 weken een groeispurt maar ook geen enorme toeter. Ze is 5 dagen eerder gekomen en woog 3745 gram dus ze zaten aardig in de buurt. Papa was 9 pond, ik 6,5 geloof ik dus ze zit er mooi tussenin.
de eerste was met 41 weken 3390 gram en de tweede met 42 weken 3700 en ik vond ze beide niet heel groot qua bevallingen geef mij die van 3700 gram maar hoor! dat was met 2,5 uur gepiept terwijl de eerste 47 uur geduurd heeft
Hier de oudste 4685 gram, 56 cm bij 40+3 (P98) en de jongste 3910 gram en 52 cm bij 38+2 (P95) Helaas beide met ks (oudste spoed, jongste gepland) vanwege hun grootte t.o.v. mijn bekken