Uitelkaar, spullen, wie weet het?

Discussie in 'De lounge' gestart door Panda1, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Hallo

Misschien weten jullie hier meer van.

Eind vorig jaar heeft mijn moeder haar toemalige partner de deur gewezen. Dit omdat haar gevoelens weg waren en omdat hij stiekem erg veel dronk. Eerst mocht hij nog wel er in blijven wonen tot hij wat anders had. Toen bleek dat hij zijn afspraken niet na kwam heeft ze hem de deur gewezen. Ze zijn ca 10 jaar samen geweest waarvan ca 8 jaar samenwonen in mijn moeder haar koophuis. Hij heeft ingeschreven gestaan maar ze hebben geen samenlevings kontrakt oid gehad. Hij heeft een enkele keren 200 euro huishoud geld betaald en voor de rest wat boodschappen en spullen voor hemzelf. Alle inboedel was al van mijn ma en wat er nieuw is gekocht heeft zij zelf gekocht.
    Nu had mijn moeder hem tot 1 april gegeven om zijn spullen te halen. Maar ze hoorde niks van hem. Toen wou ze dat hij het voor 1e van juni ophaalde want dan zou hij zijn eigen stek hebben. Hij heeft een deel opghaald en verder niks meer laten horen. Nu wil mij moeder dat hij ook de rest komt halen voor de vakantie. Hij heeft er nog een koelkast staan en een garage vol prul. Het staat dr in de weg en ze wil het afsluiten.

Nu is hij boos en meent nu ook recht te hebben op een verdeling/ vergoeding van de andere spullen die mijn moeder dus zelf had. Hij is van mening dat als je samen hebt gewoont hij ook aanspraak heeft een op een bepaald deel. Hij neemt nu een advocaat in de arm genomen. Weten jullie hoe dit zit? Heeft hij gelijk?
    Ze heeft en wil nog steeds hem alles terug geven wat van hem is, ze bewaard alles goed voor hem, maar nu wil ze het ook afsluiten. Weet iemand hoe het nou zit?

2. Saar22

Saar22 Niet meer actief

3. Eriva

Eriva Niet meer actief

Als ze niets hebben vastgelegd, heeft hij nergens recht op mbt de spullen van je moeder.

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik denk inderdaad ook dat hij geen recht heeft op de spullen! Als er een samenlevingscontract was, was het een ander verhaal. Maar aangezien dat er niet is, jammer dan...

5. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Wat kan ze doen dan met de laatste spullen die van hem zijn en onder haar dak staan? Er staat nog een grote koelkast die haar enorm in de weg staat. Hij komt het maar niet halen! Hij heeft dat ding ooit uit zijn oude huis mee weggenomen.

6. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ehh ik meen als je langer als 5 jaar samenwoont, er toch andere regels gelden.. Meen ik me vaag te herinderen dat we een samenlevingscontract lieten opstellen, misschien verstandig ook een advocaat of rechtsbijstand te informeren, of juridisch loket?

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nee hoor, hij heeft nergens recht op. Alleen op zijn eigen spullen en dat is niet veel. Een advocaat zal hier vast niet veel mee doen.

8. captain

captain Niet meer actief

Zolang hij niet met bonnetjes op de proppen komt heeft hij niks om op terug te komen, maar wat gemeen om nog zo'n trap na tegeven met een advocaat op de proppen komen, bah zielig figuur.

Juridisch loket en/of je rechtsbijstand inschakelen/

Sterkte

9. rums

rums Niet meer actief

Geen idee. Ik dacht nergens recht op maar pin me er niet op vast.

Als ik haar was zou ik wel mijn sloten veranderd hebben. Voordat ie zelf komt shoppen.

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

En een sms'je doen; morgenmiddag komen *drie sterke kerels* de koelkast uit de schuur halen. Ze zetten hem op straat neer. Ik zet de rest van je spullen erbij. Aan jou wat hiermee te doen. Fijn leven verder.

*einde*

11. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Moet je vaak wel kunnen bewijzen dat die van je moeder hebt gekregen!!
    Hier dus wel.

12. Mamske

Mamske Bekend lid

5 feb 2014
    757
    20
    18
    Vrouw
    Draagconsulente
    Zou ik niet zomaar doen, het kan zijn dat hij haar dan weer aansprakelijk kan stellen voor eventuele schade.

Ik zou even uitzoeken hoe het juridisch zit (niet via ZP, maar je hebt ook zo'n telefoonnummer voor juridische hulp, of nog handiger als je moeder rechtsbijstand heeft even bij de verzekering aankaarten). Volgens mij mag je als je op een gegeven moment twee waarschuwingen hebt gegeven, met een aangetekende brief laten weten dat als hij zijn zooi niet voor *datum* ophaalt, je moeder ervanuitgaat dat hij ze niet meer hoeft en gaat het eigendomsrecht per die datum over op haar. En dán kan ze pas doen met de koelkast wat ze wil (ze zou hem zelfs op marktplaats kunnen zetten hahaha).

Voor wat betreft sloten vervangen... zou ik ook doen. We hebben een naar voorbeeld hier in de familie dat ook ooit zo begon. Uiteindelijk draaide die ex door, haalde uit het huis wat ze wilde en wilde ze het huis niet meer verlaten. De politie moest erbij gehaald worden en alles.

13. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Probleem al deels opgelost ;) Zijn net met grote kar en 2 man sterk bij hem geweest. Spul van hem op zijn oprit neergelegd en netjes afgedekt. Zit een kast van meer dan 300 kilo bij. Daar heeft hij wel even werk mee. Hij smst nog dat hij morgen thuis zou zijn en dat we het dan wel even konden brengen. Toen hebben ze hier direct maar een kar vol geladen en bij hem op de oprit geleegd! Toen had hij niet zoveel praatjes meer....

14. AmberS

AmberS Bekend lid

16 okt 2013
    685
    0
    0
    Eigen baby- en kinderkleding zaak
    Gelderland
    Volgens mij is het heel simpel; geen samenlevingscontract, geen huwelijk, niks op papier -> dan is ook niks van jou.
    Laat hem maar lekker een advocaat betalen .. kost hem meer als de waarde van de meubels.. mensen ook.. !!

15. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    wat een ei zeg, volgens mij heeft ie nergens recht op hoor... zou de zooi aan de weg zetten en hem een sms sturen waar het staat dat ie het kan komen halen wat van hem is

Deel Deze Pagina