Wij gaan hier beginnen met groentenpap. Ik had echter een paar vraagjes: - Ik was van plan zijn papje om 18u te geven. Maar nu las ik ergens dat het beter is 's middags. Dan maar om 14u geven? - Ik maak de papjes zelf in de Babycook. Nu ben ik nog een maand thuis maar als ik terug ga werken wordt het weliswaar wel drukker. Kan ik dan ook papjes vooraf maken? Of wordt dat afgeraden? - Ik heb besloten niet te stressen rond dit "nieuwe" en gewoon mijn zoontje dagelijks een papje aan te bieden en zien wat hij er van eet. Geef ik dan aansluiten direct zijn flesje? Of laat ik daar wat tijd tussen? (Als hij weinig van zijn papje eet gaat hij natuurlijk sowieso zijn fles direct willen). Een paar vraagjes dus zoals jullie zien. Het is dat mijn zoontje nu ook sinds een dikke twee weken op Nutramigen staat en nu eindelijk pas zijn flessen goed drinkt. Ik wil dit dus niet gaan verstoren ofzo... Bedankt alvast voor jullie antwoorden, tips en misschien wel schema's
Op de middag geven is altijd handig om te testen of hij op iets reageert. Krijgt hij krampen, dan zit je 's nachts tenminste niet met een krijsend kind. Ik gaf het altijd minstens een uur voor of na een fles, omdat ze anders veel spuugde. Maar dat is elk kindje voor zich natuurlijk. Je geeft best altijd een dag of 4 hetzelfde, zodat je goed kan zien of hij ergens op reageert. Zeker als er al kma in het spel is, is voorzichtigheid geboden om andere allergieën uit te sluiten. Dus elke groente apart en enkele dagen na elkaar, en dan daarna weer iets nieuws introduceren. En zo opbouwen. Je kan op voorhand maken en invriezen. Ik heb dat slechts zelden gedaan omdat er dan veel vitamines verloren gaan. Ik gebruikte dan eerder diepvriesgroenten die ik op een kwartiertje klaar had met de babycook. Maar dat is alweer je eigen keuze.
Als hij pas net zijn flessen goed drinkt, zou ik helemaal nog niet starten en nog een maandje ( zeker!) uitstellen Als je toch wilt starten: eerst zijn fles. Uurtje later paar hapjes (2-3 hapjes is zat)
Bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag gestart. Om 6u heeft hij zijn flesje gehad 150+5 Om 10u opnieuw fles 180+6, maar dit keer wilde hij maar een 140cc Om 11u heb ik hem dan zijn groentenpapje aangeboden. Dit ging eigenlijk vrij goed, in het begin trok hij maar een vies gezicht en rilde zo echt eventjes , maar uiteindelijk heeft het heel goed gegaan en had hij zelfs zijn bordje leeg (1 klein aardappeltje, 2 kleine worteltjes en een koffielepeltje maïsolie). Ik ga nu zien wanneer hij zich terug gaat melden, want hij is na zijn papje eigenlijk heel snel in slaap gevallen. Ik ben nog thuis van werken tot 23 maart en zou het fijn vinden als hij dan een ietwat normaal schema zou hebben, met ook een fruitpapje ertussen. Misschien ben ik nu wat te optimistisch maar we zullen zien.
Je moet het zelf weten,maar áls je dan nu al begint,is het echt beter om met1 groente te beginnen. Dus een theelepel worteltjes, of sperziebonen. Olie ook nog even weglaten. De darmpjes van je kindje zijn nog kwetsbaar. Je hebt toch geen haast verder? Zeker als het eigenlijk pas net goed ging, heel voorzichtig te werk gaan nu.
Als je begint met groenten zou ik zeker niet al en aardappel en wortel geven. Je weet precies niet waar je kindje op reageert als het last krijgt.
Dat is me zo geadviseerd op het cb. 1/3 aardappel en 2/3 groenten (wortel in dit geval) En er een koffielepeltje plantaardig vet onder mengen. Nu ben ik dus wel effe in de war.
In België worden inderdaad meteen complete maaltijden geadviseerd. In Nederland wordt Een voorzichtiger schema gevolgd. Maar met een baby van 4 maandjes met KMA zou ik echt heel voorzichtig beginnen. Mijn kinderen aten pas met 10 mnd een hoeveelheid van 1 aardappel met 2 wortels.
Oké, bedankt allemaal. Het is ook echt allemaal nieuw voor me. Ik wil ook niet te snel gaan ofzo hoor. Morgen kan ik hem sowieso geen papje geven want we moeten op de middag weg en dan is een flesje veel handiger. Later op de dag geef ik zijn papje liever niet om de dus boven genoemde redenen. Vrijdag doen we dus terug een poging .
@TS: Grappig! Onze zoontjes zijn exact even oud. En ik ben pas begonnen met een groentenhapjes.. Zondag (net voor de fles zo rond 18.30u) brocolli, dat ging er prima in, hij zat lekker te smullen.. Gister ook weer brocolli, maar de eerste hap spuugde hij uit en voor de 2e hap deed hij zijn mond niet open (hihi) Hij zit elke keer het eten en drinken uit mijn mond te kijken, dus hij is er wel aan toe geloof ik. Het is echt puur om te wennen van een lepeltje eten en wat andere smaken leren eten en niks moet.. Vandaag en morgen moet ik hele dagen werken, dus sla ik het groentenhapje over, vanaf donderdag weer.. Alleen wil ik het proberen te geven aan het eind van de middag, alleen komt dat momenteel met zijn schema niet goed uit, wellicht over een tijdje wel als er een fles af is..
Wat een toeval !! Broccoli heeft mijn mannetje gisteren gehad. Vond hij duidelijk minder lekker dan worteltjes ... Vandaag heb ik geen papje gegeven omdat het me opviel dat er in zijn ontlasting echt duidelijk worteltjes te zien waren, net alsof dat onverteerd was. Voor de rest merkte ik thans niets aan hem hoor maar wilde zijn darmpjes even sparen. Even beetje off topic: hoeveel drinkt jouw zoontje? En wat weegt hij? Mijn ventje weegt nu zo'n 6kg300 en krijgt 4 flessen van 180+6 en één van 150+5. Deze drinkt hij vaker niet dan wel leeg. Maar hij groeit wel goed, bij de geboorte was hij maar 2kg425...
Hij zal nu zo'n 5, 5 kg wegen denk ik en was bij geboorte 2760 ongeveer ben ff zn exacte geboortegewicht kwijt stom he.. Hij dronk de hele tijd 3x 180/6 en 2x 150/5 ende laatste fles met rijstebloem. Maar sinds een paar dagen drinkt ie s morgens bijna niet. Dus nu een fles minder en dat gaat beter. Laatste fles nu wat eerder. Ik moest hem ook vaak wakker maken voor de laatste 2 flessen
Als je kindje kma heeft zou ik je nog een tip willen geven. Geef eerst een dag of drie dezelfde groente. Zodat, mocht hij reageren jij ook doorhebt van welke groente het is. Hier namelijk een heel gevoelig meisje wat dat betreft. Ze reageert zoals het nu lijkt elke keer +- 24uur later. Dus dan zou je nog wel eens in de war kunnen raken. Mijn meisje is nu negen maanden en ze eet pas twee groenten die ook goed blijven gaan. Dus zoals je zelf ook zegt, maak geen haast, en laat het ook lekker van je jochie afhangen! Wat betreft het vooruit maken van hapjes dat kan zeker, hier maak ik vaak een hele serie (gewoon koken in de pan) van 1 soort en stop het in de diepvries. En dan zo dat ik na een poosje van elke groente die goed gaat een voorraadje heb, ideaal! (Tot nu toe twee maar goed) Succes en vergeet niet te genieten van de leuke gezichten van je mannetje
Volgens mij wordt dit standaard geadviseerd en niet alleen met kma.. Dwz ik geef ook eerst een paar dagen hetzelfde ook omdat hij dan goed aan een nieuwe smaak kan wennen
Hier ben ik inderdaad ook een aantal dagen na elkaar hetzelfde aan het geven. Niet zozeer owv zijn vermoedelijke KMA maar gewoon om te kijken op wat hij hoe reageert. Wat die KMA overigens betreft, de KA heeft me geadviseerd een provocatietest te doen. Mijn zoontje drinkt nu een maand Nutramigen. Hij is op die melk gezet omdat ik met hem naar de KA was gegaan omdat hij erg winderig was ondanks hij toch elke dag stoelgang maakte. De KA wees toen ook nog op de eczeemplekjes in zijn gezichtje en vermoedde dus KMA. Intussen is de winderigheid zo goed al verdwenen maar de eczeemplekjes heeft hij nog steeds. Vraag me dus af of hij wel KMA heeft. Ik wil niet provoceren terwijl ik pap geef want zo ga ik misschien niet goed weten wat nu eventuele klachten veroorzaakt. Anderzijds wil ik ook mijn zoontje niet onnodig lang op de vieze Nutramigen laten staan . Misschien dat ik volgende week best een aantal dagen de papjes achterwege laat en de test doe, dan weten we het ook ineens zeker... Die papjes vooruit maken ga ik dan ook doen. Is veel handiger lijkt me. Temeer omdat verse groenten nu eenmaal ook geen dagen vers blijven ook niet, en je hebt er zo weinig van nodig...
Hier moet ik hem voor zijn laatste fles ook wakker maken meestal. Hiervan drinkt hij dan een 150cc maximum. 's Ochtends komt hij dan rond 6u, 6u30. Het gebeurt ook vaak dat hij van zijn eerste fles niet veel wil hoor...
Schema is hier nu momenteel: 7.30/8.00 - 180/6 12.30 - 180/6 ergens hier tussen wat groente of fruithapjes 16.30 - 180/6 21.30 - 180/6 (hoewel hij nu nog slaapt...) Ik was begonnen met wat groente (broccoli), maar we hadden wat bananen liggen die flink rijp waren en op moeten, dus ff met de staafmixer tot een papje gemaakt en gegeven en dat was smullen zeg (geen hele banaan natuurlijk maar zomaar wat hapjes.. Kortom het is hier nu groente en fruit door elkaar, maar ja hij weet niet wat groente is en wat fruit t Weekend ga ik denk ik wortel proberen
Hier is het sinds een paar dagen als volgt: 6u à 6u30: 180+6 10u à 10u30: groentenpap (ca.125g) en flesje 90+3 13u30: 180+6 17u: 180+6 21u à 21u30: 150+5 Hier zitten er tegenwoordig geen 4u meer tussen elke voeding. Ik vermoed dat dat aan de Nutramigen ligt. Deze is al voorverteerd en daardoor minder verzadigend. Om die reden doe ik in zijn laatste flesje meestal ook een schepje rijstebloem . Vandaag is mijn mannetje erg onrustig geweest, heeft nochtans goed gedronken maar was echt veel aan het jammeren tussendoor . Zijn we niet van hem gewoon. Ben benieuwd wat jouw zoontje van de worteltjes gaat vinden. Hier vallen die erg in de smaak . Véél beter dan de broccoli! (Al zal dat met banaan natuurlijk wel lekker zoet smaken )