Mijn dochter Is bijna 5 en We hadden het er pas over dat ze de laatste weken ineens zo goed met haar bestek eet ipv met haar handen. Dat heeft ze echt heel lang gedaan en ik heb het wel regelmatig benoemd maar ook gewoon maar laten gaan. Ze gaat het vanzelf wel goed doen dacht ik en het Is goed gekomen. Zoontje van ruim 1,5 eet regelmatig met bestek. Hij houdt niet van vieze handen.
Onze dochter van 10 eet, als ze er niet over nadenkt, ook nog steeds met haar handen. Of een soort combinatie van een vork en de andere hand. Ze heeft dit altijd gedaan. Het is nu wel veel beter dan vroeger maar ze doet het nog steeds wel af regelmatig 'per ongeluk '. We hebben haar altijd moeten helpen herinneren met bestek te eten. Ze is sowieso een kind wat heel friemelig met haar handen is, frunniken, friemelen, etc. Met 'dingetjes' zoals met zand, stenen, takjes, pluisjes, ijzertjes etc. Het is ook een kind met altijd gevonden dingetjes in haar zaken en in haar schooltas in elk vakje. Ik denk dat het dus gewoon bij haar hoort. Maar ja, als je 18 bent staat het nogal raar als je met je handen eet dis ik hoop toch echt dat het steeds minder wordt .
Wat leuk om de verschillen te lezen! Mijn zoontje is ook echt een frunniker. Vanavond spinazie gegeten met ei erdoor geprakt en het ei frunnikt hij er dus met zijn handen uit om het vervolgens op te eten. Hij ziet ook de kleinste dingen/beestjes op de grond om het vervolgens op te pakken. Wat dat aan gaat mankeert hem niks aan zijn fijne motoriek 😂
Omdat wij veel rapley doen hebben ze ook lang met hun handen gegeten. Op een gegeven moment vond ik bestek wel zo netjes. Het is ook maar net wat je gewend bent. Mijn schoonfamilie gebruikt haast nooit bestek en eten allemaal met hun handen dus tja....
uhm tja onze dochter van bijna 5 eet ook nog met dr handen.... ze kan best met bestek maar het eet handiger zo denk ik dan.... Zoontje van 2,5 eet ook eigenlijk altijd met z'n handen. Maar ook wel met z'n vorkje. Ik doe daar niet zo moeilijk over. Op een gegeven moment komen ze vanzelf op een leeftijd dat ze snappen dat het in sommige situaties netter is om met bestek te eten. Of ze gaan het zelf handiger vinden. Niet alles is even handig met je handen natuurlijk Vla/yoghurt wordt bij ons wel met een lepel gegeten.
Mijn dochter eet soms met haar handen en soms met een vork of lepel. Is maar net waar ze zin in heeft. Ik vind het prima. En volgens mij is het best goed voor bepaalde dingen omdat sommige kinderen graag alles voelen om het goed te ervaren. Klinkt zweverig maar dat is het niet.
Hier net zo. Mijn jongste eet altijd met mes en vork, de oudste van 9 het liefste met zijn vingers. In een restaurant eet hij altijd heel netjes. Gelukkig staat het een niet los van het ander. Ik stoor mij er ook niet zo aan. Man wel haha.
Min dochter kan alles met haar vork eten. Echter ben ik al blij als ze wat eet dus hoe ze dat doet maakt me echt niets uit! Eten moet vooral leuk zijn, gezellig en geen strijd. Als je het mij vraagt maakt het dus niets uit! En wat Bailief zegt heb ik ook gelezen. Voelen schijnt juist goed te zijn.
Dit - als ze het kúnnen, zie ik geen probleem. Overigens eet de oudste liever met haar handen dan de jongste. De jongste vind het sneller vies. Ik eet ook graag met mijn handen .
Blij te lezen dat er nog mama's zijn die zich niet storen aan oudere kinderen die met de handen eten Dochter van 4,5 jaar doet dat ook. Maar op restaurant gebruikt ze automatisch bestek.
Hier een beetje van allebei. Rapley gedaan, dus alles met handen gegeten altijd. Maar nu eet ze dingen met saus enzo met vork, houdt die ook al vast zoals volwassenen, niet met dr knuistje, haha. En dingen zoals rauwkost, krieltjes of groente eet ze wel met d'r handjes. Ik vond de Rapley echt fijn en prima, maar een aantal maanden geleden was ik de zooi ook wel zat en eet ze dus dingen als macaroni met saus en dat soort dingen met een vork.
Wij eten zelf ook graag met onze handen (indiaas of afrikaans, indopen/opscheppen met van die kleine 'pannekoekjes' , heerlijk!)
Mijn zoontje begint eerst met bestek te eten, dit duurt het te lang voordat hij ze eten op zn vork of lepel heeft. Dan doet hij met zn handjes het eten op zn vork prikken of op z'n lepel. Dit duurt hem na een tijdje ook te lang.. dus stop die het daarna maar gelijk in zn mond met zn handjes .. Hij is een moeilijke eter dus ik ben al blij als hij wat eet..
Mijn dochter van 2,5 eet eigenlijk altijd met bestek behalve patat. Ze houdt echt niet van vieze handjes en vraagt zelf om een vork of lepel als die er niet ligt. Ze vraagt ook om servetten haha
Hier rapley gedaan dus met de handen. Ze is nu twee en vindt vorken en lepels ook enorm interessant. Maar het maakt me echt niet uit hoe ze eet! Als ze maar geniet (en het liefst niet alles op de grond kiepert haha) ben ik blij
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ik hier meerdere malen lees dat kinderen in een restaurant netter moeten eten dan thuis, daar dus wel met bestek. Waarom? Gaat het dan om de mening van de mensen om je heen die zien dat je kind met zijn handen eet? Nou en? Die mensen zie je daarna nooit meer. Maar je kind heeft wel van zijn eten genoten... Mijn zoontje is 2 en krijgt iedere avond bestek naast zijn bord. Het is aan hem of hij dat gebruikt. Hij kan het wel, maar wil het vaak niet. Prima dus. Ook in restaurants mag hij zelf kiezen wat hij doet.
Dat ging volgens mij alleen om oudere kinderen. Die van mij zijn 9 en bijna 7, dan vind ik het wel zo fatsoenlijk dat ze met bestek eten. Ze genieten dan net zo goed hoor
Met 2,5 jaar vond ik het belangrijker dat hij dingen probeerde dan dat hij met bestek at. En dat bij beide jongens. Nu (met 5 en 7 jaar) wil ik dat ze met bestek eten en dat kunnen ze prima! Maar nog steeds heb ik liever dat ze bepaalde dingen wel proeven terwijl het met hun handen gaat dan dat ze het niet proeven.
Inderdaad. Alleen bij oudere kinderen verwacht ik toch dat ze buitenshuis met bestek eten. Gezien sommige reacties in dit topic maar goed ook...