Tim is bijna 6 maanden en dan willen we beginnen met voeding. Ik begreep van het CB dat het handig is, om met groente te beginnen. Maar hoe pak je dat aan? Eerst wennen lijkt me, maar wanneer neemt een groentehap de plaats in van een fles. Hoelaat geef je een hapje? En wanneer begin je met rijstebloem in een fles? Of is dit helemaal niet nodig? Wie leert me de kneepjes van het bijvoeden?
rijstebloem leert je ventje vast wennen aan iets vastere kost. Maar moet zeker niet! Ik ben wel begonnen met groente, maar niet specifiek alleen maar groente en geen fruit. Slaapt Tim veel? Ik heb een hele tijd de hap na een slaapje gedaan, rond 13:00. Dan was ze goed uitgerust en stond open voor iets nieuws (was tip van Snoopy). Ik zou het hapje niet te laat doen, want stel dat hij er overgevoelig op reageert, dan heb je niet zo'n fijne nacht! Ook is het handig om 1 ding per keer te introduceren, zodat als hij er op reageert, je meteen weer waarop hij reageert. In potjes zitten vaak combinaties en dat vind ik dus niet zo handig. Ik heb ook 2 of 3 keer hetzelfde achter elkaar gegeven en dan pas iets nieuws. Inmiddels weet ik wel dat ze op de milde dingen niet reageert, dus doe ik niet zo moeilijk meer. Dit is ook een handige site: http://www.kindengezin.be/KG/Ouders/Bab ... _geven.jsp
Dus het is in het begin echt extra. Het vervangt toch niet direct een fles? Wanneer gaat het een fles vervangen dan? Tim slaapt ook regelmatig. Dus inderdaad rond 13.00 uur, zou een handig tijdstip zijn. Thx voor de tip.
Ik weet niet precies hoe het zit met het 'moeten' in combi met FV ... bij BV is het in ieder geval zo dat van 6mnd-12mnd de BV 80% van het eten kan/mag omvatten. En de eerste dagen/weken/maanden kan het nog lastig gaan. Je kunt ook nog kiezen tussen prut (echt moes), prakken (dus met brokjes ... hmmm klinkt niet zo smakelijk) of stukken 'uit t vuistje' geven. Ik biedt geprakt en stukjes aan. Lepel vindt Mirre meestal niets (lippen op elkaar en hoofd wegdraaien), stukken gaan beter. Ik ben begonnen met groente, vrij snel ook fruit aangeboden en stiekum ook al broodkorst. Broodkorst (en ook kleine stukjes met boter) gaan supergoed, fruit en groente wisselend. En we zijn dus 'al' 2 weken bezig. Maar sommige kindjes smakken direct een heel potje/worteltje weg ... Veel plezier!
Ik ben 3 weken geleden (ongeveer) al begonnen. Ymke is echt toe aan eten van de lepel en ze zit op de +1 lijn in de curve, vanaf gisteren vervangt haar avondmaaltijd dus al wel de fles. Het advies van mijn CB is bij 6 maand 3 flessen een fruithap en een avondmaaltijd. Je moet natuurlijk zelf even inschatten of jouw kindje hier al aan toe is, mijn dochter iig wel! Als hij lekker eet kan je gerust meer geven. Fruithap is ong 125 gram of 3 eetlepels en een avondmaaltij is ong 200 gram, of 3 eetlepels groente en 1 eetlepel aardappels/rijst/pasta/peulvruchten. Gewoon rustig aan beginnen, eerst nog lekker flesje erbij! Ik ben gisteren naar het inloop spreekuur geweest op het CB voor advies, kan je natuurlijk ook altijd doen!
Rijstbloem doen wij niet aan. Sommige mensen geven pap in de laatste fles, er zijn kindjes die er lekker op slapen ... Het is in ieder geval geen noodzaak. Hetzelfde geldt voor bambix. Je kunt net zo goed een boterham geven ... Maar je kunt natuurlijk wel pap geven als je dat wilt
Ik heb vorige week advies gehad van het CB, maar dat ging zo snel, dat het nu nog abracadabra is. Ik neem aan dat als je eenmaal begonnen bent met bijvoeden, dat het zich allemaal vanzelf wel wijst? Ik neem toch aan dat als Tim, nog vol zit van het eten, dat hij ook minder melk drinkt? Of werkt dat niet zo?
Is dat dan de inhoud van een potje? Ik ben van plan om zelf wat te gaan maken, maar misschien dat ik voor het proeven toch de potjes ga gebruiken. Ik ben er nog niet helemaal uit. Eerst gaan we nu omschakelen van hypo-allergene voeding naar standaard voeding. Als dit allemaal goed gaat, en geintroduceerd, begin ik met bijvoeden.
begin eerst maar eens met smaakjes proeven, je hoeft echt nog niet meteen flessen te gaan vervangen e.d. Je merkt vanzelf hoe snel je kindje wil. in een potje vanaf 6 maanden zit 200 gram, maar voor de fruithap lijkt mij dat wat veel. Ik zou met proeven sowieso niet te veel geven! Ymke heeft nooit aangegeven dat ze te vol zat, die dronk nog met smaak haar flesjes leeg.
je kan beginnen met een paar hapjes, koop je bijvoorbeeld een paar losse worteltjes en dat kook je dan goed gaar. het is zo zonde van die potjes als Tim het niet lekker vind of het niet op kan,dan kan je het weg gooien die potjes zijn al zowat 1 euro. ik ben eerst begonnen met fruit, ik kocht peer en maakt 1 peer tot puree en dat at ze vrij goed op. als je net begint met groenten kan je gewoon de fles er nog bij houden, in het begin eten ze niet zo heel veel ,misschien dat Tim iets minder drinkt dan. als het warm eten goed gaat kan je het langzamerhand opbouwen tot dat hij een bordje kan leeg eten (of bijna) en dan merk je wel of hij nog zijn flesje wilt of niet. ik gaf toen esmee goed begon te eten ongeveer 120 gram maar ik ben er gelijk aardappelen bij gaan doen, in de potjes zit alleen groenten.
Dat is niet waar hoor, in potjes zit ook ongeveer 1 el peulvruchten/rijst of pasta! (vanaf 6 maand dan)
Wij doen het op advies van de ka zo: 's ochtends rond 11 uur krijgt Finn een fruithapje. Inmiddels gaat er al een heel potje, of bv 3/4 banaan naar binnen. Meteen erachter aan krijgt hij een halve fles. Vanaf volgende week krijgt hij groente en fruit. Z'n groenten krijgt hij dan rond 19 uur, en erachteraan weer een halve fles. Dan drinkt eigelijk al een fles minder in hoeveelheid. Toen Finn nog maar een half potje at maakte ik een grotere fles ong. 3/4 van normaal. Als hij met 6 maanden ook aardappel enzo erbij krijgt (daar krijgt hij nu nog krampjes van) dan laten we 1 fles vervallen
Ik ben eerst begonnen na een voeding (het proeven). Maar omdat hij dan weinig honger had, boekte ik weinig succes. Toen ben ik begonnen met het geven tussen 2 voedingen in, dat ging beter. Ik geef borstvoeding, dus merk niet of hij daarna nou veel minder dronk. OP de creche tankt hij nog rustig na de fruithap en de boterham een fles gekolfde melk van 200 ml weg. Ik zou voorlopig gewoon een volle flessen aanbieden, als hij vol zit dan zal hij toch wel laten staan. Het is nu nog allemaal bijvoeding en het hoeft voorlopig niets te vervangen. Ik zou eerst maar eens kijken hoe je kindje het oppakt. Ik ben begonnen met 6 maanden en mijn zoontje begon pas met 8 maanden een beetje goed te eten (en nu alweer 2 weken bijna niets ivm doorkomende tanden).
Vanmiddag zijn we begonnen met worteltjes (wel uit een potje). Hij heeft denk ik 3 hapjes gehad, en toen duwde hij steeds de lepel weg. Morgen krijgt hij weer, en dan hoop ik dat hij de smaak herkent. Hadden jullie kindjes ook na een paar hapjes genoeg?
dat verschilt per kind denk ik, sommige eten een paar hapjes en sommige eten direct een half potje. Enzo heeft de smaak te pakken en eet nu 1 vol potje groenten of 100-125 gram verse groente en ook 1 fruitstuk per dag. Ging eigenlijk vanaf het begin wel goed.
Sanne krijgt tegen 16.30 uur een fruithapje, ze eet er nog niet zo veel van. Een kwart van een potje ongeveer, soms iets meer soms iets minder. Maar ze heeft er nog niet zo'n zin in, ze heeft echt nog behoefte aan haar fles. Dit is haar schema: 7.00 - 11.00 - 15.00 de fles 16.30 uur een fruithapje (1/3) en om 19.15 uur de fles. Zij krijgt het fruithapje dus nog echt als extra. Sanne slaapt nog vrij veel (denk ik), dus heb niet echt een andere tijd om haar een fruithapje te geven.
Ik ben begonnen met groente en met zachte soorten zoals worteltjes en courgette. Na twee weken ook fruit gedaan, maar ook makkelijke soorten zoals banaan en peer. Ons kereltje heeft vier weken lang alleen mini hapjes gegeten, hij kreeg het happen niet echt onder de knie. Toen ineens ging het goed en keeg hij het door en at hij steeds meer. Tegen ons werd gezegd dat elke 25 gram groente 30 ml minder fles was. Wij gingen dus de vierde fles afbouwen naar steeds minder. Nu zit hij op 3 flessen omdat hij voldoende eet. Tip voor als je het zelf maakt: de Xenos verkoopt mini bakjes die je kunt invriezen, 10 stuks voor 1,50 meen ik. Die zijn echt ideaal als je hele kleine porties wilt maken en wilt invriezen. Nu gebruik ik twee van die bakjes helemaal vol als 1 portie. Succes!