Och gebeurd hier ook vaak. Aan tafel eten is zo cultureel bepaald. Wel of niet...doe wat je zelf fijn vindt. Hij eet toch?
Waar komt dat cultureel bepaald nu ineens vandaan bij iedereen...het lijkt wel een hype te worden....we leven toch ook in deze cultuur Wij eten vaak met anderen en regelmatig uit en dan vind ik het erg prettig dat mijn kind fatsoenlijk aan tafel kan zonder ipad of tv
Omdat we in deze cultuur leven, hoef je dat thuis toch niet te doen?? En wat is 'deze cultuur'? Cultureel betekent niet perse uit een ander land.. Als TS het prima vindt, wie zijn alle anderen dan om daar iets van te vinden. Er is hierin toch geen 'goed of fout'. Weten wij veel wat Ts vanuit haar eigen opvoeding heeft mee gekregen?
Wij eten ook aan tafel.... En anders niet. Ze mogen zelf eten, en dus ook wat ze zelf willen. Wij bepalen wat we eten, zij bepalen hoeveel ze eten. Ze krijgen een vork, maar met de handjes gaat meestal sneller. Nu hebben wij de bijzondere kinderen die het liefste alleen de groenten eten, dus probeer wel eens meer vlees/ vis op het bordje te doen en als ze daar wat van gegeten hebben, krijgen ze nog wat groenten. Ze moeten alles proeven, maar hoeven het niet op te eten, als ze het (nog) niet lekker vinden. Verder nooit strijd aan tafel en altijd gezellig eten. Ze eten verder (behalve dat vlees/ vis dan) prima!
Ik hou van een "cultuur" waarin eten belangrijk is, de gezelligheid aan tafel, met aandacht voor de maaltijd en voor elkaar. Een moment van ons gezin samen. Ik zie niet in hoe dit kan zonder dat iedereen aan tafel zit. Na het toetje hebben we altijd nog even lol met elkaar door ons kleine clowntje. Door aan tafel te zitten maakt dat je respect hebt voor het eten en dus indirect ook voor je lichaam. Het maakt dat je bewuster eet en minder snel, waardoor je minder snel overgewicht zou moeten kunnen ontwikkelen (bij mijzelf nog niet gelukt overigens ). Wat Tuc ook zegt, ik ga ook graag met ze "uit" eten en vind het dan prettig dat ze ook normaal aan tafel kunnen blijven zitten (zonder schermpjes), maar gewoon omdat het gezellig is
Ze vraagt toch een mening? Dan mag iedereen die geven lijkt me. En blijkbaar is ze er toch niet helemaal blij mee want anders opent de geen topic. Dus.. On topic weer. @ ts: kun je niet met hemnafsoreken dat hij niks meer krijgt nadat jullie van tafel gaan? Dan zal hij het heus nog een paar keer proberen maar als je dat kunt volhouden en hem Natuurlijk tijdens het eten daar al paar keer aan herinnert kiest hij misschien wel eieren voor zn geld. DEnk alleen wel dat de eerste tijd dat een redelijk drama gaat zijn omdat hij je in het begin echt niet zal geloven. (evr 's middags wat "knabbelgroentr" toestoppen zodat je zeker weer dat ook groenvoer op heeft als hij het aan tafel niet voorlopig?)
De grap is alleen dat dat hier volgens mij precies omgekeerd werkt. Volwassenen worden dik van onbewust eten omdat ze vooral snacks naar binnen werken op die manier. Maar we hebben het hier juist over groenten (en aardappelen). Hoe meer groenten je kind onbewust wegwerkt hoe beter, lijkt me. Ik geef mijn meiden ook altijd een bakje groenten als ze tv kijken. Lekker verstand op nul en dooreten maar En wat betreft "cultureel bepaald": Natuurlijk voed ik mn kinderen ook op om uiteindelijk mee te draaien in onze culturele gewoontes. Maar een kind van net twee hoeft zich wat mij betreft nog niet aan alle regeltjes te houden. Die doet wel meer wat ik bij een volwassene ook zou afkeuren. Dingen waar een ander last van heeft kap ik snel af, dat vind ik objectief "fout". Maar zittend eten ja of nee. Nee, dat is voor mij geen issue op die leeftijd.
Hier ook altijd aan tafel eten met z'n allen (ontbijt, lunch en avondeten). Doordeweeks de TV uit, in het weekend mag het op de achtergrond aanblijven. Snap als je kind geen goede eter is, dat je andere maatregelen neemt. Maar op de grond voor de tv is in mijn ogen niet de oplossing.
Dl eet op het moment ook vaak alleen het vlees. Als we klaar zijn met eten mag ze soms nog ff op schoot bij een van ons en dan voeren we haar. Desnoods met een filmpje erbij op de laptop, als ze al een paar dagen weinig eet. Maar het blijft wel aan tafel allemaal ja, dat is de enige regel die ik heb kunnen handhaven.... (moet ook wel, op de grond eet de hond het sneller op dan DL)
Ik denk inderdaad dat in dit onderwerp geen goed of fout is, en dat per gezin situaties verschillen. mijn man zegt ook hij moet toch weten dat er aan tafel gegeten wordt en dat dit ook het moment is dat hij moet eten, we hebben dus besloten dat het eten is aan tafel en wanneer je van tafel gaat ben voldaan, anders gooi ik het vlees er wel later bij, of prak het door elkaar. Anyway het eten is dus opzich geen strijd en het rustig aan tafel zitten ook niet Hij heeft wel veel geduld en hij weet ook dat wanneer iedereen klaar is met eten dat hij dan pas van tafel mag, maar het zitten aan tafel en het zelf eten met een vork was mijn vraag ook niet het is tijdens het afruimen dat hij nog wat hapjes groentes en aardappels wil ... Hij krijgt van mij sochtends tussendoor een stuk fruit en smiddags vaak wat druifjes, snoeptomaatjes of een paar worteltjes tijdens het spelen en dat vind hij heerlijk ik denk dat rauw toch makkelijker weg eet, vanavond wilde hij tijdens de voorbereiding van het eten graag een stukje tomaat, prima en hij is gezellig verder gaan spelen. hij eet liever een appel of een banaan dan een koekje (gelukkig maar) verder eten wij sowieso nooit als gezin voor de tv want de tv mag hier sochtends eventjes aan om wakker te worden en van 6 tot half 7 nog even.