Zo ontzettend verlegen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mowtom, 16 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hai,

nou de titel zegt het al. Maar mijn zoontje van net twee kan zo ontzettend verlegen zijn. Normaal gesproken is hij thuis gewoon lekker druk en altijd bezig. Als hij ergens lekker aan het spelen is (bijv speeltuin) en er komt een ander kindje in de buurt spelen, maakt niet uit van hoe oud of hoe groot, maar dan doet ie niks meer. Komt bij ons in de buurt zitten of erger nog gewoon bij me op schoot. Laatst waren we bij het cb en hij was in de wachtruimte aan het spelen (alleen) en er kwam een meisje binnen die stormde direct op hem af om met hem te spelen...hij kwam totaal van schrik tegen mij aan staan en trilde als een rietje.....

Nu komt t....hij gaat vanaf volgende week naar de peuterspeelzaal. Pfffff dit is voor hem natuurlijk echt een ramp. Ik zelf denk dat het erg goed voor hem kan zijn zodat hij leert samen te spelen en dergelijke. Maar ik weet nu al dat hij het gaat uitschreeuwen....oooo dan kan ik hem toch niet achter laten daar?
    Morgen hebben we een kennismakingsgesprek en zal ik dit ook aankaarten bij de leidster en hopelijk kunnen ze er iets mee.

Maar hebben jullie misschien tips of ook kindjes die heel verlegen zijn en waar het allemaal wel goed mee is gekomen??

2. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Hoi,

Hier ook zo'n verlegen poppie. Ze hangt vaak aan mijn been en laatst bij het consultatiebureau heeft ze alleen maar heel hard gehuild vanaf het moment dat we binnen kwamen (erg gezellig dus). Ze heeft het vooral als vreemde volwassenen haar aandacht geven.

Elise gaat als ze twee is ook naar de peuterspeelzaal en morgen gaan we even kennismaken. Ik weet dat ze het heel leuk zal vinden, maar ik zie er ook wel tegen op. Vooral de eerste keren als we haar daar alleen laten zal het wel brullen zijn. Maar ik weet ook dat die huilbuien maar even duren. Vaak als ik nu weg ga en de oppas is er, dan neem ik afscheid van een heel hard huilend meisje, maar zodra ik uit het zicht ben is het al klaar.

Ik denk persoonlijk dat de Peuterspeelzaal heel goed zal zijn voor onze verlegen kindjes.

Succes morgen!

3. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    hier was het spelen met andere kindjes ook drama, noa kwam dan ook helemaal bij me op schoot.
    sinds zij naar de psz gaat gaat het zo'n stuk beter. in het begin heeft ze een paar keer gehuild, maar dat was snel over. ze gaat nu echt met plezier erheen en wilt niet eens mee naar huis als ik haar ophaal.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is ook erg verlegen en durft weinig als er anderen bij zijn. Ze hangt ook heel erg aan mij. Bijvoorbeeld met dreumeszwemmen, de andere kindjes doen allemaal wat er gevraagd wordt en vinden het superleuk, de helft ervan durft/wil Eva niet doen. Als ik erbij ben is het ook lastig om haar aan iemand anders toe te vertrouwen, want dan is het meteen brullen. Nu doe ik dat heel soms heel kort wel met het zwemmen en leg ik haar uit dat het goed is. Het lijkt erop dat ze heel erg aan nieuwe dingen moet wennen en daar dus erg verlegen van wordt.

Maar Eva gaat wel 2 dagen per week naar het kdv... waar ze overigens ook heel vaak alleen speelt en als ik haar kom halen zit ze vaak net iets buiten de groep als ze bv. een liedje aan het zingen zijn op de grond. Maar ze komt daar natuurlijk al langer en het is toch een beetje vertrouwd inmiddels, het gaat daar ook prima en ze vindt het echt leuk. Ik denk dat het echt een beetje de aard van het beestje is. Ik probeer er maar een beetje luchtig mee om te gaan en hoop dat het beter wordt.

Ik denk dat kinderen als ze naar de psz gaan erg moeten wennen, maar dat het na verloop van tijd echt wel goed zal gaan. Alleen in het begin lijkt het me dan zó moeilijk om ze weg te brengen.... maar het komt goed!

5. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik heb ook een dochter die heel verlegen is geweest. Als baby van een paar weken oud zat ze al niet graag bij vreemden op schoot. Ze durfde later vaak niets te zeggen en had echt tijd nodig om aan anderen te wennen. Toen ze net kon lopen zijn we op gym voor ouder en kind gegaan. Daar ging het al een stukje beter. Zo hebben we het langzaam aan opgebouwd. Eerst een ochtendje peuterspeelzaal en na een tijdje nog een dagdeel erbij. Zo langzamerhand is het een stuk over gegaan. Ze zal nooit ergens direct vooraan gaan staan en kijkt altijd de kat uit de boom. Ook loopt ze nooit zo maar bij vriendjes/vriendinnetjes naar binnen maar blijft buiten wachten. Dat zal op den duur heus ook wel beter gaan. Ik ben er nu wel blij mee, je hoeft van mij niet direct vooraan te staan. Trouwens zo zijn wij (ouders) ook niet.

6. Writer

Writer Niet meer actief

dan is het psz heel goed voor hem , want mij dochter was ook verlegen en kon niet tegen vreemde mensen , toen ik haar op 9 maanden leeftijd op kdv deed , in eenkennig fase;) was eerste 2 weken drama ,elke keer als ik weg ging ,ging ze hele hard huilen , ik zat dan soms verstopt te luisteren hoe hard ze gilde ,huilde ook mee .de leidsters zeiden dat ik beter snel weg kon , maar na 2 weken ging het steeds beter , en ze werd ook opener naar vreemde mensen toe , later wou ze liefste elke dag op kdv;)

ze moeten gewoon heel erg wennen , over paar maanden moet mij kleine ventje ook naar psz ,zal ook niet makkelijk worden eerste periode,hij is ook verlegen ,maar het komt wel goed gelukkig

7. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Hoi Hoi,

Laura is thuis echt een kletser!!! Maar op de opvang is het heel lang drama geweest. En dan bedoel ik echt huilen en gillen. Ik heb haar met 1 jaar op de opvang gedaan voor een (ja 1) halve dag. En dan was het elke keer huilen als ik wegging en aan mijn benen hangen. Na een half jaar toch besloten er een halve dag bij te doen. Ze gaat nu nog steeds 2 halve dagen. Ik moet zeggen dat het eigenlijk pas sinds een maand of 2 nu goed gaat. Ze huilt niet meer als ik haar ga wegbrengen. De juf vertelde vandaag dat ze nu ook eindelijk op school praat!! Dat deed ze voorheen ook niet. Dan zat ze in een hoekje met haar duimpje in der mond. Maar dat is dus allemaal verleden tijd.

Geef je kind de tijd om te wennen en geef vooral niet te snel op!! Het heeft mij uiteindelijk ook een jaar en 3 maanden gekost. Maar ik weet nu dat ze het leuk vindt!!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik herken het wel eigenlijk. Mijn jochie is thuis gewoon vrij in zijn ding. Maar in speeltuinen enzo, dan blijft hij weg van andere kindjes. Desnoods bij mij op schoot inderdaad..

Tot een week of 2/3 geleden. Hij blijft verlegen, aard van het beestje, maar het ergste is er wel af. Zo heeft hij vorige week (op vakantie) op een verkeerspark tussen andere kindjes geloopfietst, en in een treinmuseum bleef hij stug bij een bestuurknopje staan, terwijl er jochies van 5-6 omheen stonden die ook wel met de trein wilden spelen. En dan zelfs een trots koppie erbij trekken.
    Tuurlijk, hij blijft verlegen, heeft hij van mams geerfd, maar het allerergste is er dus vanaf.

Mijn zoontje gaat 2 dagen naar het KDV, maar daar heeft hij minder last van die verlegenheid. Hij vliegt niet zomaar langs alle kinderen, maar speelt lekker met zijn eigen ding, en laat zich niet zomaar wegjagen. En heeft zelfs al een vriendje. Dus over het psz zou ik me niet direct zorgen maken..

9. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hier nog eentje die verlegen is en mamma of pappa hard vastgrijpt als ik naar de peuterspeelzaal ga met haar.. Pff.. soms is het brullen maar soms gaat ze rustig kijken.. Maar meestal moet ik haar echt afgeven aan een van de leidsters daar anders kom ik niet weg, haha. Ag het gaat vanzelf wel over.

10. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    hier ook een extreem verlegen meisje gehad, zij had het heel erg met vreemden, niet zo zeer met andere kindjes..onderzoeken deed ze niet, op de foto deed ze niet...ze widle het allemaal niet...op de peuterspeelzaal is het zeker een half jaar ellende geweest, altijd huilen als ik haar weg moest brengen, heb hierdoor zelfs een afspraak gemaakt bij de pedagoge...duurde even eerdat ik een afspraak had, maar uiteindelijk 2 weken geleden er geweest en vond zelf al dat het wat beter ging hoor en zij vertelde me dat het helemaal goed gaat komen en ze nu gewoon in ontwikkeling zit, mijn meisje heeft gewoon de tijd nodig om te wennen aan situaties en ze moeten haar gewoon de eerste stap laten zetten..
    komt vast allemaal goed, maar blijft ellendig natuurlijk..

11. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Nou vorige week was het dan zo ver. Mijn mannetje ging voor het eerst een uurtje naar de psz. Hij kwam met mij samen binnen en was al op zijn hoede.
    Gelukkig kwam de juf op ons af die hij de week ervoor ook al had gezien met het intake gesprek.
    Hij bleef wel bij mij in de buurt en we gingen naar een verhaaltje luisteren wat de juf ging voorlezen. Daarna gingen de kinderen buiten spelen en ben ik nog even gebleven.
    Toen ik weg ging wilde de juf hem optillen maar nee daar moest ie niks van hebben en duwde zichzelf weg van haar. Toen kreeg ik dus al een brok in mijn keel bah! Ik ben maar weg gegaan en heb me nog 1x omgedraaid om te zwaaien en weg was ik.
    Ik was na 3 kwartier weer terug en de juf zei dat hij even gehuild heeft (maar niet dramatisch) en vervolgens bij haar in de buurt bleef.
    Hij had geluk want hij heeft meteen een traktatie gekregen omdat er een meisje jarig was. Verder toen ik m kwam halen zaten ze nog in de kring en hij zag me niet dus ik kon het mooi een beetje afkijken hoe hij er zat. Hij zat rustig om zich heen te kijken naast de juf en toen hij mij zag kwam hij op me af.

Als ik nu aan hem vraag ga je donderdag weer naar school zegt ie ja. En toen ik m van de week in de auto zette vroeg hij "school??" Dus hopelijk een goed teken?!?!?!

Het viel volgens mij dus wel mee....hopelijk

12. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Zie je nou wel dat je mannetje het ook wel zonder je redt (wil je helemaal niet horen, maar toch) Hij wordt groot!!!! SChool is dadelijk helemaal geweldig voor hem en is ie niet meer verlegen!!

Deel Deze Pagina