Minder vaak kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Katie88, 26 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katie88

Katie88 Actief lid

12 apr 2013
    371
    176
    43
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Mijn zoontje is nu 6 weken oud en ik geef bv. Opstartproblemen gehad maar daarna ging het goed! Helaas niet voor lang, spruw..:( hij kreeg pijn bij live voeding en heb nu al een week alles gekolfd. Heb kuur nystatine gehad maar het is nog niet weg dus ik ga morgen terug naar de dokter. Af en toe aangelegd maar het lukt hem niet om een volledige voeding te drinken. Ondertussen word ik helemaal overspannen van het velewerk met kolven en uuitkoken etc dus ik wil minder vaak gaan kolven.
    Heeft iemand hier ervaring mee, kan ik gewoon van 5 a 6 naar 4x kolven op tijdstippen die mij uitkomen? En dan na een paar dagen of week naar 3x?
    Mijn opbrengst was vanmorgen 310 en vanmiddag, 5 u later, weer zo'n beetje. beide keren niet helemaal leeg gkolfd. Ik heb vannacht niet gekolfd. Als de opbrengst terugloopt ga ik deels over naar kv.
    Ik vind het jammer, maar ik trek het niet meer.. ik wil ook wel eens iets anders doen dan voeden, schoonmaken of kolven.

Maargoed, wat ik me afvraag is of ik geen risico loop op borstontsteking? En, wat voor verhouding tussen kv en bv als ik ga combineren?
    Fles bv drinkt hij variërend van 125 tot 210. Kv mag hij volgens de reken methode 150x5. Kan ik die aanhouden of moet ik anders rekenen door de bv?
    Alvast bedankt!

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Je kunt ongeveer een voeding per week laten vallen, maar hou je borsten goed in de gaten. Je mag geen last krijgen van harde plekken.

Borstvoeding mag onbeperkt, kijk gewoon waar je kleine tevreden mee is.

3. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    De flessen bv die je noemt zijn een beetje groot voor zo'n kleintje, ik zou sowieso wat kleinere flessen per keer aanbieden. 125 of 140 cc is voor een baby van 6 weken vaak al goed, je kan altijd later nog een klein flesje geven.

Over de spruw, kennelijk bestaat er iets als gentiaan violet dat erg goed werkt en online zonder recept te bestellen is. Misschien is dat wat voor je? Ik heb er zelf geen ervaring mee. Als de spruw weg is, zit je ook niet meer met dat kolven.

Hou er wel rekening mee dat zolang jij nog spruw hebt, de gekolfde melk ook besmet is. Als je dat nu zou invriezen en later gebruiken heb je opnieuw kans op besmetting. Weet iemand hier of je dit probleem door bijvoorbeeld verhitting van de melk kan voorkomen?

4. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    nystatine werkt inderdaad voor geen meter, was al weken bezig.. kreeg op mijn specifieke verzoek daktarin gel, binnen een paar dagen! weg :)

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier ook spruw gehad, nystatine werkte niet. Uiteindelijk ook daktarin gekregrn en was het zo weg! Ik kreeg het spul wel moeilijk mee omdat ze nog geen 4 maanden was.
    Wat betreft kolven; ik zit/ zat in dezelfde situatie.
    vanaf de 1e week ben ik alles gaan kolven omdat het aanhappen niet goed ging. Nu ben ik bezig met afbouwen omdat het mij ook allemaal te zwaar werd. (Mijn dochter is nu 13 weken)
    Ik wilde rustig afbouwen door 1 voeding per week te vervangen helaas denkt mijn productie daar anders over ;) ik kolf nu nog 2 keer per dag en red nu nog maar 100 tot 150 cc per keer. Terwijl ik voorheen makkelijk 300cc per keer kon kolven. Ik had niet verwacht dat het zo hard achteruit kon gaan..
    Let idd goed op je borsten, en schrik er niet van als je productie erg hard achteruit gaat...

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Zo weinig kolf momenten dat gaat je productie niet redden.
    Met 6 weken is je productie net op een punt dat het een beetje een evenwicht heeft gevonden met je kindje.
    Dus de combi bv-kv dat gaat op deze leeftijd niet lukken.

De spruw zorgt er voor dat de voedingen niet lekker lopen en je dus moet kolven. Als de spruw is opgelost, kan je kindje dus ook weer rustig bij jou drinken. Het probleem ligt ook niet bij de borstvoeding, maar bij de spruw. Je geeft ook zelf aan de het voorheen wel goed ging. Zonde om te stoppen dan toch?
    Overigens kan spruw ook als je kv geeft een probleem zijn bij het drinken uit de fles.
    Dus zorg er voor dat je HA je helpt. Spruw is goed te behandelen maar a.het duurt soms even en b.het is soms even zoeken naar wat werkt voor jullie. Maar als het dan weg is, is er ook geen reden om te kolven en kan je gewoon weer live voeden.

7. Katie88

Katie88 Actief lid

12 apr 2013
    371
    176
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt dames. Idd hij drinkt veel, ik bied 125 en daarna als hij nog zoekt, kleine beetjes. Maar wat moet ik anders, als hij nog honger heeft.. af en toe probeer ik een speen.
    Daktarin is een goede tip, ga ik zeker om vragen!

8. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier werkte daktarin ook super na 3 kuren nystine en 3x gentiaan violet, 2 dagen daktarin en het was weg. echter schrijven ze dat pas voor op zijn vroegst met 3mnden.

Deel Deze Pagina