Hoeveelheid vruchtwater

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door itsann, 6 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itsann

itsann Actief lid

20 aug 2017
    475
    359
    63
    Vrouw
    Anderhalve week geleden de 20 weken echo gehad. Dit zag er allemaal keurig uit. Geen gekke dingen gevonden; ons meisje groeit in alles keurig ‘volgens de lijn’. Echter zei de echoscopiste wel dat ik een ‘mooie plens vruchtwater’ heb en dat ze die wel even op wilde meten. Na meting bleek dat ik 1,5 liter vruchtwater heb. Omdat dit mijn eerste zwangerschap is en ik geen idee heb wat normaal is, vroeg ik meteen of dit goed of slecht was. Haar antwoord was dat niets zo zeer goed of slecht is, maar dat het bij mij een mooie hoeveelheid is en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Na wat gelezen te hebben op Google, kwam ik erachter dat 1 liter gemiddeld is en boven de 2 liter gevaarlijk kan zijn ivm complicaties bij de baby.

In principe maak ik me geen zorgen, maar ik blijf er stiekem wel een beetje mee in mijn maag zitten. Hoeveel liter vruchtwater hadden/hebben jullie tijdens jullie zwangerschap? Heeft dit gevolgen gehad bij jullie of de baby? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Nina Sanders vindt dit leuk.
  2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb beide zwangerschappen altijd “ruim” vruchtwater gehad maar het is nooit opgemeten. Denk maar zo dat die mensen het beter weten dan ik en als het echt teveel was dan had ik wel wat gehoord

itsann vindt dit leuk.
  3. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Bij mijn eerste had ik ook ruim vruchtwater dat kwam met vliezen doorprikken ook als een golf eruit.
    Bij mijn jongste heb ik polyhydramion ontwikkeld en dat bleef maar toenemen die laatste 5 weken van de zwangerschap.
    1.5 liter op jou termijn is heel normaal hoor geen zorgen om maken.

itsann vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik had echt een onmundige hoeveelheid vruchtwater, zo bleek tijdens de bevalling. Na het breken van de vliezen blééf het water maar stromen en zag ik mijn buik steeds verder slinken. Ik dacht nog: 'Maar wáár zit de baby nu dan nog?'

Geen zorgen. Mijn buik was huge (maar dan ook echt huge) voor mijn tengere lijf, mede door de hoeveelheid vruchtwater! :)

itsann vindt dit leuk.
  5. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier ook “ruim” vruchtwater. Hoeveel weet ik niet precies, maar misschien wel dat ze daardoor wellicht zo lekker zitten dat ze geen signaal afgeven de bevalling te starten :roflmao:

1e met 42 weken moeten inleiden in zkh en deze proberen we vandaag met strippen op weg te helpen.

Klinkt alsof jij tussen de 1 en de 2 liter precies goed zit toch?

itsann vindt dit leuk.
  6. tasha

tasha Actief lid

21 jul 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    ik moest direct denken aan mijn laaste bevalling... vliezen waren thuis gebroken dus wij naar het ziekenhuis... melde bij de balie maar was nog iemand voor mij. dus ik wachten en wachten en het vruchtwater maar stromen en stromen... toen ik eindelijk aan de beurt zei ik niet ik kom bevallen maar ik vroeg om een dweil! die vrouw keek me zo stom aan! en ik ja ik heb u hal helemaal vies gemaakt met vruchtwater dus ik moet het eerst even opruimen! toen kreeg ik te horen dat dat niet kon en ik echt naar boven moest! ik helemaal in tranen dat iemand mijn zooi moest opruimen!

als het echt een probleem zou zijn het vele vruchtwater zouden ze dat wel aangeven. google is soms handig soms geeft het alleen maar onnodig stress

liefs tasha

itsann vindt dit leuk.
  7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik zat aan de bovengrens. Ze hebben dit extra inde gaten gehouden. Verder geen bijzonderheden. Ja een zeiknatte verloskundige bij t doorprikken vd vliezen. En ik met kletsnatte sokken.

itsann vindt dit leuk.
  8. itsann

itsann Actief lid

20 aug 2017
    475
    359
    63
    Vrouw
    Fijn om te lezen dat het dus eigenlijk vrij ‘normaal’ is. Dat gaat dus nog een natte bende worden straks rond juni... :roflmao:

9. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Net echo gehad, waar het ergens minimaal 5cm moest zijn, had ik 15cm. Oh die zit lekker zei ze meteen. Beter zo met 41 weken dan andersom.

10. itsann

itsann Actief lid

20 aug 2017
    475
    359
    63
    Vrouw
    Hoop voor je dat ie niet té lekker zit, haha. Kan me voorstellen dat je toch ook wel erg nieuwsgierig bent nu... Hoop dat het strippen gaat helpen. Succes!

11. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Bij dochter ruim vruchtwater en nu weer.

Betekent wat grotere buik (hoe vaak ik “zijn het er echt geen 2?” heb gehoord.....) en wat meer mogelijkheid om te bewegen tot laat in de zwangerschap.

Tot een week of 2 terug werd manlief regelmatig middenin de nacht wakker van het geweld in mijn buik. De oudste was ook redelijk sterk na de geboorte.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had ruim 2x zoveel vruchtwater als wat het bovenste lijntje aangafa Klopte ook toen ik beviel, de dokter had het over 5 liter :eek:

Behalve dat hij niet ingedaald was verder geen nadelen ervaren

13. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

5 liter lijkt mij wel heeeeeeeeel erg veel hoor! volgens mij kan dat niet.

14. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Het kan wel, de gynaecoloog zei bij M dat is zeker 5 liter misschien wel 6 had,

De in opleiding verloskundige had bij toucheren per ongeluk mijn vliezen gebroken, het spoot eruit, ze was letterijk van top tot teen nat en daarna met zon po eronder liep er nog 3,5 liter uit,

Achteraf gevaarlijk want het had getapt moeten worden ofzoiets maarja.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat kan wel :) been there. Maar ik heb ook een aandoening van mezelf wat onder andere zoveel vruchtwater veroorzaakt

16. itsann

itsann Actief lid

20 aug 2017
    475
    359
    63
    Vrouw
    Ben blij te lezen dat het verder geen consequenties heeft voor de mama of de baby. En zoals ik het een beetje lees val ik met mijn 1,5 liter vruchtwater nog wel mee, hihi. Bedankt voor jullie reactie!

Deel Deze Pagina