Geelzucht ervaring en blauwe lamp

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Popie, 11 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Ik zou graag ervaring willen weten van mensen die ook te maken had met geelzucht van hun baby.

2. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Bedoel je de lamp die ze gebruiken in het ziekenhuis, waar de baby's onder liggen? Ons zoontje heeft er een middag en nacht onder gelegen toen hij een week oud was. Zijn bilirubine waarde was de volgende dag zo goed gezakt dat hij naar huis mocht. Rest heeft het lichaam zelf opgelost. Dus tot zover mijn ervaring ermee :)

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Hier wel een baby die te lang geel bleef maar toch geen lamp nodig had. Hij was vrij ernstig uitgedroogd dus lichaam kon het niet afbreken

4. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Onze zoon heeft 24 uur een lamp op zijn rug gehad hiervoor. Dit was een lamp die onder zijn romper moest. Daarna waren de waardes goed

Popie vindt dit leuk.
  5. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Hier ook 24u gehad. In een bed, en op schoot met een lamp in de romper.

Popie vindt dit leuk.
  6. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Hier was het fototherapie in het ziekenhuis: alleen in de luier in een bedje, onder een lamp (die overigens niet blauw was). Met een brilletje op zodat hij niets zag / geen uv licht in zijn ogen kreeg. Hij mocht er alleen voor voeding onderuit maar gelukkig vond hij het zo lekker warm dat hij de rest van de tijd ook heerlijk sliep!

7. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Ja, klopt
    Way fijn dat zijn li chaam hey zelf heedy opgelost zo snel
    Weet je ook hoeveel.de.waarde waren?

8. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Hoe kan dat hij zolang geel bleef.maar geen lamp nodig had?

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Door gebrek aan vocht (3 dagen hooguit drupjes gedronken, viel bijna 10 procent af en sliep alleen maar), kon het lichaam de afvalstoffen niet afvoeren, op het dieptepunt had hij 24 uur niet geplast. Met een slangetje aan mijn vinger, spoot ik deels afgekolfde melk, deels kunstvoeding in zijn mond. Eenmaal de boel weer op gang (had tijd nodig natuurlijk voordat lijfje weer vochtbalans oke had), kreeg hij langzaam meer nornale kleur. Dus geen lamp nodig, ze gaven hem vooral de tijd en lang bijvoeding

Neuzeke en Popie vinden dit leuk.
  10. mamamilou

mamamilou Niet meer actief

De kraamverzorgster vond vandaag dat mijn dochtertje van 4 dagen oud ook wat geel zag. Ik moet haar de komende dagen als de zon schijnt voor het raam in de zon leggen. Een lamp is nog niet nodig.

Heb jij zelf een baby met geelzucht?

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Onze zoon lag niet onder een blauwe lamp maar had zeg maar een megalamp met dikke slang onder zijn romper. Hij had verder geen last van de slang of de lamp.
    Na een dag of 2 was het weer goed.

Popie vindt dit leuk.
  12. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Oeh niet meer uit mn hoofd... maar net boven de waarde waarbij ze fototherapie adviseren. Die grens is afhankelijk van de leeftijd van je kindje. Bij ons was dat bij 6 dagen oud een waarde van minimaal 300. Ik denk dat het 304 was ofzo. En de volgende ochtend was het al ver gezakt, maar weet echt niet meer tot hoe ver. Verdere opvolging was iig niet nodig en de geelheid verdween ook.

Hoe gaat het bij jou dan? Ziet je kindje erg geel en hebben ze een waarde bepaald?

Popie vindt dit leuk.
  13. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Mamamilou ik had inderdaad begeepen dat zonlicht ook goed is maar ik lag nog in het ziekenhuis dus heb het hier na laten kijken door een kinderarts op eigen initiatief. Want volgens de kraamafdeling vonden ze niet dat mijn zoontje geelzucht had.
    Ik heb dus zelf gevraagd of een kinderarts naar kan kijken en de waarde kan bepalen.
    En toen was de waarde best hoog en moest ik gelijk naar de afdeling neo.

14. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    Oh dat is wel fijn.
    Mijn zoontje moet onder verschillende lampen liggen en dan doen ze steeds een lampje uiy en tor dat zijn lichaam het zelf oplost

owly vindt dit leuk.
  15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    2331561.jpg Baby 1 lamp
    Op deze manier.
    Baby 2 en 3 rand geval dus geen lamp maar extra voor het raam.
    Bij baby 3 hadden we net zoals bij GroeneBomen.

16. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    @Pien86
    Morgenochtend gaan ze bloedprikken om.de waarde te bepalen.
    Maar als ik zo begrijp van jou hanteren ze dus een waarde van ong 300 bij dag 6.
    En wat ik ook begreep word het dus elke dag dat ze ouder worden andere waarde is
    Dus ben benieuwd morgen

Ik vind zijn oogleden erg gelig uit zien en soms ook zijn gezicht.

17. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    @Neuzeke
    Dus bij alle 3 de kinderen is dus geelzucht voor gekomen?
    Hoe lang moest je kindje ondee de lamp?

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ja bij alle 3 en ikzelf had dit ook als baby.
    24 uur op andere afdeling en dan nog 1 dag 2u wel, 2u niet (wel België)

Popie vindt dit leuk.
  19. Pien86

Pien86 Bekend lid

3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Oh ben ook benieuwd dan morgen. De grens ligt ook aan met welke termijn je kindje is geboren en of er nog andere risicofactoren zijn. Zie hier: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://babyzietgeel.nl/kinderarts/downloads_links/downloads/download/RichtlijnChronvolledig.pdf&ved=2ahUKEwjrreaW_pXoAhWCLewKHT3aDEQQFjABegQIBxAB&usg=AOvVaw07LeEvkLlsjR2q7DutU0wl
    En dan op blz 11 de bilicurve. De blauwe lijnen zijn de grens voor fototherapie. Je moet alleen even weten welke van de 3 je moet hebben, zie daarvoor de legenda onderin. Ons zoontje is bijv met 37+1 geboren, dus de midden risico lijn is van toepassing. Vanaf 5 dagen oud geldt dan 300 als grens. Dit hoef je uiteraard allemaal niet zelf na te gaan, maar ik vind dat altijd wel interessant. Succes morgen!

Popie vindt dit leuk.
  20. Popie

Popie Bekend lid

15 nov 2015
    625
    119
    43
    Vrouw
    @Pien86
    Dat is toevallig mijn zoontje is ook met 37+1 dag geboren dus dan zou het zelfde waarde gelden toch
    Ik ga zeker even de site bekijken.

Maar als ik het goed begrijp had je zoontje bij dag 5 oud een waarfr van 300 en is toen ook ontslagen met die waarfr dat het goed waren

Deel Deze Pagina