Het eerste kinderfeestje…Dochter is 5 geworden en heeft 5 meisjes uitgenodigd, tijd van half 10 tot half 1. We willen het graag thuis houden, hebben een ruime woonkamer en een ruime tuin. Ik zit nog beetje te stoeien met wat te doen, hoeveel je daadwerkelijk moet bedenken, hoeveel tijd alles inneemt. Beginnen met kadootjes uitpakken, zingen, cake versieren…Eindigen met hapje eten (poffertjes of broodje knak oid.) Voor beide denk ik een half uur nodig te hebben. Maar verder??? Zag bij de action nog leuke houten lijstjes die ze misschien kunnen versieren.. Iemand verder leuke, handige tips, ideetjes, wat dan ook…..
Mijn ervaring is dat kinderen van die leeftijd eigenlijk gewoon nog willen spelen en hun aandacht er niet lang genoeg bij kunnen houden om allerlei activiteiten te doen. Toen mijn zoontje 5 werd zijn we naar een grote speeltuin geweest. Konden ze gewoon lekker spelen. Was echt een succes.
Iets knutselen vinden ze altijd leuk. Maar met een half uur zijn ze daar vaak ook klaar mee. Leuk om te doen is: koekjes bakken en versieren, bordjes met porseleinverf versieren, houten fotolijstjes of doosjes beplakken oid. Tshirts met textielstiften kleuren. Verder zijn speurtochten ook altijd een succes. En op die leeftijd spelen ze ook erg graag. Andermans speelgoed is altijd leuk. Het is altijd leuk om de cadeautjes te laten verstoppen en de jarige ze te laten zoeken. Of als je een dappere jarige hebt: De namen van de gasten op briefjes schrijven en dan die briefjes allemaal in ballonnen doen en die opblazen. Dan mag de jarige een ballon lek prikken. Dan komt er een briefje uit met de naam van een van de kindjes. Die mag dan het cadeautje geven. En dan de volgende ballon. Vinden ze vaak heel spannend. Sommige misschien te. Met grotere kinderen is het ook leuk om met een of twee dobbelstenen te laten gooien. Het kind dat de leeftijd van de jarige gooit mag het cadeautje geven. Mijn programma is meestal ongeveer zo: -Aankomst kinderen. -Cadeautjes geven dmv spel oid. -Wat drinken met iets lekkers. Bijv een plak cake laten versieren. -Even spelen terwijl ik de rommel opruim en de knutselspulletjes neerzet. -Knutselen -Spelen terwijl ik weer de knutselspullen opruim en de tafel dek voor het eten. -Soms samen een spelletje doen/speurtocht. -Samen eten. -Even spelen terwijl ik weer de tafel afruim. -Naar huis brengen. Spelen ze lekker? Dan laat ik spelletjes achterwege. Maar merk ik dat het spelen niet zo goed gaat, dan grijp ik in. Succes met het organiseren. Het is intensief en vermoeiend, maar het stralende gezicht van je kind maakt dat allemaal goed. Ik heb meer dan eens van mijn kind te horen gekregen: mam dit was mijn leukste feestje ooit! Daar die je het voor
Toen mijn dochter 5 werd had ik ook allerlei ambitieuze plannen mbt het kinderfeestje. Ik had allerlei leuke spelletjes bedacht om ze te vermaken. Fout gedacht. Het feestje viel halverwege helemaal stil. Ze waren klaar met die spelletjes. De één wil wel mee doen, de ander niet. Gedoe. Bah. Dus ik heb het laatste uur gevuld met een plaatselijk buitenspeeltuintje. Had ik dat maar 2 uur eerder gedaan.... ze vermaakten zich prima. Dochter is inmiddels 12 jaar. Ik heb nooit meer een "thuisfeestje" gehouden.
Dit Behalve dan dat het bij ons toen regende en de buitenspeeltuin geen optie was. Gevolg: hele huiskamer overhoop. Nooit weer. Ik vind het hardstikke knap als je het wel aandurft om 6 5-jarigen thuis te vermaken, maar ik ben daarvoor niet gemaakt
Ja zo ging dat bij ons ook ongeveer. Er waren 2 kinderen van net 4 bij die wilden nergens aan mee doen, alleen maar vrij spelen. Dus dat schoot niet op terwijl de oudste van 6 juist vroeg of we nog iets gingen doen. Speeltuin bood uitkomst.
Hier pas voor het eerst een keer weg geweest, daarvoor 4 feestjes thuis gevierd. Allemaal waren ze een succes. De eerste twee feestjes zijn wel het moeilijkst, want ze kunnen zich nog niet zo lang bezig houden met 1 ding. Ik had toen ze 5 werden de volgende planning: Cadeautjes geven Cakeje/ wafel versieren en opeten Vrij spelen (konden wij opruimen) Knutselactiviteit (15 min. -> waren met 5 min. al klaar) Vrij spelen (konden wij weer even opruimen) Chipsketting maken Spelletjes (zaklopen, blikgooien, etc.) Vrij spelen. Frietjes eten Naar huis Bij de jongste hebben we ipv de spelletjes en chipsketting maken een speurtocht gedaan, met onderweg opdrachtjes waarmee ze een puzzelstuk van een foto konden verdienen en daarmee als de puzzel compleet was, de locatie van de schatkist met snoepmunten en snoepdiamanten konden vinden. Het feestje heeft alles bij elkaar zo'n 2,5 - 3 uur geduurd en dat was lang genoeg, voor de kinderen, maar ook voor ons.
Ik zou niet een te vol programma maken, eten, een knutsel-ding en een doe-ding en voor de rest vrij spelen. Zeker met 5 jaar doen ze dat toch het liefst. Ik doe verschillende hoekjes inrichten om vrij mee te spelen, waar ik speelgoed vast klaar zet.
Hier een zeer geslaagd eerste kinderfeestje thuis gevierd een paar maanden geleden. Het thema was piraten. Het programma zag er zo uit: - Cadeautjes uitpakken dmv spel - Cakejes versieren - Buiten in de tuin spelen (ondertussen knutselspullen klaar zetten) - Knutselen van een schatkistje (houten doosje xenos, goud gespoten en zelfklevende steentjes/diamantjes van action) - Wie klaar was met knutselen kon zelf spelen en ondertussen de kinderen 1 voor 1 geschminkt. - Buiten spelen in de tuin - Speurtocht dmv schatkaart met opdrachten en opgraven vd schat in de speeltuin. Onderweg nog chips gegeten en wat gedronken. - Eenmaal thuis nog in de tuin gespeeld en kinderen naar huis gebracht (een feestje zonder avondeten)