Rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door ssgerundt, 23 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ssgerundt

ssgerundt Bekend lid

10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Wat betekend eigenlijk rapley?
    En hoe werkt het?

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
  3. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Op zich is er weinig informatie te vinden over rapley..tenminste, ik ben er eens een avondje voor gaan zitten maar kwam al snel niet verder dan de eerste basis info...

Wil zelf ook graag aan de rapley methode doen, maar dan zou ik wel béter willen weten hoe het precies werkt..jammer dus dat er in t nederlands niet erg veel uitgebreide info over te vinden is

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Niva er is ook niet veel aan uit te leggen denk ik :).

Je geeft je kindje gewoon gekookte groenten, of (geschild en ev. wat zachtergekookt) fruit in het handje, of je legt het op het blad van de kinderstoel bijvoorbeeld. En dan is het aan je kindje. Je kindje zal als hij eraan toe is gaan eten. Eerst is het spelen met het eten, alles ontdekken en na verloop van tijd leren ze echt eten.
    Dat is eigenlijk alles.

Ik gebruik het introductieschema wat je kunt vinden via de link die Natasja gegeven heeft om te kijken wanneer hij wat mag krijgen.

Op het bijvoedingsforum kun je meer lezen maar ik weet de link even niet...

Je kunt ook het boek 'Van borst tot boterham: eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes lezen.

5. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hai stranger,
    dank je voor je reactie..daar heb ik al wat aan.
    Wat ik inderdaad wilde weten is bijv vanaf wanneer je er aan kan beginnen, hoeveel je dan nog moet bijvoeden (kan een stronkje broccoli bijv een volledige maaltijd vervangen?) Wanneer je wát mag geven (mag je met 6 maanden al een gekookte aardappel geven of macaroni, of is dat slecht voor de darmpjes) Of ze alles au naturel moet krijgen of dat ze ook wat kan gaan beginnen met wennen aan af en toe een beetje zout of milde kruiden etc...

Ik ga zeker even de link zoeken naar het bijvoedingsforum..Dank je!

P.s. jij doet ook aan de rapley methode? Wat zijn je ervaringen dan tot nu toe?

6. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
  7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    He Niva, nog even wat antwoorden

vanaf wanneer je er aan kan beginnen
    Het is het beste om vanaf zes maanden te beginnen met bijvoeden, dan zijn de darmpjes uitgerijpt. Het mooie van deze methode is dat je kindje pas zal eten op het moment dat hij er echt aan toe is. Mijn zoontje had het binnen een paar wekendoor, maar dat is wel heel snel. Het verschilt nogal.

hoeveel je dan nog moet bijvoeden (kan een stronkje broccoli bijv een volledige maaltijd vervangen?)
    Bedoel je met bijvoeden melk? In het begin is het zeker geen vervanging van een melkvoeding. Ik voed op verzoek, dus mijn zoontje gaf zelf aan wanneer hij genoeg at om een fles te vervangen, dan kwam hij later. De 6e fles ging er snel af, de 5e duurde langer. Nu zitten op 4 flessen. Eerst met 200cc maar omdat hij ze niet meer leegdronk nu 180.
    Nu geef ik wel afgekolfde moedermelk, en heb dus geen ervaring met kv.
    Geef jij bv of kv?

Wanneer je wát mag geven (mag je met 6 maanden al een gekookte aardappel geven of macaroni, of is dat slecht voor de darmpjes)
    Daar gebruik ik het schema van Stefan Kleintjes voor wat je als het goed is via die link kunt vinden. Dat is vrij voorzichtig.

Of ze alles au naturel moet krijgen of dat ze ook wat kan gaan beginnen met wennen aan af en toe een beetje zout of milde kruiden etc...
    Zout wordt het eerste jaar afgeraden. Ik kook dus zoutloos, voor hem haal ik het dan er eerder uit en dan doe ik er voor ons de kruiden bij.

jij doet ook aan de rapley methode? Wat zijn je ervaringen dan tot nu toe?
    Mijn ervaringen zijn heel positief. Ons zoontje eet zoveel hij wil en hij leert verschillende smaken goed kennen. Tegelijk leert hij meteen de structuur van eten kennen.
    We krijgen de laatste tijd ook veel complimenten dat hij zo goed eet.
    Wel kan het een zooi worden, hij slingert nog wel eens met eten ;). Maar even zuigen en ev. met een doekje afnemen en het is weer klaar.

8. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hai stranger,

Wauw ik word helemala enthousiast als ik je antwoorden zo lees..het lijkt me zó leuk om op die manier Devin in contact te brengen met 'normale' voeding..
    Mijn vriend is kok en die is er dus vóór om haar op die manier eten te leren omdat ze zo wéét wat ze eet en structuren idd leert te ervaren en weet hoe dingen eruit zien die ze eet (zodat een wortel niet ineens eng is alstie niet geprakt is..)
    Ik zelf hou er erg van om Devin zichzelf te laten ontplooien dmv ontdekken en daar vind ik deze manier van eten zó goed bijpassen..Ik vind het ook een beetje tegen natuurlijk om alles in potjes te kopen (zal vast ook wel een keer gebeuren natuurlijk)

Ik heb je linken bekeken, erg handig..Ook voor mn vriend want ik wist er zelf inmiddels toch al een beetje vanaf maar hij nog helemaal niks, en hij is meteen op dat pdf gebeuren gestort dus ik ben heel benieuwd..We hebben natuurlijk nog wel effe de tijd hihi, maar het lijkt me enorm leuk!

9. We doen het ook en ben er ook enthousiast over.

Wel 1 minpunt, de vloer na het eten onder Liene haar stoel! :D

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    leuk he?
    wil het zeker tegen die tijd ook gaan doen! :D

11. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Rapley is echt zo vreselijk leuk. Je eet vanaf het begin echt met z'n allen.

En idd, het is een rotzooi. Niet te geloven. Maar behalve een slabber ligt bij ons ook het stoffer en blik klaar en een sopdoek. Dan is het zo weer weg.

12. Ja, dat vind ik ook het grote voordeel... het samen eten. We zitten gezellig aan tafel en Liene eet zelf mee.

En idd, hier ook een stoffer en blik binnen handbereik nadien.

13. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Linda, is de hond dan uit de kamer? of is hij/zij zo goed afgericht dat er niks van de grond gepikt wordt?

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grappig dat jullie de rotzooi noemen. Dat hebben we hier eigenlijk nooit zo gehad!

15. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Haha die hond lijkt me juist ideaal dan toch? ;)

We hebben een houten vloer, dus laat die rotzooi maar komen! :)

16. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Haha, de hond is van mijn ouders. Helemaal weg van Sven. Rara hoe kan het. Hij snoept regelmatig wat mee.

Maar ze zijn zo leuk samen, Sven houdt hele gesprekken met Daisy vannuit de box als we er zijn en hij is echt niet bang van haar

Als we bij mijn ouders zijn en we eten daar moet Daisy op haar plaats (kussen aan de andere kant van de kamer) of in de gang. Als we klaar zijn met eten mag ze wel altijd de restjes van de grond opeten. Maar pas als Sven uit zijn stoel is. We willen niet dat dat tegelijkertijd gaat want dat gaat Sven op een gegeven moment doorkrijgen natuurlijk en dan gaat hij Daisy voeren :D Heel schattig maar niet echt de bedoeling. En dan ligt Daisy standaard met haar schooineus onder Sven's stoel 8)

Deel Deze Pagina