Eten zonder...

Discussie in 'De lounge' gestart door El1983, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ok, point taken.
    Kan nu de discussie stoppen over het wel en niet afschaffen van brood of pasta/aardappelen en rijst?
    Vind het behoorlijk irritant worden, ik open een topic met de vraag voor recepten en niet om er een discussie te maken of iemand nou wel of niet goed bezig is met het gezonder leven op zijn of haar manier.

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Prima!
    En toch zou ik je nog wel willen adviseren de belangrijke B-vitamines en ijzer uit brood, aardappelen en rijst proberen te vervangen en niet weg te laten. En dat is een moeilijke opgave, of je moet je het schompes eten aan zuivel, vlees en peulvruchten.

Ik zou gewoon muesli, speltbrood en zilvervliesrijst blijven eten. En dan mag je best eens een dag overslaan hoor, dat is geen probleem.

Afvallen

Succes!;)

3. ik volg de telvrije methode van WW

ik probeer veel kwark yoghurt te eten, en roggebrood. maar ik mis wel mijn volkorenbroodje...

verder drink ik veel water, en eet savonds gewoon met de pot mee.
    Maar nu zal ik dan eens proberen om geen of heel weinig aardappels te gaan eten.

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    :)
    Jammer soms he dat het zo moet gaan! Ik heb in ieder geval besloten er voortaan gewoon niet meer op te reageren en alleen on topic te blijven...

Heb trouwens van mijn dietiste ook nog links gekregen van een paleo site. Je kan namelijk zelfs bijv wraps of een pizza maken die koolhydraatvrij is!

Perfecte wrap - Het Paleo Principe - zo fit als een oermens met Evert Berkelaar - Sinds 2008

heerlijke Paleo Pizza | Praktijk Zeon

Heb t zelf nog niet gemaakt, maar een lekkere wrap met gerookte zalm lijkt me toch echt wel een keertje lekker!

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik eet ook kh arm, dit houdt niet in dat ik helemaal geen kh meer eet maar ze beperk. Er zitten genoeg kh in andere producten dan alleen aardappels, pasta en rijst.

Ben momenteel niet thuis maar zou volgende week als dit topic er nog is een link plaatsen van een forum waar veel lekkere kh arme recepten staan.

6. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Engeltje, klinkt inderdaad erg lekker, ik denk dat ik die wrap eens in het weekend ga maken.

Ow en dat recept van mij op de eerste pagina van het Italiaanse linzenpotje, gisteren voor het eerst klaar gemaakt en het was erg lekker!

7. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Lovely, en als het topic er niet meer is, dan kun je me altijd nog pben ;) :D

8. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ja, dat had ik ook. De gewone volkoren vind ik niet te eten…
    Dus zo dacht ik er ook over met volkoren speltspaghetti/pasta. En toch smaakt dat beter!
    Ik heb beiden in huis, zowel de 'witte' speltpasta, als de volkoren. Meestal mix ik het.
    En o ja, ik heb echt het idee gehad van 'spelt?', mij niet gezien.
    Maar echt, het is gewoon veel lekkerder!
    En dus ook geen tarwe!

Want dat begrijp ik echt wel, ik eet ook geen tarwebrood, ik word daar dus echt beroerd van.
    Ik haal alles bij een speltbakker, die ook speltkoekjes maakt en geen geraffineerde suikers gebruikt, maar alleen rietsuiker of palmsuiker.
    Daarnaast is hij ook biologisch.
    Volgende stap word bio fruit, want ik heb steeds vaker het idee dat het naar afwasmiddel smaakt :(

9. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Ik eet ook geen brood, pasta en rijst. Maar dit omdat ik daar niet tegen kan :( en ik hou zo van aardappelen! Mijn buik zwelt op tot 6 maanden zwanger als ik dat eet, en zo zonder heb ik helemaal geen last meer van mijn buik. Ook geen krampen of pijn meer! Ik vind het wel heel moeilijk om nu te koken moet ik wel zeggen, het word al gauw, alweeeer groenten en vlees. en wat dan verder. Dus ik ben ook op zoek naar lekkere recepten. Ik eet trouwens wel zemelen door de yoghurt of kwark, dit omdat anders de stoelgang wel helemaal op zijn gat komt te liggen, en dat is niet de bedoeling natuurlijk. En als ik toch lekker eens een broodje wil eten bak ik zelf spelt brood. Dat heeft een stuk minder bijwerkingen als het standaard brood.

10. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Die speltpasta, kun je die ook bij de AH halen of moet ik daarvoor naar de biologische winkel?

11. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Deze site heeft lekkere recepten, van vegetarisch tot vlees en vis.
    En het is heerlijk :)

12. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Ik heb via een diëtiste ook periode koolhydraat beperkt gegeten, ik heb niet zozeer hele bijzonder lekkere gerechten, maar wel veel tips gekregen om het te kunnen combineren met mijn drukke planning en het koken voor mijn vriend.
    Meestal probeerde is ongeveer hetzelfde te eten, maar dan met een kleine aanpassing.

paar voorbeeldjes;
    Als mijn vriend pasta eet, maak ik voor mezelf opgebakken courchette blokjes ipv pasta, hier doe ik gewoon dezelfde pasta saus overheen als mijn vriend, simpel en snel. (mijn vriend zat trouwens vaak te wachten of ik het niet op kreeg omdat hij het best lekker vond)

Broodje shoarma voor mijn vriend, meestal probeerde ik de variëren tussen gewone shoarma en kip shoarma, ook had ik zelf kruiden in huis waardoor ik het zelf kon maken. Ipv broodje maakt ik een omelet, lekker veel sla en een beetje shoarma, erg lekker en toch het idee dat je gewoon mee kan doen. (oppassen met de knoflook saus, ik maak zelf liever een beetje eigen saus of tzatziki)

Verder maakte ik vaak puree van groentes, meestal bloemkool/broccoli of knolselderij, deze deed ik per portie in de diepvries en kon ik makkelijk gebruiken als soort van aardappel puree.

Ik heb overigens nog wel een hele lekker groente/kippensoep, recept moet ik even opzoeken, als je belang hebt zal ik hem wel even posten of pb-en
    ik ben hiermee ongeveer 20 kilo afgevallen, heb uiteindelijk voorzichtig weer (onder begeleiding) de balans opgezocht waardoor ik nu al anderhalf jaar op gewicht blijf (nu wel 4 kilo erbij door de zwangerschap, maar dat lijkt me prima)

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Er zijn velen die ook beweren dat de schijf van vijf is achterhaald, daarnaast kun je ook aan deze voedingsstoffen komen zonder aardappelen, rijst en pasta. Las dat je ergens schreef hoeveel gezonde voedingsstoffen er in brood zitten? Er zit oom genoeg rotzooi in om er voor te zorgen dat het brood langer houdbaar is. En net zoals met pasta enz kan je ook brood vervangen door andere voedingsmiddelen om de juiste vowdingsstoffen binnen te krijgen.

14. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik ben dus na mijn bevalling 40 kilo afgevallen mbv mijn dieetiste waar ik elke 4 weken heen ging.

Ik at via de methode van dieetiste Yvonne Lemmers : grip op koolhydraten.

DAn eet je koolhydraat arm, maar eens per dag heb je je koolhydratenuurtje, dan mag je dus een opscheplepel rijst, aard, pasta, of brood (gewoon brood). Plus je fruit.

Verder moet ik vooral volle vette producten eten. Dus griekse yoghurt met noten, een salade met echte mayonaise, volle kaas, veel vleesproducten enz enz.

Omdat ik gehecht ben aan brood en crackers, vervang ik dat door koolhydraatarme crackers van attkins of maak het zelf van lijnzaad.
    Je hebt ook koolhydraatarm brood.

Wel is het zo omdat je volle producten eet zit je vol, heb je geen behoefte aan tussendoortjes. Omdat je de koolhydraten beperkt dan heb je ook geen suikerpieken en dippen waardoor je honger krijgt, en moe en suf wordt.

Nu in mijn zw heb ik tot vorige week erge behoefte gehad aan koolhydraten en die nam ik dan oko.

Probeer het nu weer op te pikken. In de hoop dat ik nu geen 35 kilo aankom in totaal en dat ik nu geen insuline hoef te gaan gebruiken.

15. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Hier ben ik vorig jaar 25 kilo mee afgevallen. Gewoon eetpatroon aanpassen meerdere beetjes op een dag eten én veel bewegen ik zat minimaal 1 uur op de fiets en liep op mijn werk de hele dag.
    E ja 1x pw aten wij lekker een patatje op ee verjaardag een stukje taart ik wilde namelijk niet altijd nee zeggen ( en nog steeds niet)

Daarvoor liep ik bij een diëtiste en kreeg ik indd een kolhydraat arm dieet . Ik viel vijf kilo af en verder kwam ik niet.
    Voor mij dus geen optie:D

Overigens ben ik geen aardappel eter dus als er hier aardappels komen eet ik extra groente;)

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tsja, ik eet alleen brood zonder rotzooi, gemaakt van een mooi biologisch oergraan, water, gist of desem, wat duurzame palmolie en zeezout.

Het is praktisch onmogelijk om de bouwstoffen uit aardappels en volkorengranen te vervangen. Zeker niet door groenten.
    Bovendien leveren groenten niet de juiste dosis energie, zoals koolhydraten dat wel doen.

En natuurlijk claimen mensen die Atkinson, Cambridge en Paleo pluggen dat de schijf van onzin is. (Onze zuiderburen hebben het over de voedingsdriehoek, die is wel heel duidelijk).

Het maakt mij verder niet uit hoe mensen eten, maar ga gewoon niet beweren dat je zonder koohydraat kan. Tuurlijk, om veel af te vallen kan het tijdelijk prima, maar je loopt hoe dan ook tekorten op. Weet jij hoeveel vrouwen er jaarlijks bij de huisarts komen met vermoeidheidsklachten en onverklaarbare pijnlijke spieren? Ijzertekort, vitamine B12-tekort, allemaal welvaartsziekten, wat zeker voor een deel te wijten is aan onze voeding.

Wijlen mijn oma en opa hebben twee oorlogen meegemaakt en 9 kinderen gevoed. Zijn beiden ruim 90 jaar geworden. Oma bakte zelf brood, wat dik besmeerd werd met reuzel of roomboter en vlees van de eigen dieren. Daarnaast hadden ze een eigen groententuin en stond er altijd voldoende groente naast de aardappelen op tafel. Eten bij opa en oma was zo verdraaide lekker! Al hun kinderen waren slank, want hielpen mee in en om het huis en speelden lekker buiten. Degenen die nog leven zijn dat trouwens nog steeds.

Doordat wij veel te weinig bewegen, kunnen wij toe met minder voedsel. Met minder vet en minder koolhydraten. Ik val af door uit dezelfde groepen te eten, alleen minder. Nou ja; groente en rauwkost niet, maar die at ik altijd al veel.

Ik ben echt gek op lekker eten, maar at gewoon teveel (en da's met een trage schildklier al helemaal niet handig): twee borden pasta of stamppot of 3 boterhammen is gewoon niet nodig en tussendoortjes als koek, snoep, chocola, chips en fris hebben we al helemaal niet nodig (had ik al nooit in huis).
    'Snoep verstandig, eet een appel' geldt nog steeds.
    Vandaag zit ik binnen met zoon die ziek is, dus eet ik minder dan als ik een uur van hot naar her zou fietsen.
    Eten in onze mond stoppen is ook zo'n gewoonte geworden, we luisteren amper nog naar ons hongergevoel.

Ik zei 'prima', maar als je de discussie dan weer aanzwengelt, dien ik graag van repliek.;)

17. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Vergeet het Jodium in brood ook niet....

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    En foliumzuur.

19. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Helemaal mee eens.

Hier ook net mn broodbakmachine gekocht. Vanaf nu alleen nog speltbrood hier.

Het is niet de schuld van t schepje pasta wat je dik gemaakt heeft. Je hebt het zelf gedaan.

Te weinig moeite gedaan. Of op de verkeerde manier.

Ik geloof niet in toevallig dik zijn. Voor sommige mensen is het makkelijker dan voor anderen maar het is de moeite die je erin steekt. De keuzes die je maakt.

Ik ben nu ook weer veel te dik, hoe komt dat? Door tijdens en na zwangerschap niets meer te doen. Mijn schuld dus.

20. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Correct.

Deel Deze Pagina