Baby 6 maanden, mag ik mandarijn geven??

Discussie in 'Voeding' gestart door Diamaria, 1 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diamaria

Diamaria Bekend lid

10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Hallo! :D

Onze kleine man vind mandarijn waarschijnlijk erg lekker!

Gister een beetje vocht gegeven van mijn mandarijn,en dat vond ie heerlijk!!! Toen ik de mandarijn weer weg haalde,moest ie huilen..

Dus wil hem dit graag geven, maar mag dit al en hoe moet ik dit dan geven??

Groetjes! xx

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

'Men' adviseert om met citrusvruchten nog even te wachten totdat kindjes 9 maanden zijn. Het is erg prikkelend voor het lijfje. Ik heb ook eventjes gewacht tot 9 mnd en nu smikkelt hij er ook van, maar er zullen ook net zoveel mensen zijn waarbij het wel goed ging!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oeh, da's wel erg scherp voor die jonge darmpjes hoor!

4. Diamaria

Diamaria Bekend lid

10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Had CB gevraagd, maar die zijn dat t best mocht..;)

Hebben er mama hun kleine het ook al met 6 maanden gegeven??

Groetjes! xx

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    nee, wacht hier nog een maand terwijl ze bijna 9 mnd is. peer geeft hier ook al reactie terwijl dat mild fruit is.

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik heb Gijs al een keer sinasappelsap met liga gegeven. hij reageerde hier niet op hoor en vond het lekker. ;)

7. zogelukkig

Als jij vindt dat jouw cb goede voedingsadviezen geeft, dan moet je daar maar op vertrouwen dan!;)
    Voedingsdeskundigen en kinderdietisten raden aan tot 9 maanden te wachten.

Mandarijn is zoeter en minder prikkelend voor de darmen dan sinaasappel. De velletjes van een mandarijn worden door babydarmen van 6 maanden niet verteerd. Ik haalde de velletjes eraf, daar was ik op gegeven moment heel bedreven in: je snijdt met een fruitmesje aan de rechte zijde van het partje de mandarijn open en dan kan je dat velletje er voorzichtig aftrekken. Misschien een tipje.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn jongste pikte pas een stukje mandarijn dat op een schaaltje op tafel lag (7,5 maand oud -- mijn dochter, niet het mandarijntje! :D). en ging er heerlijk op sabbelen. tot nu toe is het een enorme eter, alles gaat er goed in en ze heeft nergens last van. ik heb het stukje dus niet meteen uit haar handje en mond gehaald, maar even gekeken wat er gebeurde. ze sabbelde zelf alle vruchtvlees en sap eruit, en toen ze klaar was gooide ze de velletjes op tafel.

bij m'n oudste deed ik het zoals zogelukkig het hierboven schrijft; velletjes er helemaal af halen en dan alleen de sappige binnenkant geven. volgens mij ook vanaf een maand of 8.

ik zou geen hele mandarijnen geven, maar als hij er geen reactie op geeft (kramp, spugen, huilen) kun je volgens mij wel eens een ontveld stukje aanbieden.

9. Diamaria

Diamaria Bekend lid

10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Ja CB zei ook wel ontvellen ;)

Maar ook zei het CB geef hem het zo maar in de hand, dan wel ontvelt.. maar ben zo bang dat ie stikt ofzo.. :(

Het is een soort ''Rapley'' methode...

Groetjes!xx

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, ik zou he tniet doen. Het is citrus, en dat wordt geadviseerd na een jaar. So wie so niet voor 9 maanden, als er echt geen geschiedenis is van krampjes, verstopping of allergiekans.

Het smaakt zoet, dus dat vindt ie lekker. Maar ga je hem alles geven wat ie lekker vindt? Dan heb je straks een kind dat alleen op chocoladerepen en chips wil leven!

11. Bri

Bri Niet meer actief

Het gaat mij een beetje te ver om mandarijnen op één lijn te stellen met chocoladerepen en chips...

In het voedselintroductieschema van Kleintjes (een van de meest voorzichtige schema's die in omloop zijn) staat citrus bij 9 maanden.

12. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik heb een mandarijntje pas gegeven een paar weken geleden. Zit geen reden achter waarom ik dat niet eerder gedaan heb hoor.
    Maar ze zijn in deze periode natuurlijk volop in de supermarkten.

Ik vind het zelf een gedoe van jewelste, want het lekt als de ziekte. (my bad, weet ik :p) Dus geef het eigenlijk niet meer.

Oh, nog even een aanvulling. Ik gaf ze met het velletje, maar ze zoog de inhoud er uit en het velletje belandde op de grond. :D

13. zogelukkig

Inderdaad; 9 maanden.
    Je hebt trouwens zoete (oranje) en zure (gele) mandarijnen.

14. zogelukkig

Nou nou, deze uitspraak gaat mij ook wat ver hoor!

Mijn kind is dol op al het zoete fruit en werkt het als zoete koek naar binnen! Hij krijgt alleen suikers uit de natuur en lust niet eens een echt zoet koekje als we ergens op visite zijn. Draait hij zijn hoofd weg en wil een rijstwafel. Hij wil soms appelstroop op brood, maar een bio-jammetje zonder toegevoegd suiker vindt hij al te zoet (rilt hij van)!
    Ik ben totaal niet bang dat mijn kind doordat ik hem zoet fruit geef een voorkeur zal gaan ontwikkelen voor chocola of chips, dat gaat nergens over.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Hier ook zo.
    Nee natuurlijk geef je je kind niet alles wat hij lekker vindt, maar waarom zou je iets niet geven OMDAT hij het lekker vindt? zo komt dat tenminste op mij over.
    Prima dat ze zoet fruit lekker vinden; daarmee leren ze dat lekker en gezond heel goed samen kunnen gaan. Voor mijn zoontje bestaat er geen grotere tractatie dan een bakje frambozen of bosbessen. Dat zijn toch ook gewoon net snoepjes!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar waarom zou je je kind iets geven OMDAT het lekker is terwijl het er nog te jong voor is?

17. zogelukkig

Dar gaat het niet om; het ging erom dat jij het geven van lekker fruit vergeleek met het kweken van een chocaholic dan wel fastfoodjunk.

Deel Deze Pagina