Onze dochter is nu bijna 5 weken oud. En overdag slapen is lastig voor haar. Ik merk aan haar dat ze in het licht gewoon niet goed wil gaan slapen, ze blijft dan wakker en valt niet in slaap. Ik leg haar altijd in haar wieg want in de box of wagen beneden slaapt ze al helemaal niet. Maar als ik het donker maak in de slaapkamer slaapt ze wel. Ik lees alleen overal dat je overdag het licht moet houden om het dag en nacht ritme goed te krijgen. En het laatste wat ik wil is dat ze dag en nacht door elkaar gaat halen. Hebben jullie tips?
Wij hadden gewoon een donkere kamer overdag hoor. En qua slapen echt een luxe editie. Ik legde haar gewoon wakker in dr bedje met een knuffie en intussen deed ik de was (was op dezelfde verdieping) of kamers stofzuigen. Ze hoorde me om haar heen en zo nu en dan kwam ik eventjes dr kamertje binnen (uit zicht is niet WEG). Zij speelde eerst in dr bed en veelal was ze ineens vertrokken. Dan deed ik de deur zachtjes dicht en liet haar slapen. Sliep ze niet dan rustte ze wel, slaap was mooi meegenomen en anders positieve ervaring (lol) in dr bedje, dan ging ze weer mee naar beneden en probeerde ik t nog een keer in de wandelwagen. Gaandeweg werd bedje de heerlijkste plek en was slapen absoluut geen issue meer. Verschil met de nacht maakten we door t hele ritueel er omheen. Voor de avond begonnen we beneden al met een liedje waarin we aangaven wat we gingen doen (luier verschonen, pyjama aantrekken etc), muziekdoosje aan etc. Overdag was dat de standaard zin: "tijd voor een tukkie" Overigens konden we dat met 7 weken pas beginnen hoor, de eerste 6 weken hadden we hier een drama met lactose en sliep niemand (vrij letterlijk helaas).
Donker is juist goed, geef je aan donker is slapen. Dus heb je geen verwarring met ritme En wakker is juist weer licht
Hier sliepen ze ook in een donkere kamer. Leek mij juist duidelijk. Gordijnen dicht, het is donker, dus dan ga je slapen. Ben je wakker, gordijnen open en weer licht. Ik kan zelf trouwens ook echt niet slapen als het licht is, dus bij de kinderen ook heel snel alles dicht gedaan toen ik merkte dat ze dan beter sliepen.
Ik deed bij oudste ook altijd overdag de gordijnen open omdat ik had bedacht dat ie zo eerder het verschil zou merken tussen dag en nacht en vooral ook hopend dat vlot 's nachts goede nachten ging maken (wat ook is gelukt, sliep door vanaf 6 weken) Dus bij jongste uiteraard weer zo geprobeerd maar merkte toch na verloop van tijd dat ze overdag beter sliep met de gordijnen dicht. Bij haar duurde het wel langer om 's nachts door te kunnen slapen, maar dat kan net zo goed toeval zijn natuurlijk Wat sowieso het ritme maakt is een bedtijdritueel inbouwen, óók overdag. Verder kun je het best er voor zorgen dat ze vóór de eerste vermoeidheidssignalen in bed ligt. Hou goed de zgn. "wakker-tijd" in de gaten en leg r dus daarvóór al in. Bij hele jonge kindjes zoals de jouwe is de wakker-tijd 60 minuten. Misschien heb je wat aan de uitgebreide info uit deze link: https://wij.nl/baby-slapen/artikel/slaapritme-van-je-baby
Het lijkt mij ook juist duidelijk dat het nu donker=slapen is. Dag-nachtritme komt er ook wel op een andere manier in. Overdag zijn ze meer wakker en 's nachts blijft t gewoon slaaptijd na een evt. voeding. Ik denk dat die tip er vooral één uit de boekjes is. Er zullen best kinderen zijn die slapen als t licht is maar de meesten toch gewoon met de gordijnen dicht. Gordijnen dicht overdag was hier trouwens toch wel anders donker dan nacht donker. Er zat wel een verschil in.