Ik kan er niet meer omheen, de ouderdom doet zijn ding. Ik moet ECHT aan een leesbril. Hannes nu met zo een hema brilletje maar das natuurlijk uiteindelijk niet afdoende. Ik heb al een normale bril die ik draag met werken, tv kijken, auto rijden maar ook die moet ik denk ik langzaam aan permanent gaan dragen. Dus dacht ik aan een multifocale bril. Maar ergens lijkt het me irritant met 2 delen in 1 bril. Heeft iemand hier ervaring?
Ik (nog) niet, mijn man al jaren. En in het begin is dat wel wennen omdat je aan de randen dan soms niet scherp ziet. (Door de sterkte voor dichtbij naar ver weg kijken bijv). Maar dat went en mij lijkt dat in ieder geval minder irritant als 2 brillen en dan wisselen.
Ik draag al een aantal jaar een multifocale bril. In het begin is het even wennen, bijvoorbeeld bij het traplopen zag ik in het begin wat vervorming. En zoals Olleke ook al zegt, bij de randen is het onscherp. Als je vanuit je ooghoek ergens naar kijkt dus. Ik moet dan echt mijn hoofd draaien. Ik was er vrijstelling aan gewend en zou ook niet meer anders willen.
Een multifocale bril heeft niet 2 sterktes maar heel veel. Deze loopt over van veraf sterkte bovenin naar leessterkte onderin net zoals een thermometer. In kleine stapjes dus. Een multifocale bril werkt (en vooral went!) alleen als je hem de hele dag door opzet. Soms is er (afhankelijk van de leessterkte die nodig is) ook een tussen glas beschikbaar. Dit is een voorganger van de multifocaal maar dan met een rustigere overloop en minder vertekening in het glas. Dit is een perfect glas om te wennen aan het feit dat de bril de hele dag op ‘moet’ én aan een bril met meerdere sterktes. Dit is een glas met ‘leesondersteuning’ ipv ‘leesdeel’. (Soms is de benodigde leessterkte al te hoog en kan dit glas niet meer gemaakt worden in die sterktes, daarom is het ook advies om niet te lang te wachten met klachten, want dat kan de gewenning alleen maar lastiger maken). je mag gerust een berichtje sturen als je meer wilt weten, opticien hier!