Ik heb een dochter van 10 weken en ze drinkt erg wisselend. Ene keer drinkt ze 90cc, andere keer 140 (al is dat een uitzondering). Dochter weegt 4800 gram en haalt de laatste paar dagen net 600cc per dag, verdeeld over 6 voedingen. Ik voed op verzoek, met een max van 4 uur ertussen overdag. 's Nachts wordt ze rond 4-5 wakker maar gaat ze weer slapen met een speen. Dan geef ik de fles om 6/6.30 uur. Laatste fles krijgt ze tussen 22 en 23.30 meestal (is sinds 5 dagen nu zo). Ze kwam iedere week wel aan, maar niet heel veel. Afgelopen week een record van 140 gram, daarvoor steeds 90-100 gram per week. Ik vermoed deze week ook weer rond de 90 gram als ik naar de hoeveelheden kijk (ik noteer nog alle voedingen ). Volgens CB is gemiddelde 150 gram per week. Ik heb op diverse sites/fora gelezen dat 150 cc per kg lichaamsgewicht wordt aangehouden. Maar is dit minimaal, of aanbevolen? Dit haalt ze nooit (een paar dagen wel gehaald, maar toen kwam de vaccinatie en waren we weer bij het oude ). Als die 150 cc de aanbevolen hoeveelheid is, wat is dan het minimale? Op andere sites zie ik ook een aantal keer 650cc minimaal per dag voorbij komen. Dochter doet het verder wel goed (slaapt overdag wel max 45 min per keer), is vrolijk en lief. Maar ga toch twijfelen als ik al die berichten lees (ik moet gewoon stoppen met internet te lezen ).
De richtlijn is 150 cc voeding per kg per 24 uur. Er is ook een richtlijn die naar leeftijd kijkt en dan zou ze, als richtlijn, 140/130cc voeding per kg per 24 uur. Minimaal, volgens de eerste richtlijn, is 120 cc per kg per 24 uur. Dus 120 x 4,8 = 576 cc voeding per 24 uur. 600cc is echt prima. Ik snap je onzekerheid, maar hoop dat ik je met bovenstaande bereking gerust kan stellen. Als ik lees 'kindje komt aan, kindje is vrolijk en doet het verder goed' dan denk ik al 'dan zit het goed'. Probeer naar je gevoel te kijken zonder de berichten die je leest op internet.
Mijn zoontje is net 1 dag ouder als jouw dochtertje . Hij werd op 37+1 geboren met een gewicht van 2kg425 (bevalling werd ingeleid owv hoge bloeddruk bij mij waardoor baby niet meer genoeg groeide). Hij weegt nu 4kg900 en is dus nog steeds aan de lichte kant maar groeit dus wel goed. Hij krijgt nu 5x/dag een flesje van 150 + 5, dus 165cc. De ene keer drinkt hij het leeg, de andere keer weer niet. Net als jij vraag ik me ook weleens af of dit wel genoeg is, maar ik denk dat we ervan mogen uitgaan dat het wel oké is zolang ze maar groeien en er tevreden uitzien .
Onze zoon was rond die leeftijd bijna 6kg en dronk 6x120/4. Als je dochtertje er tevreden uitziet en vrolijk is dan heeft ze er waarschijnlijk genoeg aan. Zou haar gewoon lekker blijven volgen. Zolang ze haar lijn volgt is er niks aan de hand.