Ik had al eerder eens een post hier gedropt met de vraag of ik echt naar mijn huisarts moest voor een doorverwijzing. Dat was idd het geval. Vorige week hebben wij de eerste stap genomen en zoals helaas bij mijn huisarts gewoon is, was het een onaangenaam bezoek. Mijn vriend en ik konden gaan zitten en ons verhaal doen (15 maanden bezig, nog niet geleid tot zwangerschap, etc.) en ondertussen zat hij een beetje achter zijn computer te tikken zonder ons aan te kijken (deed hij al toen we binnenkwamen). Riep continue "ja...ja....ja..." ook toen we uitgesproken waren; weer een "ja...." Ik licht geirriteerd aangegeven dat er geen "ja...." meer is. Hij geeft ons een potje voor onderzoek van het sperma van mijn vriend, moesten we de volgende dag afleveren bij het lab en gisteren kon ik bellen. Wij bellen gistermorgen naar de assistente en zij zegt "bel vanmiddag maar met de dokter". Wij bellen gistermiddag zegt heel amikaal "Oh ja jullie....volgens mij was het niet goed....even wachten hoor kijken ik even" Na 2 minuten in een uiterst vrolijke toon "Ja klopt....nee....slecht zaad...Tja kan een oorzaak zijn van het uitblijven van een zwangerschap" Wij in shock door de wijze waarop het gebracht werd en voor we een vraag konden stellen zegt hij "Nou kom over 6 weken nog maar een potje sperma afleveren en anders verwijs ik jullie wel door naar de uroloog" Bam telefoonverbinding verbroken. Ik ben van plan maandag terug te bellen naar de dokter want dit vind ik geen manier van doen. Ik weet nu niet wat bedoeld wordt met slecht zaad. Hoeveel slecht is. Zit hij aan de 8 miljoen of aan 10.000 actieve cellen? Zijn er hier meiden wiens vriend ook slecht zaad heeft maar ondanks dat toch op natuurlijke wijze zwanger zijn geworden?
jeetje meid, wat een hork!!! ik zou inderdaad direct weer bellen maandag dat je het niet eens bent met de manier waarop je behandeld bent! Dit kan echt niet hoor!! verder zou ik ook willen weten hoeveel goede zaadjes er zijn en wat je kunt doen eventueel..(geen lap-top op schoot, los ondergoed geen hete baden etc...) en het allerbelangrijkste een beetje medeleven.. het is niet niets om al zo lang te wacten op iets wat je zoo graag wil....misschien eisen dat je doorverwezen wordt naar een gynacoloog? of anders een andere huisarts raadplegen in het weekend? sterkte hoor!!
ik vergeet nog iets... in mijn familie is iemand twee keer spontaan zwanger geraakt, terwijl medici zeiden dat dat bijna onmogelijk was door het superslechte zaad.. het heeft wel beide keren ruim 2 jaar geduurd... maar, wel twee prachtige kindjes als beloning voor het wachten!!
Wat een vreselijke manier van handelen zeg! Nu stel ik mij toch de vraag: Kunnen jullie je huisarts niet zelf kiezen? Als die van mij zo zou doen, zou ik gewoon naar een andere gaan! Ik woon wel in België, is dat in Nederland misschien anders? En ik zou zeker naar de gyn gaan... Mijn man heeft "iets" minder goed zaad en wij zijn nu overgegaan op IUI, dinsdag eerste afspraak!
Dank voor de medelevende reacties Ik wil idd worden doorverwezen maar ik heb ooit vorig jaar in het begin mijn temperatuur bijgehouden. De huisarts vond dat ik het nogmaals 2 maanden moest doen en wil me daarna pas doorverwijzen :x Ik weet niet hoe het in andere delen van Nl is maar hier (randstad) is een huisartsentekort. Je mag niet zomaar veranderen van huisarts. Daarnaast zijn de praktijken aan elkaar gelinkt (samenwerkingsverband) en hebben ze de wijken ingedeeld. Een weekendhuisarts is er ook niet meer. Er is voor de gehele stad een huisartsenpost in het weekend (zijn alle huisartsen bij aangesloten) en daar mag je alleen heen in dringende medische gevallen. Ik bel maandag in ieder geval naar de andere arts waar hij zijn praktijk mee deelt. Daar ben ik ook geen "fan" van maar ik wellicht reageert hij wat beter. Ik denk dat ik de vragen even op een briefje schrijf zodat ik (door de schok) niets vergeet.
Hmm.. da's goed balen dat je je HA niet voor het kiezen hebt! Wij hebben sinds een aantal weken een nieuwe HA omdat we verhuisd zijn.. Bij de eerste afspraak even kennis gemaakt, is ontzettend aardige meneer, was ook dolblij dat we een jong stel zijn met een kinderwens (zijn voornamelijk bejaarde mensen bij de praktijk, dus wij zijn een aangename afwisseling). Hebben ook gezegd dat we een jaar bezig waren (toen op een paar dagen na) en dat we graag een doorverwijzing wilden naar de gyn. Was helemaal geen probleem, hij typte de brief terwijl we er bij zaten! Heeft zelf helemaal niks gevraagd over tempen of bad habits of wat dan ook! Maar idd, kun je niet een doorverwijzing krijgen van die andere HA in de praktijk? Of iig daar een duidelijker beeld van de test krijgen? Ik zou er namelijk absoluut niet mee akkoord gaan als ik zo behandeld word door een HA (of wie dan ook eigenlijk). Veel succes meis!
Bij ons was de huisarts toen ook deels zo. Bij die beste man is het hoe zijn bui is. Laatst waren we er voor wat anders en toen vroeg hij er wel weer naar en ging ook in op de gevoelens van ons. Als het zaad slecht is wordt je waarschijnlijk doorverwezen naar uroloog ja. Zo was het bij ons ook. En evt verwijst die je door naar gyn als hij niks kan doen. Maar ik heb zelf nu een gyn die net zo is als jullie huisarts. Zat ook alleen te typen en vragen te stellen en dat was het. En ik kan wel zeggen ik zoek een ander, maar ik mag al blij zijn als er plek is. En dan moet ik naar een ziekenhuis toe wat heel onpraktisch is wat betreft reistijd vanaf mijn werk. En dat is ook niet alles als je voor iui moet. Ook ik woon in de randstad en heb dus last van chronisch tekort aan artsen.