Hallo allemaal, wij verhuizen van Duitsland terug naar Nederland, tegen de Belgische grens aan. Nu is echter een droomhuis in België flink in prijs gezakt. Ik dus in flinke tweestrijd. Gewoon een huis kopen in NL of toch in België? Wat zijn voors en tegens tov wonen in België? Wij werken gewoon beide in Nederland. Autorijden is er goedkoper. De vaste lasten tov wonen zijn duurder dan in het dorp aan de NL kant. En in België moet ik wat extra betalen aan de zorgverzekering. Groetjes
Wil je nu in Nederland of in België wonen? Staat het huis in nl of in BE? Ik heb geen tips maar wil wel meelezen. Ik droom ervan om te verhuizen naar BE!
sorry heb even enkele dingen aangepast, is duidelijker nu. Waarom droom je daarna Sija? Ik wil eigenlijk gewoon terug verhuizen naar mijn geboortestreek, dat dus tegen de Belgische grens aan ligt. Maar af en toe lonken die huizenprijzen aan de overkant van de grens zo ontzettend...
Tja het ligt er maar net aan wat je wil. Ga je lenen in België of heb je zelf genoeg middelen om te financieren? In B kan je niet 100% van het aankoopbedrag lenen bvb. ?Je moet ook handgeld hebben voor notariskosten etc. Stroom, gas, water is in België duurder. Ik betaal bvb voor stroom 54 p/m en voor gas 78 p/m. Water 90 p/3m. Je moet verzekerd zijn in het land waar je werkt voor ziekte. Als je in nl werkt moet je dus daar je ziekteverzekering hebben. Je kan natuurlijk het laagste bedrag nemen, in België nog een verzekering nemen voor 12 per kwartaal en nog een extra verzekering per maand. Dat komt vaak goedkoper uit. Scholen zijn in België beter. Mag ik weten waar in België je wilt gaan wonen (woon er zelf ook) kan je mss nog iets over de buurt vertellen. Woon ook aan de nl grens.
Hier gaan wij verhuizen naar Belgie en werken in Nederland. Maar hoezo zorgkosten in Belgie duurder? Die zijn juist goedkoper dan in Nederland! Laat ik zo zeggen sommige dingen zijn echt goedkoper dan in Nederland maar uiteindelijk zal er niet veel verschil zijn als je in Belgie gaat wonen en Nederland werken. Wel krijg je meer kinderbijslag. Alleen de boodschappen zijn daar duurder.
Zorgverzekering in be is goedkoper is 60 euro per jaar. ok je betaald dan wel voor je medicijnen en zoaar je krijgt ook weer een bedrag terug. wonen kan je goedkoop maken. Je kan ook een kpn kastje neerzetten zodat je nl zenders hebt. ik zou kiezen voor droomhuis is be.
Bambi93 Wij hebben voldoende eigen middelen in te zetten. Hypotheek in NL of België gaat er maar net aan liggen wat beter is en wat de rentes zijn. De zorgverzekering weet ik hoe dat zit, was in Duitsland gratis om je bij te verzekeren, in België moet je extra betalen. Dus je bent duurder uit dan als je in NL woont. Al met al lijkt wonen in België (net als wonen in Duitsland) alleen het voordeel te hebben dat je meer huis voor je geld hebt. Voor de rest ben je qua totale vaste lasten even duur uit (inclusief auto meegerekend). Maar je hebt wel weer andere wetten e.d.
Wat wil je nog precies weten dan? Ik zie dat je nu nabij roermond woont, woon ik niet zo ver vanaf in België, 20 minuutje met de auto denk ik. Ik vind het heerlijk in België, heb ook een tijdje in nl gewoond, maar daar zijn zoveel maar rare regeltjes dan hier. Boodschappen kan je gewoon in nl blijven doen als je aan de grens woont. Hoewel als je wat oplet de prijs niet echt super verschilt. Wij hebben bvb een ah hier in het dorp en met de ah over de grens schelen de meeste producten 2- 15 eurocent.. Ik heb voor mij en dochter een gold verzekering bij ag voor 43 euro iedere maand. Zo goed als alles wordt terugbetaald.. In nl betaalde ik voor mij en doichter 153 euro iedere maand..
Wij wonen nu aan de grens, zodra ik in België rijd voel ik me 'thuis'. Heel raar maar het is een gevoel. Daarom zijn we nog niet verhuisd omdat het nu alleen een gevoel is. We zijn ons wel aan het voorbereiden op een eventuele verhuizing binnen 2-3 jaar
Dit klopt niet. Je kan in België perfect meer dan de aankoopprijs lenen. Notariskosten e.a. kunnen prima bijgeleend worden. De verhouding tussen het leenbedrag en de aankoopprijs (of door de bank geschatte waarde) heet quotiteit. Een quotiteit van 80% of minder is aanbevolen voor de best mogelijke rente, maar 120% of zelfs nog meer kan ook mits hogere rente. Niet dat ik dit dus zou aanmoedigen, maar het kan wel. Groetjes van een Belgische
Op papier zal dit wel gaan, maar in de praktijk dus niet. Geen enkele bank doet het nog. Tenzij je heel wat buffer hebt staan, maar dan kan je het er net zo goed zelf insteken. En wij zijn pas gaan kijken voor een lening, voor maar 2/3 van de waarde van het huis in kwestie, maar notaris kosten deden ze echt absoluut niet mee financieren.
In de praktijk lukt het ook hoor. Hier 3 jaar geleden een huis gekocht, met notaris kosten ook in de lening. Wij hadden niks van eigen middelen.
3 jaar geleden kon dat ook nog. Regels zijn vorig jaar aangescherpt. Samen met het verdwijnen van de woonbonus dit jaar.
Zorgkosten in be zijn idd lager en kinderbijslag veel hoger, maar hier heb je alleen recht op als je inkomen uit be komt, dus als jullie in nl werken houd je gewoon je zorgkosten van nl en je kinderbijslag hetzelfde.