Dag allen, Vandaag heb ik een artikel gelezen over de gelijkwaardigheid van leerkracht basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Wilde hem even delen: http://digischool.nl/artikel/lerarenfuncties-primair-onderwijs-gelijkwaardig-aan-voortgezet-onderwijs/ Voor mij een bevestiging op mijn ervaringen en gevoel.
Fijn dat het inzichtelijk gemaakt met dit waarderingssysteem. Daarmee staan de leerkrachten wel wat sterker in de onderhandelingen en heb je het over meer dan alleen een gevoelskwestie.
ook hier het gezeur wel een beetje zat. Leraren hebben m.i. een prima salaris. En van het voortgezet onderwijs vind ik de lonen bizar hoog. Dus ik stel voor dat we de lonen van het voortgezet onderwijs lager maken. Een andere oplossing zou zijn de functies te verlichten van de onderwijzers op het basisonderwijs. Mijn oudste zit nu in groep 3, en fladdert overal doorheen. Maar als ik dan hoor wat er allemaal getest moet worden en bijgehouden moet worden door de juffen, dan wordt ik daar wel een beetje kriegel van. Natuurlijk, voor sommige kindjes is dat van belang, maar voor dat van mij is dat echt niet nodig. Door het toch te doen wordt er onnodige ballast veroorzaakt voor de juffen. M.i. moeten ze daarmee stoppen en de aandacht geven aan de kindjes die die aandacht zo hard nodig hebben.
Fijn dat je gevoel bevestigd wordt. Heb je al ergens gesolliciteerd? Ik ben persoonlijk helemaal klaar met die stakingen. En eerlijk gezegd ook met het slechte Nederlands van leerkrachten tegenwoordig. De school van mijn dochter kan ook al geen emails of nieuwsbrieven zonder taalfouten meer sturen. Heb je dit artikel trouwens ook gelezen? https://www.ad.nl/nieuws/raadsleden-ontstemd-over-schoolreisje-directeuren~a2dccf58/ Ik weet nog wel wat potjes voor hogere salarissen...
Mee eens! Vergelijk eens met mensen met een HLO (hoger laboratorium onderwijs) achtergrond. Kies je voor de chemische kant, dan verdien je zoveel meer dan voor de medisch biologische kant. Hetzelfde werk, andere werkomgeving, ander salaris. Als salaris doorslaggevend is, dan kies je voor een andere richting.
En wat verscheelt dat precies ten opzichte van andere branches? Welke verschillen zitten er in opleiding voor vo en po? Laten we even wel wezen het verscheelt dus totaal niet met werk in andere branches, is feitelijk dan dus hetzelfde verschil als wanneer je bij een groot of klein bedrijf werkt of je een specifieke opleiding eerst heb afgerond ten opzichte dat je naar een functie bent toe gegroeid al werkende.
Boehoe wat hebben ze het toch slecht. Zo kunnen we er dan nu over ophouden en weer verder gaan met de orde van de dag. Dat staken komt me ondertussen men strot uit.
Kan dit niet geplaatst worden in het reeds bestaande topic over de stakingen? Na het lezen denk ik bij mezelf: En nu?
Ik snap het nut van dit artikel niet zo goed eigenlijk... En eerlijk gezegd vind ik dat de leraren in het basisonderwijs eens moeten stoppen met klagen, zo slecht hebben ze het volgens mij niet. Ja de werkdruk is hoog, maar kijk eens naar andere branches, zorg bv..... Overal heb je een hoge werkdruk, en eerlijk? Ik hoor niemand zo hard klagen als de mensen in het basisonderwijs
En een andere doelgroep, groepssamenstelling en inhoudelijk andere lessen. Dus of het hetzelfde werk is valt ook nog over te twisten