Mijn man en ik hebben in de loop der jaren best veel spaargeld bij elkaar gespaard en daarom hadden we het idee om een deel van onze hypotheek af te lossen. Het voelt gewoon raar om een lening te hebben terwijl je een deel van het geld gewoon op de bank hebt staan. Ik had een tijdje terug een gesprek aangevraagd bij een hypotheekadviseur maar die adviseerde juist om dit niet te doen. Hij gaf aan dat als we in de toekomst een groter huis zouden willen kopen het nadelig was als we nu zouden aflossen (we zouden dan namelijk een hypotheek moeten nemen tegen de nieuwe voorwaarden (lineair of annuïteit) en onze huidige hypotheek is volgens de oudere voorwaarden (spaarhypo)). Hij gaf aan dat we dan beter dat geld gewoon cash konden betalen waardoor we een lagere hypotheek tegen de nieuwe voorwaarden konden afsluiten. Heeft iemand hier ervaring mee? Ondanks dat hij adviseerde om het niet te doen neigen wij er naar om het wel te doen. Ik besef overigens goed dat het een luxe probleem is maar hoop toch dat iemand tips heeft.
Ik zou luisteren naar je hypotheekadviseur. Die man heeft er verstand van en weet vaak wel wat hij bedoeld. Is dit een huis waar jullie nog 50 jaar in willen wonen dan kun je dus aflossen en de boete voor lief nemen. Want die boete krijg je dus wel aangezien je eerder inlost.
Wij willen voorlopig in ons huis blijven wonen en wij lossen wel af wanneer we geld over hebben. Wij mogen overigens 20 procent per jaar boetevrij aflossen (rabobank), bij veel banken is dat percentage wat lager geloof ik, maar je mag volgens mij altijd wat boetevrij aflossen. De hypotheekrente is zelfs na de hypotheekrenteaftrek nog steeds hoger dan wat je momenteel krijgt op een spaarrekening, dus als je niet op korte termijn wilt verhuizen, zou ik wel aflossen. Als je wel van plan bent een duurder huis te gaan kopen, heeft de adviseur misschien wel gelijk. Wij hebben overigens steeds afgelost op een aflossingsvrije hypotheek, dat is natuurlijk weer een ander verhaal dan een spaarhypotheek (hoewel we die waarschijnlijk ook gaan aflossen als de aflossingsvrije totaal afgelost is).
Als je in een duurder huis wilt gaan wonen vraagt een hypotheekverstrekker vaak om eigen geld. Dat is er niet of minder als je je hypotheek gaat aflossen. Je zult dan wel meer overwaarde hebben omdat je hypotheekbedrag lager is geworden. Maar je hypotheek komt pas vrij als je je huis verkocht hebt. Je kan dus alleen maar kopen onder voorwaarde verkoop eigen woning.
Dit dus.. Ga je huis kopen binnen de termijn dat de rente vaststaat van huidige hypo dan niet aflossen, ga je pas later verhuizen dan wel aflossen!
Wat een raar advies. Wat je nu in je huis steekt en aflost krijg je namelijk bij verkoop als het goed is weer terug. Zo niet, dan zou je sowieso een schuld overhouden aan de verkoop van huis en ben je deel van het geld ook kwijt. Wat je nu aflost hoef je ook niet te betalen met rente. Willen jullie inderdaad dit jaar nog verhuizen dan zou ik het niet doen, maar als jullie voorlopig nog hier zitten zou ik voor de lage maandlasten gaan. En dat de nieuwe voorwaarden strenger zijn, ja je koopt niet meer zomaar een huis dat je niet hoeft af te lossen, maar zou je dat uberhaupt weer willen?
Volgens mij is het zo dat Op de spaarhypotheek krijg je over je spaar gedeelte een hoge rente, plus je krijgt volledig hypotheek rente aftrek, daarom is het soms nadelig om bij een spaarhypotheek af te lossen, echter als je ook nog een ander deel hypotheek hebt, bijv. Aflossingsvrij zou je misschien daarop kunnen aflossen. Maar ik zou het advies van je hypotheek adviseur niet zomaar aan de kant schuiven. Uiteindelijk is het natuurlijk altijd fijn om helemaal hypotheek loos te zijn...maar soms is het niet voordeliger.
Euhm gefaseerd aflossen. De rente op je spaargeld is momenteel om te janken. Deel draag je nog af aan de belasting (neem aan dat je het over hoge bedragen hebt). Beter deels aflossen en je maandlasten omlaag brengen. Hoeft niet in 1x, ieder jaar bij wijze van 10.000 euro is toch al heel mooi?
Ik zou zeker wel deels aflossen, maar het is natuurlijk niet verstandig om al je spaargeld in de hypotheek te steken. 50 / 50 kan wel natuurlijk
Wat de hypotheekadviseur bedoelt is dat je geen spaarhypotheek meer kunt nemen als je die nu af gaat lossen. Je mag dan alleen nog maar annuïteit of lineair afsluiten. Maar heeft de adviseur niet voorgesteld om een storting te doen in je spaarpolis? Dit is soms mogelijk en daardoor verlaag je de maandelijkse inleg.
Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben een hypotheek waarbij 50% een spaarhypo is en 50% aflossingsvrij. Het was inderdaad de bedoeling dat we de helft van aflossingsvrije gedeelte willen aflossen. We hebben dan nog voldoende spaargeld over. De adviseur bedoelde inderdaad dat als we nu aflossen dat we dan voor dat deel in de toekomst geen spaarhypotheek/aflossingsvrije hypotheek meer kunnen afsluiten. En over dat deel kunnen we geen renteaftrek meer krijgen bij de belastingdienst. Over een storting doen in onze spaarpolis heeft hij niks gezegd. Dat zou ik nog wel even kunnen navragen of dat een optie is. Oh en wij kunnen nu zoveel aflossen als we willen omdat onze rente afloopt (die stond vast maar die termijn is nu afgelopen). Blijkbaar mag je dan alles aflossen wat je wilt zonder boete te betalen.
Tsja, die hypotheekrente-aftrek is ook niet alles. Marieke Henselmans schreef dat zo mooi in 1 van haar boeken.... Netto ben je altijd meer kwijt als je niet aflost dan wanneer je wél aflost.... Alleen zien mensen het vaak anders. Maar als je kijkt naar huursubsidie snappen mensen het dan vaak wel. Stel je huurt een woning voor 400. Dan ga je toch ook niet zeggen O, fijn dat ik nu 600 ga betalen, want dan krijg ik 50 meer huursubsidie. Zo is het met hypotheekrente-aftrek eigenlijk precies eender. Liever lage maandlasten en minder HRA dan veel HRA, want dat betekent óók dat je veeeel rente betaalt
Bolkje: Gaat niet helemaal op je vergelijking met de huurtoeslag. Een schuld zoals hypotheek drukt namelijk ook je gezamenlijk inkomen wat weer gunstiger is voor toeslagen. En ja, sommige doen het daar echt voor. En in sommige gevallen (zeker bij vermogende personen) is het gunstiger om een hogere schuld te hebben. Het ligt er gewoon aan waar jij je goed bij voelt, TS. Maar hou voldoende spaargeld achter om een en ander op te vangen.
Ik weet niet in watvoor huis jullie nu wonen en met oog op ooit verhuizen wat jullie wensen zijn. Maar door verplichte 100% aflossen in 30 jr is het knap lastig om inderdaad een groter huis te kopen en kan het interessanter zijn om je huidige hypotheek mee te verhuizen en je spaargeld in nieuwe huis te steken. Zeker omdat het percentage wat je extra mag lenen afneemt en in de toekomst sowieso eigen geld wordt verwacht. Ik zit in het nieuwe segment annuïteiten 100%aflossen. En vriendin van mij 50%( was iets eerder met huis kopen oude voorwaarden ) onze vaste lasten zijn vergelijkbaar alleen heeft zij hypotheek van 90 000 meer. Verschil zit hem dat ik straks alles heb afbetaald en zij niet. Maar zij groter en luxer woont voor dezelfde lasten. Tja wat is prettig? In de bloei van je leven de ruimte hebben in royale woning. of als je 60 bent opeens van vaste last van 800,- per maand maar 0,-?? Als ik het voor het kiezen had koos ik optie 1. Maargoed de gouden tijden zijn voorbij en ben best tevreden met mijn huissie en ruimte. Voor groter is uitbouwen ook altijd nog een optie.
Ik zou alleen aflossen als je voor altijd in dit huis wil wonen. Een andere hypotheekvorm in de toekomst kan je op termijn meer kosten dan wat je nu wil aflossen. Daarnaast zou ik pas geld definitief ergens in investeren als je belasting moet gaan betalen over je spaargeld. Mijn eerste investering zou dan in een pensioenvoorziening zijn, omdat ik weinig vertrouwen heb in wat ik nu opbouw.
Op een gegeven moment moet je over je spaargeld ook vermogens belasting betalen.Ik weet niet hoe hoog de hypotheekrente is en de rente op je spaarrekening is maar zou echt wat aflossen. Als je je huis verkoopt dan komt dat geld weer terug.
Wij hebben onze vorige hypotheek helemaal afgelost. Toen we een nieuw huis kochten konden we idd geen aflossingsvrije hypotheek meer krijgen, maar aangezien we al een tijdje geen hypotheek meer hadden, hadden we wel weer spaargeld. Op ons nog niet verkochte huis hebben we een overbruggingshypotheek afgesloten. Dus de waarde van het oude huis ging meteen in het nieuwe huis en omdat het een duurder huis was hebben we daarnaast een annuiteits hypotheek. Ons oude huis is ondertussen verkocht, dus die overbruggingshypotheek is afgelost. Onze nieuwe hypotheek hebben we ook al weer voor een deel ingelost. Die boete valt vaak mee en is in sommige gevallen nul. Bij het vorige huis hebben we de hypotheek ook een keer overgesloten. Gewoon even goed rekenen. We moesten een boete betalen, maar kregen daarna een lagere rente, we bleken de boete er na 3 jaar al weer uit te hebben. We hebben beide een hekel aan schulden, dus wij gaan voorlopig door met aflossen. Weeg zelf goed af wat het allemaal kost. Hypotheekrente, hypoyheekaftrek, spaarrente, vermogensbelasting. En vergeet niet dat je geen eigen woning forfait hoef te betalen als je geen hypotheek schuld hebt, dat scheelt ook weer. Houd altijd wel een gezond spaarpotje voor onverwachte zaken. Als over een paar jaar de hyptoheek rente wordt afgeschaft hebben wij in elk geval geen probleem.
Ligt er denk ik helemaal aan hoeveel geld je hebt! Voor 10-15 dzn euro zou ik echt niet aflossen, omdat je niet weet waar je nog geld voor nodig hebt als er vanalles kapot gaat of als je andere tegenslagen krijgt. Voordeel van aflossen: over het deel dat je niet geleend hebt, hoeft je ook geen rente te betalen. Rente is gewoon weggegooid geld. Als je niet verkoopt met verlies komt dit geld bij verkoop weer vrij en je steekt het gewoon weer in je hypotheek, waardoor die lager wordt. Je verdient erop door geen rente te hoeven betalen. Evt kun je de rente die je normaal zou betalen steeds opzij zetten als spaardeel. Je moet er wel rekening mee houden dat je bij de aankoop van een ander huis inderdaad de kosten kopen zelf moet kunnen betalen. En dat is een flink bedrag. Plus je kunt geen extra geld meer lenen alleen (niet noemenswaardig in elk geval) voor een verbouwing of aanbouw. Als ik 50 duizend zou hebben? Dan zou ik denk ik 25-30dzn gebruiken voor de aflossing op het aflossingsvrije deel. Je mag 10 % per jaar boetevrij aflossen dus evt. in delen. In de toekomst moet je gewoon geen aflossingsvrije hypotheek meer moeten willen is mijn mening. Als je het niet kunt betalen, dan gewoon een iets kleiner huis.
Ja geen idee waarom we dat toen zo gedaan hebben. Dat was 10 jaar geleden en iedereen nam toen een deel aflossingsvrij. We willen graag 70.000 aflossen (das ongeveer de helft van het spaargeld).