Kamperen voor dummies

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Gizzie1983, 20 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Vanaf volgend schooljaar gaat onze oudste naar de basisschool en zijn wij ook gebonden aan de schoolvakantie (eerste jaar nog niet, weet ik). De gezinsvakanties tot nu toe hebben we eigenlijk alleen maar bij Centerparcs geboekt en Hof van Saksen. Maar vanaf volgend jaar moeten we daar dan ook de hoofdprijs voor gaan betalen, en dan zijn we niet van plan...

Dus, zijn we ons aan het oriënteren in andere manieren van vakantievieren :). Mijn man en ik hebben nog nooit gekampeerd. Eigenlijk gingen we allebei nooit op vakantie toen we klein waren. En hoewel we allebei zeiden dat een camping niets voor ons zou zijn, komen we daar nu toch op terug. Een camping is betaalbaar(der) én ik denk dat het vooral voor de kindjes leuk zal zijn.

Maar dan...waar begin ik? Wat voor accommodatie? Chalet, caravan, tent? En voor degenen die een tent kiezen. Waar laat je al je spullen? Haha. Wil wel een beetje luxe... Grote camping, kleine camping? Welke faciliteiten? Wat zijn goede campingaanbieders? Welke kosten komen er allemaal nog bij? Voorlopig willen we nog niet verder dan Nederland of Duitsland.

Iemand die me wegwijs kan maken? :p

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.472
    113
    Zelf gaan wij altijd naar een camping, maar dan in een luxere verblijf (dus inderdaad een chalet of stacaravan). Maar om heel eerlijk te zijn, dan ben je niet bepaald veel goedkoper uit. Wij betalen voor het verblijf alleen voor 11 dagen 1800 euro. Kan vast iets goedkoper, maar niet heel veel ben ik bang.

Wij hebben ook er ook over gedacht om te kamperen met een tent, maar dat is mij teveel gedoe. Wij zouden nooit alles in de auto krijgen, moet er weer een karretje of dakkoffer op en ik heb ook graag eigen sanitair.

Misschien is een ingerichte tent wat om mee te beginnen? Die zijn er vrij veel en is weer een wat goedkopere optie. Voordeel is dat je ook nog niet gelijk alles aan hoeft te schaffen, want als het niet bevalt zit je er mee.

3. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Ik zou idd eerst eens een stacaravan chalet of ingerichte tent proberen.
    Als dat je bevalt kun je verder kijken of je uiteindelijk een eigen tent zou willen.

4. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Mbt bestemming is maar net wat je wilt, hoe ver wil je rijden?
    Wil je zonzeker?
    Wil je strand of juist natuur.

Mss dat je eerst es in september of zo een stacaravan kunt proberen?
    Dan zit je nig met redelijke prijzen dan kun je ook al wennen

5. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je niet te ver wilt zou ik gaan kijken in regio Reinland in DL. Verder bedenken wat je graag wilt dat ze hebben. Zwembad etc. En wat ik de laatste keer vergeten ben te checken, en wat echt een ramp bleek: hoeveel schaduw is er? Tenten warmen heel snel op. En als het goed warm is maar er bijna geen schaduw is op de camping dan is dat behoorlijk vervelend.

Verder ook al het duurder is zou ik toch eerst een ingerichte tent boeken. De uitzet bij elkaar sprokkelen om te kamperen kost een hoop geld. Zonde als het blijkt dat het je niet bevalt.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wij hebben daarom ervoor gekozen om een toercaravan te kopen en gaan dit jaar met de caravan naar Italië. Wij zijn voor 14 dagen ongeveer 700 euro kwijt aan staangeld. Met de tent zou voor ons niets zijn. Vind het wel prettig dat ik de caravan voor de vakantie al kan klaarmaken, alles rustig inpakken en net dat extra beetje luxe. Wij hebben overigens een wat oudere caravan gekocht, dus die kostte ook niet de hoofdprijs.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.860
    19.260
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou eens beginnen met een ingerichte tent huren. Dan ben je nog niet meteen goedkoop uit hoor, maar het scheelt allicht iets ten opzichte van een huisje. En eerst een hoop kampeerzooi aanschaffen en dan besluiten dat het toch niks voor je is, is ook zonde!

Mocht je wel gelijk zelf iets willen kopen, sta je gelijk voor een keuze:

Tent - vouwwagen - caravan - kamper

Hoe dan ook zul je als je gaat kamperen met kinderen, wel iets op / achter je auto nodig hebben. Zodra je iets achter je auto hangt, mag (en kun) je minder snel rijden. Voor een karretje (bij tent) of vouwwagen, heb je meestal geen E rijbewijs nodig. Voor een caravan wel. Bij een caravan moet je ook goed opletten hoeveel gewicht je auto mag trekken.

Voor- en nadelen tent: Goedkoopste in aanschaf. Als je een dakkoffer gebruikt, zit je minder vast aan snelheidslimiet. In een aantal landen mag je met een klein karretje net zo hard als zonder aanhanger. Met een caravan zit je vaak wel een aan verlaagde limiet.
    In een tent heb je meer ruimte dan in een caravan (al kun je dat weer oplossen met een voortent.)
    Koste wel het meeste tijd met opzetten en afbreken. Vervelend als je hem niet droog mee krijgt, dan zul je hem thuis weer op moeten zetten of uit moeten hangen om te drogen. Vaak geen eigen sanitair (los chemisch toilet kun je er wel in zetten).
    Let bij een tent op de losse spullen die je moet aanschaffen: kastje, kookgerei, luchtbedden, koelbox e.d.

Voordelen vouwwagen: zet wat vlotter op dan een grote tent. Je slaapt van de grond af. Er zit vaak een keukentje bij dat net iets uitgebreider is dan de losse spullen die je bij een tent aanschaft. Maar ook dan zul je nog wel een koelbox moeten kopen.
    Vaak is er ook een zitstukje in de vak. Niet groot, maar wel prettig als het heel nat is.
    Je kunt bij een vouwwagen vaak al de avond voor vertrek het voorste deel afbreken en alleen het slaapgedeelte laten staan. Dat scheelt 's ochtends een hoop tijd voor vertrek. Een tent zul je in zijn geheel 's ochtends af moeten breken. Maar ook voor een vouwwagen geldt: als je hem nat afbreekt, zul je hem thuis moeten laten drogen.

Voordelen caravan: Makkelijk inpakken; je hangt je kleding zo in de kast. Maar let wel op het maximumgewicht en zorg dat dingen wel stevig vast staan in de kastjes. (Bijvoorbeeld door er doosjes of bakken in te zetten.)
    Klein maar compleet keukentje, inclusief koelkast. Je slaapt toch binnen. Allerlei luxe mogelijk, tot en met vloerverwarming aan toe. ;)
    Het opzetten en afbreken kost bij een caravan de minste tijd. Wat het meeste tijd kost is de voortent of luifel. Maar dat kan ook op dag 2 als je er op je reisdag geen zin in hebt of als het weer tegenzit. Ook bij vertrek kun je dat lekker de avond ervoor doen.
    Een caravan is wel het duurste in aanschaf en het kost je extra reistijd. Je zult er minimaal een luifel, maar met kinderen waarschijnlijk en voortent bij willen.

Bij alle kampeermiddelen moet je rekenen op allerlei bijkomende kosten: servies (onbreekbaar), slaapzakken, klapstoelen, gasfles e.d.

Mijn man en ik hebben nog gekampeerd voor de kinderen er waren. In het hoogseizoen (werken in het onderwijs) op een relatief goedkope camping in Frankrijk . Wij waren met de aanschaf van een nieuwe tent en alle andere kampeerspullen, net zoveel kwijt als voor twee weken in een huisje in het hoogseizoen. Het jaar daarop waren we dus echt goedkoper uit, want dan zit je niet met de aanschaf.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.293
    11.899
    113
    Hoofdprijs betalen in de schoolvakanties valt best mee als je goed kijkt en kien bent op aanbiedingen of last minutes is mijn ervaring.

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Als je van plan bent te gaan kamperen, dan zou ik eerst een verhuur accomodatie proberen.
    Er zijn ook campings waar tourcaravans en tenten verhuurd worden (de zwandstuve is daar een van).
    Zo ervaar je wat het inhoud en hoe het bevalt alvorens je zelf eem grote aanschaf gaat doen.

Wij hebben 2 jaar geleden een caravan gekocht. Ruim, met stapelbed voor de kids. Maar in alle eerlijkheid is het mij toch een beetje tegen gevallen.

Ik vind het best veel werk. Caravan halen en alles klaar maken. Daarbij ben je 1 dag kwijt om de voortent op te zetten en alles klaar te maken en die dag ben je bij vertrek ook weer kwijt.
    Wij willen het liefst droog inpakken omdat we anders alles thuis weer moeten schoonmaken. Dus je bent al 2-3 voor het einde van je vakantie aan het kijken wanneer pakken we in.

Je bent echt afhankelijk van het weer. Dit voorjaar (laatste week april) hebben wij echt enorm slecht weer gehad. Dan zit je echt opgesloten. Zelf in de voortent was het niet te doen.

En het laatste punt wat ik minder vind is het douchen en de toiletten in een sanitair gebouw. Ook al is alles netjes, het is gewoon niet mijn ding. Ik mis comfort.

Maar wellicht sta jij er heel anders in, dus ik zou zeggen probeer het uit!! Dat is de enige manier om te kijken of het wat voor je is!

10. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Eerst een keer een ingerichte tent huren inderdaad! Kamperen ben je óf wel, óf geen type voor en dat weet je alleen door het te doen. Zou eerst proberen voor je alles aanschaft.
    Geen sta caravan huren want dan weet je nog niks, das geen kamperen. Ingerichte tent vind ik persoonlijk al op het randje :D wij hebben een zespersoons tunneltent en dat bevalt ons meer dan goed!

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

En als je in Nederland blijft: zorg voor een camping met binnenzwembad en speeltuin bijv! Als je naar Frankrijk wil is boeken niet per se nodig en kun je gewoon het mooie weer achterna rijden als je zelf een tent oid hebt.

12. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier 3 jaar in een charlet gezeten en vorig jaar eind van t seizoen een caravan gekocht
    1 x de aanschaf met alle spullen maar zijn nu wel veel goedkoper uit

Voortent en luifel staat bij ons binnen 2 uur omdat we t gemerkt hebben
    Pakken is middag weg dus valt nog wel mee

En na vakantie alles eruit en poetsen met dag klaar en san stalling weer in

13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    wij hebben nu voor het 6e jaar een caravan.
    mijn man wilde graag kamperen en ik niet.
    toch maar een caravan opgesnord voor een koopje en een paar weken uitgeprobeerd.
    ik vond het toch leuker dan ik verwacht had.
    wel van alles aan moeten schaffen..
    na de eerste keer hebben we besloten een seizoensplek te nemen zodat je ook weekendjes weg kan.
    als het in het weekend mooi weer is pak je een paar tassen in en je bent weg.
    nu moet ik wel zeggen dat wij het vrij luxe hebben gemaakt.
    ik heb bijvoorbeeld een aanrecht in mijn voortent staan en ik heb mijn eigen wasmachine.
    in de caravan zit een wc maar die gebruiken we niet zo heel veel.
    een chalet of stacaravan lijkt me helemaal niks..
    dan kan je naar mijn idee net zo goed in een bungalowpark gaan zitten omdat je dan alsnog erg op jezelf zit.
    en als je op een veld staat heb je sneller contact en veel leuker voor kinderen.
    al zie ik de oudste erg weinig als we op de camping zijn alleen als ze honger heeft komt ze opdagen.
    en zo hoort het naar mijn mening ook op een camping

14. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier altijd met de tent op vakantie gegaan, caravan een keer geprobeerd en een stacaravan ook geprobeerd met de laatste 2 eigenlijk alles behalve goede ervaringen. Vind dat wel heel persoonlijk, ik voelde mij in een caravan en stacaravan heel erg opgesloten en daar heb ik met een tent dan weer geen last van.
    ook met de tent kamperen kun je zo luxe maken zoals je zelf wilt, wij gingen van 'krimperen' naar 'luxeren' (zoals ik en mijn broer het vroeger noemde :D).
    de meeste staanplaatsen heb je tegenwoordig ook elektra als je een tent hebt, dus gebruik van een campingkoelkastje (veredelde koelbox), koffiezetapparaat, waterkokertje etc kun je ook in een tent hebben, net als een campingverwarming als het echt koud is. En ook kastjes en kooktoestellen zijn de afgelopen jaren steeds luxer geworden.
    Mocht je voor een tent gaan kijken raad ik je aan om je goed in te lezen in de verschillende merken, wij zijn zelf fan van 'de waard' nieuw zijn deze erg kostbaar maar vaak ook tweedehands nog goed qua aanschaf en betaalbaarder. Gaan jaren mee en goede garantieregelingen ook bij tweedehands. Hebben veel keuze aan grote van de tent. Wij zijn vanuit thuis uit van een vergrote Zilvermeeuw (toen voor 10 personen) naar een gewone zilvermeeuw (6 personen) naar een albatros (4 personen) gegaan. Helaas nu om medische redenen niet meer mogelijk, rolstoel en tent gaan niet zo goed samen ;)

Qua locatie wat ik erg fijn vond was als er een speciale kinderunit op de camping aanwezig was, vond mijn zoontje erg fijn qua 'zelluf doen' en de douches zijn vaak wat hoger zodat je niet constant hoeft te bukken of perse samen hoefde te douchen. Een zwembad evt ook binnen (zeker in Nederland wel fijn) en meerdere speeltuintjes.

Heb nog wel verschillende kampeerspullen liggen mochten er mensen nog zaken nodig hebben.

15. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hartstikke bedankt voor jullie uitgebreide reacties!! Erg fijne informatie :).

Deel Deze Pagina