Politiek gezien heeft Nederland vele malen meer belangrijke bondgenoten dan een Portugal, Oekraïne of Denemarken. Dat is echt onzin, er is tig keer aangetoond dat de winnaars van afgelopen jaren vrijwel van elk deelnemend land 10 of 12 punten hebben gekregen. En NL is laatste 7 jaar het best scorende land geweest na Zweden, als we nou eerder zorgden voor een top nummer met dito staging was die winst er vast eerder al geweest. Hier wordt simpelweg amper geld gestoken in dit gebeuren, in tegenstelling tot meeste andere landen.
Dit vind ik altijd zo’n raar argument. Ik denk niet dat iemand beweert dat bepaalde landen op elkaar stemmen, omdat ze elkaar zo aardig vinden. Bepaalde landen stemmen op elkaar omdat in die landen grote concentraties van bepaalde bevolkingsgroepen wonen, die massaal stemmen op het land van herkomst. Dat is waarom er in de landen uit voormalig Joegoslavië veel punten aan elkaar worden gegeven, waarom Rusland altijd veel punten geeft aan en krijgt van landen als Oekraïne en Wit-Rusland, waarom Duitsland vaak veel geeft aan turkije, Nederland en België aan elkaar, Griekenland en Cyprus, enzv. Met bondgenootschappen heeft dat weinig te maken. Het is wel heel duidelijk dat dit wel degelijk een rol speelt. Dat gezegd hebbende heb ik niet het idee dat het een doorslaggevende factor is, want je ziet toch altijd wel dat bepaalde nummers bij bijna alle landen goed scoren.
Dat inderdaad.. en zelfs al geven ze als 'vriendjes politiek' de 12 punten aan de vriendjes, dan krijgt het écht topnummer vaak toch de 10... en dat is uiteindelijk wel voldoende. Of vriendjes een hoog cijfer- maar de échte topper redt het vaak wel. En met 'vriendjes' denk ik ook inderdaad dat het de herkenbaarheid is van sommige liedjes voor dat deel van europa.. wat bekend klinkt is makkelijker om leuk te vinden. Het scheelt dat er tegenwoordig steeds meer nummers in het engels zijn misschien.. Overigens heb ik het telkens weer het idee dat de geluidskwaliteit ook gewoon niet geweldig is bij de uitzendingen...
De bovenste 3 hebben ook niet zo heel vaak gewonnen? Ik houd dat niet zo bij. Zal vast wel weer een geld kwestie zijn. Linksom of rechtsom... andere landen spelen het spelletje " beter" Neemt niet weg dat ik het erg leuk vind om naar te kijken.
Trouwens...dat het onzin is dat politiek iets ermee te maken heeft klopt niet. Het zal in verschillende jaren wel anders zijn maar vaak is het wel een politiek beladen festival.
Zou fijn zijn als "we" winnen, maar als je terugkijkt naar de laatste jaren en uitgaat van de voorspellingen van de bookmakers zitten ze er steeds naast, want afgelopen jaren heeft steeds de nr 2 of 3 gewonnen.. Laten we hopen dat het dit jaar wel klopt, het verschil in winkans is wel enorm groot dit jaar!!
Ach ja of we winnen of niet, ik denk dat hij wel hoog zal eindigen. En winnen van 41 (nu nog 26 dan) landen is ook niet makkelijk, er is gewoon veel concurrentie. Ik ben sowieso trots! Ik vind dat wij het de afgelopen jaren wel goed doen. Maar wat wij missen is een show. Het is altijd zo karig. Ik vind juist dat de ‘big five’ het vaak heel slecht doet, terwijl die juist het meeste betalen.
"Het Eurovisie Songfestival is nog politieker dan je al dacht" https://www.vn.nl/songfestival-glitters-en-geopolitiek/
Voor de mensen die net als ik de kriebels krijgen van Cornald en Jan: op de BBC wordt het commentaar altijd verzorgd door Graham Norton. Beetje vals af en toe, maar grappig en in ieder geval beter dan op NPO1 (vind ik)
Nou mensen, nu gaat het gebeuren... Ik heb hier een 20jarige naast me en die vindt Malta en Zwitserland goede nummers voor catchy zomerhits. Echt gericht op jeugd..