Ongemakkelijke situatie verjaardag (schoon)moeder

Discussie in 'De lounge' gestart door Eliza78, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik heb het idee dat mijn schoonmoeder niet wil dat mijn man en ik morgen bij haar langs ga voor haar verjaardag.
    Ze viert het a.s. zaterdag voor de hele familie, maar eigenlijk ga ik elk jaar op haar verjaardag zelf even een bakje doen met mijn jongste die nog niet op school zit.

Mijn man heeft 1 zus er voor kiest om niet te komen als de hele familie komt. Zij komt dus op de dag zelf. Mijn man gaat dan gewoon even bij zijn ouders langs, maar zijn zus zwijgt dan in alle talen en negeert haar broer volledig. Met 2 andere zussen, die ook vaak even langs gaan, praat ze wel gewoon.

Nu heeft mijn schoonmoeder al een paar keer nadrukkelijk gezegd dat er absoluut niemand komt morgen. Voor mijn gevoel zegt ze dit om er voor te zorgen dat mijn man en ik morgen niet langs komen en daardoor ook niet met zijn zus geconfronteerd worden.

Toen een andere zus van mn man jarig was zei die ook met klem dat ze het een andere keer vierde, terwijl haar 'vreemde' zus, een andere zus en mn schoonmoeder er gewoon gingen koffie drinken op die dag.

Ik vind het een vervelende situatie. Zeg dan gewoon dat bepaalde gezinsleden, die wel met elkaar om kunnen gaan, welkom zijn en de rest liever niet.

Mn man zegt nu dat hij expres langs gaat morgenochtend om eens even te kijken wat er nou waar is van de uitspraak 'er komt echt niemand hoor..'
    Ik vind dat wat ver gaan, maar aan de andere kant t is ook zijn moeder die hij best even (net als ieder jaar) gewoon mag feliciteren.
    Wat zouden jullie doen?

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik zou (als ik jou man was) denk ik gewoon even gaan om persoonlijk te feliciteren, het is toch zijn moeder.

Als blijkt dat zijn zussen er wel zijn, dan zou ik (als ik je man was) mij gewoon van de domme houden en zeggen ik vond het zo naar als er niemand kwam dus wilde je even komen feliciteren.

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik zou de wens van de schoonmoeder respecteren. Waarschijnlijk doet ze het zo omdat het haar anders teveel zorgen geeft, en dat op je verjaardag! Die ene (belangrijke) dag kan je man zijn moeders wens wel respecteren toch?

4. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Dat ze zegt dat er niemand komt, betekent toch niet dat jullie niet welkom zijn? Misschien komt er wel echt niemand?

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Huh waarom nog een keer extra gaan als zaterdag het feest is? Plus dat je schoonmoeder overduidelijke hints geeft het om wat voor reden dan ook het niet op prijs te stellen dat je morgen gaat.

Wat maakt dat jij dan denkt dat dit voor jou niet geldt?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Ik zou het niet doen.
    Voor haar is se situatie misschien al pijnlijk genoeg en probeert ze de vrede te bewaren.
    Je man kan haar toch telefonisch feliciteren.

7. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik niet langsgaan, je sm geeft (een misschien onhandige) manier aan dat ze dat liever niet heeft. Ik zou wel even bellen om te feliciteren. En dan zaterdag gewoon lekker feestje vieren :)

8. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Als ze niet wil dat jullie langskomen dan vind ik dat jullie dat moeten respecteren.

9. leutjj

leutjj Niet meer actief

:(
    Dit. Als ze het liefst zou willen dat jullie (of andere) niet langs komen, kan ze dat gewoon zeggen.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tja waarom zou je perse morgen langs gaan als zaterdag het feest is?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook altijd irritant vind als er mensen zijn die toch nog even langs komen op de dag dat je echt jarig bent, ik vier het niet zomaar op een andere dag denk ik dan maar.

Ik zou het dus gewoon respecteren als jouw schoonmoeder aangeeft het morgen niet te vieren. Misschien heeft ze wel andere plannen?

11. mei2013mama

mei2013mama Actief lid

11 jul 2013
    181
    0
    0
    Dit.

Ikzelf vind het ook echt irritant als mensen perse op de dag zelf langs willen komen terwijl ik duidelijk heb aangegeven het op een andere dag te vieren. Ik ben geen klein kind meer..

12. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

#12 Eliza78, 10 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2015
    Wij gaan altijd even langs omdat ze dat zelf leuk vindt. We wonen 2 straten bij hen vandaan.Gewoon even een bakje. Ze haalt zelf altijd ook gebak uit zich zelf. Als er niemand komt vindt ze dat ook niet leuk.

Van mij mag ze idd aangeven dat ze het niet viert en dat er dus niemand komt. Maar ik vind het niet leuk als ze dat eigenlijk zou zeggen omdat ze liever niet wil dat mijn man en ik komen icm haar andere dochter.
    Ik hou van eerlijkheid en ik zou het ook gewoon respecteren als zei het zo zou zeggen.
    Zeg gewoon dat je andere dochter wel komt en dat je t ongemakkelijk vindt als wij ook zouden komen.

Ik ga morgenochtend in ieder geval niet langs. Wat mijn man gaat doen weet ik niet. Die loopt gerust even binnen. Ik weet niet hoe ik ga reageren als blijkt dat er 3 zussen van mijn man daar koffie zitten te drinken..
    Eigenlijk wil ik me daar niet druk over maken, maar of dat lukt..
    ;)
    Misschien moet ik er gewoon van uit gaan dat ze spontaan zijn langs gekomen en dat het geen voorbedachte rade is. Eigenlijk zonde om me er druk over te maken.. Maar dat is makkelijker gezegd als gedaan. :D

13. Danseninderegen

Danseninderegen Actief lid

14 sep 2015
    165
    1
    18
    Hoezo hinten? Het is een volwassen vrouw.als ze niet wil dat jullie langskomen kan ze dat gewoon zeggen.wat de reden dan ook is en dan respecteer je dat.
    Nu moet jij gaan invullen dat zij t misschien niet leuk vindt. In t extreemste geval wordt jullie verweten waarom jullie niet even op de dag zelf zijn geweest als jullie dat altijd zo deden.
    Als zij t wil veranderen ineens kan ze dat gewoon aangeven. Geeft ze niks aan, dan ga je gewoon zoals altijd.

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Misschien is het feit dat er familieleden zijn die niet met elkaar op kunnen schieten wel helemaal niet de reden dat ze morgen geen visite wil. Ze viert het zaterdag en als ze dan morgen ook een huis vol heeft, viert ze het gewoon 2x. Wss zorgt ze dan evengoed dat er van alles in huis is en dan zaterdag nòg een keer.

Zelf vind ik het ook lastig dat wanneer ik een verjaardag op een bepaalde dag vier om het mezelf makkelijk te maken, mensen dan toch "even" langs wippen om me te feliciteren. Lief en goed bedoeld natuurlijk, daarom zal ik ook nooit boos of beledigd reageren, maar stiekem wel vervelend. Ik vind het van jou schoonmoeder dan ook dapper dat ze hierin duidelijk is, respecteer die wens... Zaterdag is het feest, morgen wil ze voor haarzelf houden.

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Komt nog bij, dat als je man morgen wel op "controle" gaat en er zit wel iemand, zij daar waarschijnlijk niet eens wat aan kan doen met die 'ik-ga-toch" mentaliteit.. Krijg je scheve gezichten, terwijl mensen dit dan zelf veroorzaken...

16. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik zou ook niet gaan, misschien heeft ze geen zin om tig keer bezoek te krijgen en voor taart ed te zorgen. Dat mag toch ook gewoon? En als ze het zegt om een moeilijke situatie te vermijden dan is dat zo, moet hij het haar niet expres moeilijk maken.

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je zegt dat je man wel met zijn andere zussen praat, waarom belt hij die dan niet op met de vraag '' Ga jij morgen nog een bakkie doen bij ma ''

Als je alleen maar gaat denken dat het '' misschien '' wel eens zo zou kunnen zijn dat ze jullie er niet bij wilt hebben dan maak je jezelf misschien alleen maar boos terwijl het niet nodig is.

Misschien heeft ze ook echt niets gepland en heeft ze er gewoon echt geen zin in. Dat kan toch ook? Waarom gelijk van het negatieve uit gaan?

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Joh, waar kan je je druk om maken. Bel haar morgen gewoon even om haar te feliciteren en vraag dan of ze het leuk vindt dat jullie even komen. Makkelijker kan het niet lijkt me zo.
    Super vermoeiend al dat invullen voor elkaar en onduidelijke hints. Pffff.

19. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Op dat nivo praat mn man niet met zn zussen, daar heeft hij het te druk voor (is altijd aan t werk) t Gaat er meer om dat ze elkaar spreken als er iets is of als ze elkaar tegen komen.

Het kan natuurlijk gewoon echt zo zijn dat ze nu geen visite wil. Vindt ik helemaal prima, want ik wil dat zelf ook niet als ik mijn verjaardag op een andere dag vier. Maar door wat er gebeurd is in t verleden vindt ik het moeilijk om dit zomaar te geloven. En ook omdat ze elk jaar echt zit te wachten en als ik een keer niet kwam ze dat jammer vond.
    k Zou t graag willen geloven, want dat zou makkelijker zijn voor mezelf.

20. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Als een ander dit aan mij zou voorleggen zou ik dat ook denken (en niet op deze manier zeggen overigens..)
    Maar soms gebeuren er dingen in families waardoor je je wel eens druk maakt om iets wat een ander misschien vermoeiend vindt.

Deel Deze Pagina