Evaluatie-formulier van in mijn ogen vreselijke kraamhulp ... Wel of niet invullen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Peet012367, 15 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Bizar zeg, ik had ook iemand van De Waarden maar die deed het heel anders dan jouw kraamhulp.

Die van mij schreef in het zorgplan als ik sliep en maakte echt niet van die vreemde opmerkingen. We moesten voor elke voeding tempen en als ze onder de ondergrens of boven de bovengrens kwam het spoednummer bellen. Ook moest ze onder de 37 graden een mutsje op, kruikje in bed en 2 dekentjes. Boven de 37 graden alleen voorverwarmen, mutsje en 2 dekentjes. Je kan het je kraamhulp dus zeker wel verwijten dat jullie zoon onderkoeld is geraakt, ze had duidelijker in haar instructies moeten zijn en alerter denk ik ook.

Jammer dat je niet in je kraamweek al gebeld hebt, dat had je dit nare gevoel misschien kunnen besparen. Hier vroeg ze ook elke dag hoe ik het vond gaan en of ik dingen anders wilde.

Maar vul het formulier gewoon eerlijk in, anders kan ze gewoon lekker zo doorgaan met haar wanpraktijken en dat is eigenlijk zielig voor de volgende gezinnen waar ze komt!

2. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Altijd melden, wanneer je een evaluatieformulier niet invult dan kunnen ze ook niet dingen wijzigen/aanpassen.

Hier ook de eerste dag een niet zo leuke KV, gelukkig kwam er vanaf de tweede dag een supermens. Wat heb ik gejankt toen ze weg ging ;)

3. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Altijd melden!

Onze eerste kraamhulp was super! De tweede vrouw is 3 uur geweest, toen mocht ze gaan van ons. Vriendelijk doch dwingend.. Wij hebben direct contact opgenomen met het bureau toen ze de deur uit liep. Ons bureau reageerde erg begrip vol. Als 'verrassing' is onze eerste kraamhulp terug gekomen na haar verplichte 2 dagen vrij.

(Wij hebben direct gebeld omdat ik vroeger misbruikt ben geweest. Zij zei doodleuk 'De VK heeft je al gecontroleerd, maar ik wil het ook wel eens zien. Dus hop naar boven en beentjes wijd. Voelde me toen weer zo klein en vernederd dat ik haar niet om me heen wilde hebben.)

Wij hebben toen de evaluatie in 2 delen ingevuld; de 'heks' en C.
    Dat was een wereld van verschil in beoordeling! :D

4. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Wat goed dat je gelijk adequaat reageerde, jullie hebben gelijk hoor. Het had veel verstandiger geweest om de waarden even te bellen om het te bepreken tijdens de kraamweek. Nu inderdaad gemopper achteraf... Mocht er ooit een andere keer komen, heb ik hiervan geleerd!

5. silvermist

silvermist Niet meer actief

hier ook de waarden gehad, maar wel een mega leuke vrouw wat ouder en oh wat hebbben wij een lol gehad met haar, ook ik moest huilen toen ze wegging niet omdat ik het alleen moest doen maar puur omdat ik haar aanwezigheid en tips zou gaan missen, ze had zelfs speciaal voor mij een schriftje gemaakt met alle tips die ik ooit zou kunnen gebruiken in de toekomst niet alleen baby maar ook als ze ouder zou worden,

dus ja ik zou het formulier zeker invullen maar dat zal je inmiddels wel gedaan hebben ;)

6. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Lees wel met jaloezie jullie berichten over leuke kraamhulpen. Via vriendinnen hoorde ik ook over tranen bij afscheid van de kraam. Gelukkig gaat het meestal zo! Ode aan de goede kraamhulpen!!

7. juffie29

juffie29 Actief lid

10 apr 2009
    280
    0
    16
    O, met dit dilemma zit ik ook.... Zal ook even mijn hart luchten haha.

Wij hadden deze keer ook niet zo'n super KV. Op de een of andere manier wilde ze ons huishouden en gezin naar haar hand zetten.

Ze zat boven op me huid. Liep me de hele dag achterna. Kwam zelf de douche binnen terwijl ik even een 'grote boodschap' aan het doen was:x

Als ik zei dat ik wilde slapen, zei ze; Ga je slapen?? Jaaah, ik heb een keizersnee gehad. 's-nachts sliep ik weinig en daarnaast loopt er nog een dochter rond die aandacht wil. Ze bleef altijd nog een half uur tegen me praten of kwam de slaapkamer op.

Wanneer de verloskundige kwam, stond ze met haar neus vooraan. Bemoeide zich met het gesprek die ik met ze had. Of ik moest ineens gaan voeden. De huisarts kwam langs. Ging ze op medisch gebied tegen de huisarts in...;) Later die week kwam de huisarts nog een keer. Die was haar al zat. hihi.

Poetsen? Nee, dat deed ze niet. Stijken en voor het oog stofzuigen nog wel. Tijdens mijn kraamweek lag er veel sneeuw. Mensen kwamen met natte schoenen binnen. Ze heeft in die 8 dagen nul keer gedweild, terwijl ik hier wel om gevraagd had... De vloer was pikzwart. Toen ze weg was heb ik samen met mijn man het hele huis moeten poetsen. Het was zoooooo vies.

Ach en zo nog tig voorbeelden. Ja, ik had ook moeten bellen met het kraambureau. En als ik de meeste reacties zo lees, zal ik het evaluatieformulier toch maar invullen.;)

8. Hartediefje1988

Hartediefje1988 VIP lid

19 apr 2009
    7.238
    570
    113
    Vrouw
    Gastouder zzp
    ik ben kraamverzorgster. en ik heb liever dat cliënten juist wel een evaluatie formulier invullen. Ook al durfde of wilde je er niets van zeggen in de kraamweek al is dit soms niet even fijn... Als er in de kraamweek niets is aangegeven.
    Maar gewoon klagen! Beter later dan nooit... Dan blijf je met een rot gevoel zitten.

9. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    herkenbaar, wij hebben vast dezelfde gehad...

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou het evaluatieformulier eerlijk invullen. Die opmerkingen slaan echt helemaal nergens op!

Tja, mijn 2 kraamhulpen waren erg lief maar deden ook niet echt veel. Ze hadden beiden weinig verstand van borstvoeding, dus ik heb een lactatiekundige laten komen. De 1e maakte in huis wel heel veel schoon, maar zorgde verder niks voor drinken en eten (ik stond 3 dagen na mijn bevalling voor haar brood te smeren... hoe gek ik zijn? :) ) en de tweede kraamhulp zorgde wel heel goed voor eten en drinken maar maakte niets schoon. Ook vond ik bij beiden niet dat ze echt goede antwoorden hadden op mijn vragen m.b.t. de verzorging van mijn zoontje.
    Maar...ze waren wel echt heel aardig en lief. Ik had al zoveel horrorverhalen gehoord dat ik daar al heel blij mee was!

Een collega had bijvoorbeeld een kraamverzorgster die enorm dominant aanwezig was. Visite stuurde ze zonder te overleggen weg (want er moest gerust worden) en toen haar man thuiskwam zei ze tegen hem 'ga jij maar snel douchen. Er komt visite en je stinkt.'. Nou vraag ik je...??!!

11. adi

adi Niet meer actief

Ik had geen idee dat de kraamhulp voor eten en drinken moet zorgen. Ik stond 5 dagen na mijn keizersnee elke ochtend koffie voor haar te zetten als ze kwam. Daarnaast zorgden wij ervoor dat we beide al aangekleed waren en hadden ontbeten en dat het bed opgemaakt was, want ze moest de controles doen bij mij.

Het was een super lieve vrouw, maar ze vertelde dat ze elke dag de badkamer moest doen, de controles en helpen met kolven. Ik had recht op 4,5uur per dag omdat kinderen nog in zkh lagen, maar ze was altijd na 1,5uur weg.

Ook nooit voorgesteld om de was te doen of iets op te ruimen. Ik had ook het gevoel dat de kraamhulp dat DUS ook niet doet.

12. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    @ adi..... Die heeft dan ook behoorlijk makkelijk haar centjes verdiend...

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik had bij de 2de ook zo`n afschuwelijk mens, deed niets en probeerde zo snel mogelijk weer weg te zijn. Ze zat toen ze gewoon constant op haar kont, toen ik graag wilde slapen legde ze zoonlief bij me (die duidelijk niet wilde slapen en lag je krijsen). Ik had een ks gehad en dus recht op extra dagen (was druk dus ik kreeg ze niet en dat heb ik geen seconde erg gevonden). Ze loog alles aan elkaar beweerde een 2de gezin erbij te hebben waardoor ze steeds vroeger weg moest (was niet waar ze ging gewoon naar huis).

Ik heb naderhand een klacht ingediend over haar. Niet voor mezelf maar om te zorgen dat ze de kraamtijd van andere niet kon verpesten. Want ik was gelukkig al aardig hersteld en op de been, maar je zou haar maar krijgen als onervaren nieuwbakken moeder. Ze keek ook niet naar wat zoonlief deed (drinken/poepen/plassen/temp) en bij dochter was het dan misschien ook fout gegaan (gelukkig toen wel een goede kraamhulp en vk die ze had ingeschakeld omdat het niet goed ging).

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb het bij beiden ingevuld, bij de eerste had ik een topkraamverzorgster, bij de tweede had ik een 'gezellige' vrouw, maar ja, voor de gezelligheid heb ik wel vriendinnen enzo, niet een kraamhulp, ze voerde zowat geen moer uit, dat heb ik allemaal eerlijk ingevuld.

15. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik heb bij mijn oudste een kraamhulp gehad die het presteerde mijn man - de thuis was in de kraamtijd- echt volledig te negeren. Zo maakte ze dan bv. voor mij en voor zichzelf iets te drinken maar liet ze mijn man gewoon zichzelf doen. Nou als je koffie zet voor 2 kun je een derde bakje toch ook wel inschenken. Ook poetsen e.d. deed zij minimaal en het is niet aan haar te danken dat de borstvoeding is gelukt zullen we maar zeggen. Ook zij was heel veel aan het praten als ik even rust wilde en schreef enorm veel in haar boekje. De sfeer in huis was echt niet gezellig en we hebben haar dus ook graag zien gaan. Waar ik normaal niet op mijn mondje gevallen ben heb ik er toen niets van gezegd, maar achteraf voelde ik me er ook naar bij. Ik heb toen een evaluatie geschreven naar het kraambureau en daar is later door hen telefonisch op terug gekomen en uitleg gevraagd. Ik was niet de eerste die niet gecharmeerd was van haar. Ik heb haar naam in elk geval onthouden en opgeschreven en bij de intake van onze tweede puk aangegeven dat ik in geen geval deze mevrouw aan de deur wilde zien staan, omdat ik daar een nare ervaring door gehad heb.
    De tweede kraamhulp was een hele jonge vrouw 19-20 of zo, maar echt zo'n schat en deskundig in de borstvoeding. Die had echt het hart op de juiste plek zitten en geen moeite was haar teveel. T is dat er geen kleintjes meer komen, maar zij had terug mogen komen!

16. ecl

ecl Niet meer actief

Hoi misschien beetje late reactie, maar dacht doe het toch:D

Ten eerste vindt ik het goed dat je jouw beeld lichtelijk in twijfel trekt door zelf kennis. Toch is jouw beeld van de kraamverzorgster wel ook deels jouw gevoel over haar en dat is eigenlijk nooit fout(vindt ik). Het is ons werk dat je met kwetsbare emotioneel instabiele vrouwen werkt(klinkt lullig, maar is niet zo bedoelt). ben zelf net 1 week kraamvrouw af;). Zij moet zich dus goed aanpassen aan jouw behoefte en wensen, wel binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik de punten die jij opnoemt wel mee vindt vallen okal zijn er wat wel echt not done(mijn verwachting was gewoon erger, soms lees je echt horror verhalen). Ben zelf kraamverzorgster dus weet donders goed wat wel en niet kan en ik vindt het terrecht dat je niet tevrede bent. En ben van mening dat je dit ook moet laten merken op het formulier!

Het was wel handig geweest ook voor jezelf als je er wat van gezegd had. In eerste instantie tegen haar, maar kan me voorstellen dat je dat moeilijk vond en dan dus tegen de Waarden.

Dan heb ik in de quote nog wat getypt

Hoop dat je het formulier wel in gaat sturen! eventueel met notitie blaadje erbij.

Deel Deze Pagina