zoon van net 4 opeens onhandelbaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 30 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Mijn oudste is 2e kerstdag 4 geworden en hij is sinds een paar weken echt onhandelbaar. Hij is van zichzelf wel een druk kind maar was altijd wel lief en nooit echt stout.

Nu is dat heel anders. Hij luistert niet, maakt dingen express kapot en kijkt dan wat mijn reactie is. Hij roept tegen iedereen 'jij stinkt' of 'jij bent een stinkie'. Als ik wil dat hij iets moet oprapen wat hij op de grond heeft gegooit dan zegt hij 'dat doe ik niet' en dan doet hij het echt niet. Hij gaat mij dan zelfs slaan. Dan moet hij op de gang voor straf maar daar loopt hij lachend naar toe.

Hij heeft een wenmiddag op school gehad en daar was het al niet veel beter, iedereen en alles was stom.

Thuis roept hij 'ik wil niet naar die stomme school'. Voorheen ging hij zonder problemen bij zijn opa en oma en oom en tante logeren en nu is het tranen met tuiten en moeten we hem weer op komen halen omdat het niet gaat.

Zou het hem allemaal wat teveel worden, vooral met school. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan vooral omdat ik niet altijd boos wil worden. Hebben jullie tips?

2. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Is er een aantal weken geleden iets gebeurd wat heel erg veel indruk op hem heeft gemaakt (hoe onbenullig het toen ook leek)?
    Het kindje van een vriendin van mij had dit namelijk ook en uiteindelijk bleek hij helemaal niet op zijn plek te zitten bij de oppas. Vervolgens van oppas veranderd en het kind was weer helemaal zichzelf.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik sta voor een kleutergroep en ik hoor vaak van ouders dat kinderen die net 4 zijn het even heel zwaar hebben. Ze voelen zich thuis best groot, op school wennen en ze zijn weer klein. En er staat een heleboel te veranderen in het leven van het kind. Het is belangrijk om daar stil bij te staan. Misschien is het in zijn hoofd even heel erg druk. Weet hij niet hoe hij hiermee om moet gaan.

Veel vertellen en vertellen waarom iets gebeurd is belangrijk. Misschien een weekplanning maken?

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik zat daar ook al aan te denken. Hij heeft op 20 december afscheid genomen op het KDV waar hij al vanaf dat hij 5 maanden is naar toe ging 2 dagen in de week. Nu gaat hij daar straks weer naar toe omdat hier ook de BSO zit maar dat kan hij natuurlijk helemaal niet overzien. Ik heb wel de indruk dat dit afscheid hem zwaar viel. Hij hangt nu best veel aan mij en wil niet veel veranderingen om hem heen daarom gaat uit logeren nu erg moeilijk. Op het KDV was hij de oudste en stoerste zoals hij zelf altijd vertelde en op de wenmiddag op school voelde hij zich natuurlijk klein in die grote school.

Ik denk dat als hij eenmaal naar school is geweest en ziet dat hij weer gewoon terug komt bij zijn KDV het wel beter gaat. Van 20 december tot 7 januari (is de eerste schooldag) is ook best lang zonder ergens naar toe te hoeven. Dan wordt school natuurlijk alleen maar spannender in zijn hoofd. Gelukkig beginnen ze 7 januari wel met een nieuwe klas, dus allemaal kindjes die net 4 zijn en allemaal voor het eerst naar school gaan. Er zitten dan ook nog maar 9 kindjes in de klas. Ik zal zijn gedrag voor de tijd even met de juf bespreken.

Als mijn zoontje in bed ligt 's avonds rond 19.30 dan praten we even samen over van alles. Ik zal dan eens meer met hem praten over school en vertellen waarom en hem vragen wat hij daar van vind.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Het is inderdaad goed om je dat te realiseren. voor ons is het heel gewoon dat je naar school gaat als je vier jaar bent. Maar voor hem allemaal niet.

Praten over hoe, wat en waarom helpt. En misschien door een weekplanning of iets dergelijks de structuur laten zien. Succes!

Deel Deze Pagina