bemoeien of niet

Discussion in 'De lounge' started by Gup1982, Jan 23, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

Hallo,

hier even een vraagje.
    Een vriendin van mij heeft een zoontje van bijna 8. Nu heeft ze heel veel problemen met hem met het maken van zijn huiswerk ( tafels enzo). Hij doet er namelijk niets aan.
    Haar vriend wat niet de vader van haar zoontje is, bemoeit zich er echt heel veel mee en wordt vaak heel boos op hem.
    Als zij dan zegt van kan het niet wat minder dan zegt hij dat ze haar zoontje te veel in beschreming neemt.
    Ik weet dat haar vriend af en toe heel onredelijk is. Maar haar zoontje moet natuurlijk wel gaan leren.

Nu is mijn vraag hoe kan ze dit het beste oplossen dat haar zoontje gaat leren en niet de hele tijd allemaal discussie ontstaan. Ook tussen haar en haar vriend.

Groetjes Gup

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Eerst kijken waaróm t zoontje er moeite mee heeft. Heeft ie faalangst? Of heeft ie r gewoonweg geen zin in? Als hij nl faalangst heeft, werkt t juist tegendraads om boos te worden. Als ik hun was, zou ik eerst n gesprek aangaan met de meester of juf. Eerst dus kijken waar dit uit voort komt lijkt mij. Succes!

3. JeroenEnDenise

JeroenEnDenise Actief lid

Oct 21, 2006
    114
    0
    0
    Krommenie (Zaanstad)
    Misschien kan ze er iets leuks tegenover zetten? (klinkt bijna als omkoping, maar dat is het niet). Niet met snoep of geld, maar zeg bijvoorbeeld: "Als we de hele week elke dag samen een uurtje de tafels doornemen, dan mag jij kiezen wat we dit weekend gaan doen". Ik zou dan wel zelf 2 of 3 opties geven (het moet natuurlijk niet te gortig worden). Ze zou ook voor kunnen stellen: "Voor elk uur dat je je tafels gaat leren (samen of alleen), mag je een kwartier later naar bed" (alleen op die dag). Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

Groetjes Denise

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Ten eerste zou ik ze adviseren om de discussies te voeren als het zoontje er niet bij is. Zodra ze op 1 lijn zitten is het ook veel duidelijker voor het zoontje zelf.

Daarnaast vind ik dat je een kind van 8 best duidelijk kunt maken wat de gevolgen zijn van het niet willen maken van zijn huiswerk (geen tv, of uiteindelijk zitten blijven).

Groetjes Anita

5. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

Bedankt voor de ideen.
    Ik vind ook dat ze de ruzies niet bij haar zoontje moeten houden.
    Misschien is het inderdaad een idee dat kwartier later naar bed. Want dat geeft ook vaak problemen.
    Maar voor de rest kan het ook een schat van een jongen zijn hoor.

groetjes

Share This Page