Wanneer kind alleen thuis laten (10 min)

Discussion in 'Mama en gezin' started by Kache, May 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Wat was het moment dat je je kind even alleen thuis durfde te laten (zeg maar 10-15 min, om even iets te doen, winkel etc.)?

Wat moet je kind dan 'kunnen'? Waarom voelde het op dat moment verantwoord om te doen (en voorheen nog niet?)?

Erg nieuwsgierig naar jullie ideeën en ervaringen!

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Toen mijn dochter wist wat wel en niet mocht en zich ook aan die afspraken hield, wist hoe mij in nood te bellen, wist wat te doen als er iemand voor de deur staat, wat te doen in geval van bijv brand etc. Nu hebben wij het al van vrij jong gehad over hoe te handelen bij brand (ze slaapt op zolder en wil ondanks dat we voorzorgsmaatregelen genomen hebben en ik hoop dat het nooit voorkomt, wel dat ze weet hoe en wat) en bijv vreemden.

Hebben het toen langzaam steeds iets uitgebouwd vanaf ik denk 5. Alhoewel ze voor die tijd al wel eens een paar minuten alleen was als ik de hond liet plassen op het gras schuin tegenover ons huis. Dan kon ik nog zo de woonkamer inkijken zeg maar en dit dus langzaam uitgebouwd. Tegenwoordig kan ze prima alleen thuis zijn of bijv buiten spelen terwijl wij even kort weg zijn. Ze weet wat ze moet doen als er iets gebeurt, ze weet hoe we te bereiken zijn etc etc.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,570
    113
    Zodra ze goed snapten dat ze alleen voor opa en oma en de buurvrouw open mochten doen en met brand meteen naar buiten moeten gaan.
    Ze zijn nu 6 en 8 en ik laat,ze
    Zijn alalleeneisjes die niet opeens iets geks uithalen.

Ik laatst ze rustig even alleen sinds een jaar. Ze waren toen 5 en 7.

Ik zet bijv. niet de droger of wasmachine aan oid.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Mijn oudste mag binnenkort wel eens alleen blijven, hij is nu bijna 8 jaar. Die andere 2 echt nog niet.

5. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Mijn grens zou zijn ergens rond 7-8 jaar denk ik.

Ik vind het lastig, want wij hebben hier vrij weinig op loopafstand. Dichtstbijzijnde winkel is 10min fietsen of 5min met de auto. Even brood halen kost mij dus reëel tussen 20 en 30 min.

Qua tijd op zich prima te doen met een 8 jarige [denk ik nu], maar voor mijn gevoel ben ik dan best ver weg van mijn kind mocht er iets zijn.

6. Mamalon

Mamalon Actief lid

Feb 27, 2015
    217
    50
    28
    Onze zoon van 7 mag sinds kort wel even alleen blijven. Maar dan ga ik niet verder dan de supermarkt of de sporthal om dochter weg te brengen. Dus dan ben ik wel in de buurt. En snel weer terug, alles is hier in het dorp erg dichtbij.

7. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Hier eigenlijk sinds ze zelf ook langere tijd alleen buiten spelen. Dan heb ik ze ook niet continu in t vizier, de grenzen worden verlegd. Ze weten hoe ze me moeten bellen en dat ze voor niemand open mogen doen. Even thuis laten om een boodschapje te halen gaat soms sneller en vrediger dan ze dwingen mee te gaan ;) Ik laat ze wel altijd kiezen: ze mogen thuis blijven maar zijn zeker ook welkom om mee te gaan. Zo weten ze dat het hun eigen keuze was en gedragen ze zich er ook naar. Als het moet worden ze soms opstandig en dat is nou net niet de bedoeling :)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn oudste 2 mogen wel even alleen thuis blijven bijna 7 en bijna 5.

Mijn dochter is oud genoeg en mijn zoon is enorm rustig en verstandig.

Supermarkt zit hier pal tegenover.

9. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik denk dat het ook erg kind-afhankelijk is. Mijn oudste is wat bang aangelegd en heel eerlijk. Als hij belooft op de bank YouTube te kijken en verder niets, dan doet hij dat ook. Hij mag dus sinds vorig jaar alleen thuis blijven als mijn man en ik met de jongste een blokje om gaan. Het huis was dan meestal nog ongeveer zichtbaar voor ons. Inmiddels ook wel eens iets langer, maar niet echt boodschappen doen, dan ben je al snel een half uur weg. Dat vindt hij te lang.

Als ik kijk naar mijn jongste denk ik dat het minder vroeg kan. Hij is een redelijk avontuurlijk aangelegd jongetje. Met grote broer erbij zou wel kunnen tegen de tijd dat ze 8 en 4 zijn, maar alleen denk ik niet.

10. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Hier mag de mijne van 8 een uurtje alleen thuisblijven en in geval van nood hebben we heel veel buren waar ze heen kan.
    Maar goed dit komt niet dagelijks voor.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Beetje afhankelijk van je kind. Onze oudste is 7 en kan ik best een kwartiertje alleen thuis laten. Langer vindt hij zelf niet erg fijn.
    En ik ook niet echt nodig. Maar zo zal het wel een beetje opgebouwd worden.

12. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hier zou ik aanhouden: zodra mijn kind snapt wat hij/zij moet doen in geval van nood (brand ofzo) en ik weet dat hij/zij geen gevaarlijke dingen uithaalt zoals opeens alle stopcontacten testen.... hangt dus af per kind

13. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn oudste twee van 8 en 6 mogen af en toe wel eens alleen thuis blijven. De middelste mag het ook als de jongste bijv. al slaapt en ik de oudste naar school moet brengen (die van 6 is vrijdagmiddag vrij en die van 8 niet, heel handig).
    Ik heb wel duidelijke afspraken met wat wel en niet mag als ik er niet ben en zorg ervoor dat ik nooit langer dan hooguit 10 minuten weg ben en dat de telefoon met mijn 06 ingetypt klaarligt, zodat ze alleen op de belknop hoeven te drukken om me te bereiken.

14. beccie

beccie Niet meer actief

Mijn zoon van bijna zes kan best eventjes alleen thuis zijn
    nou wonen wij wel in een klein dorp waar iedereen elkaar goed kent,en eigenlijk nog nooit iets gebeurt is.
    mijn moeder woont in dezelfde straat en zoon kent haar telefoonnummer dus kan haar altijd bellen. is 1 min lopen.

soms speelt zoon buiten met een vriendje,en wil niet mee naar de winkel,. dan meld ik het even aan de ouder van het vriendje, en kunnen ze daar naar binnen als er wat is.
    ben bijna nooit weg, ga meestal wel naar de winkel onder schooltijd. maar soms komt het wel eens voor. hooguit 15 min dan.

15. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik werk altijd middag/avond en dl moest na school altijd even bij de buuf melden of papa al thuis was of niet..
    op een gegeven moment wilde ze dat niet meer en heeft ze dat ze 7 was zelf een sleutel van het huis gekregen.
    ze was supertrots met haar eigen sleutel!
    als papa nog niet thuis was moest ze hooguit 15 minuten wachten tot hij er wel zou zijn.
    ze mag dan een tekenfilm aan zetten en wat lekkers en drinken pakken.
    het is tot nu toe gelukkig altijd goed gegaan.
    ik denk wel dat het aan het kind ligt of ze er aan toe zijn of niet om eventjes alleen thuis te zijn.
    als het een sloper is kan het natuurlijk niet maar de meeste kids voelen zich meteen erg groot met het vertrouwen dat ze van de ouders krijgen als zee al even alleen thuis mogen zijn

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Hangt van je kind af. Mijn oudste blijft een heel enkel keertje al weleens een kwartier alleen thuis, hij is bijna 6. Mijn jongste mag dat de komende 15 jaar echt nog niet :D

17. LynnLemon

LynnLemon Lid

Mar 9, 2015
    53
    0
    0
    Straatsburg, France
    Bij mijn ouders was de grens 12 jaar en dat zal bij mij ook zo zijn.

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Dochter blijft af en toe alleen sinds ze 6 is. Dan wil ze bv niet mee broer halen van psz of boodschappen doen.
    Ben dan hooguit uurtje weg.
    Ze weet dat ze voor niemand open mag doen, hoe de telefoon werkt en bij nood moet ze naar de buren. Het is een pientere tante dus die red zich prima

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Vind je de overgang van niet alleen thuis mogen blijven tot ineens zelf naar de middelbare school dan niet enorm?

20. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn dochter is toen ze 5 was eens alleen gebleven toen ik een oppaskindje van school moest halen en zij ziek was. Het is een dikke 5 minuten enkele reis en ik heb gebeld toen ik heen liep en ook toen we op weg terug waren. Ze vond het zelf erg spannend maar wilde ook echt niet mee.

Share This Page