Beste lactatiedeskundige, Ons zoontje is nu 7 weken oud en heeft tot gisteravond volledig borstvoeding gekregen, toen heeft hij om 23.00 uur een flesje kunstvoeding gekregen (ik heb wel gewoon gekolfd en dat ingevroren). De reden hiervoor is dat hij 's nachts altijd rond 03.00 uur voor een voeding komt (hoort erbij dat snap ik) maar vervolgens niet meer in slaap valt (duurt minimaal 2 uur). We hebben van alles geprobeerd kruik in bed/ bij je laten slapen/ goed laten boeren maar niets werkt hij is gewoon klaarwakker en ligt met ogen open in bed. Ons oudste dochtertje is vervolgens om 06.00 uur weer wakker en dat betekent wel hele korte nachten (heb dagen dat ik amper op mijn benen kan staan). Mijn idee was om met kunstvoeding te zorgen dat hij later in de nacht komt waardoor we iets meer slaap hebben. Afgelopen nacht leek dit te lukken, hij kwam pas om 04.30 uur! Ik had eigenlijk gehoopt dat het niet zou werken, want ik voel mij hartstikke schuldig en zou liever alle (7) voedingen borstvoeding geven. Maar om het zelf ook nog een beetje te trekken is dit misschien wel de oplossing. Nu is mijn vraag is het erg slecht om 1 voeding kunstvoeding te geven, je leest overal verhalen over dat het voor de darmrijping niet goed is om kunstvoeding te geven en dat al het goede van borstvoeding teniet gaat al door 1 fles kunstvoeding. Of is dat onzin? Alvast bedankt.
Optimale darmontwikkeling krijg je met volledige borstvoeding, echter kunstvoeding is gelukkig geen gif Maar...... het is echt niet zo dat kunstvoeding ervoor zorgt dat hij ineens gaat doorslapen hoor! Gemiddeld genomen komt een kindje wat kunstvoeding krijgt 15 later voor een voeding. Wellicht helpt het je ook om bijvoorbeeld wat eerder een voeding te kolven zodat je zelf vroeger naar bed kan en je partner een fles gekolfde melk geeft later op de avond? Komt hij zelf om 2300 of maken jullie hem wakker?