Normaal lees ik hier voornamelijk mee, maar ik wil graag jullie mening. Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden getekend voor een nieuwbouwhuis(voorlopig koopcontract). Het zijn rijtjes woningen in een rustig dorpje. Volgens de makelaar zouden ze januari 2014 met de bouw starten. En bouwvak 2014 zou de bouw ongeveer af zijn. Dit hebben wij mondeling besproken. Na maanden wachten konden we gisteren eindelijk op gesprek bij de aannemer. De aannemer vertelde ons hele andere zaken dan de makelaar. Hun kunnen de komende tijd nog helemaal niet gaan bouwen! De gemeente MOET eerst wegen aanleggen, postcodes, huisnummers vrijgeven. Ze moeten electra, water en gasvoorzieningen hebben. De makelaar vertelde ons dat er al 9 van de 10 huizen verkocht waren. De aannemer vertelde ons dat er echt maar 7 huizen verkocht zijn. Dit maakt in principe niet uit, maar waarom wordt hierover gelogen? De aannemer vertelde ons dat het nu nog minimaal een jaar gaat duren voordat we in ons nieuwe huis kunnen. De bouwtermijn is veel langer dan de makelaar aangaf. Momenteel huren wij een appartement, dus de maanden dat er meer gebouwd wordt moeten wij extra geld lenen. Daarbij willen wij helemaal niet zo lang wachten . Wij kunnen op 1 manier nog kosteloos onder de koop van het huis uitkomen. Maar ik baal gewoon ontzettend. Ik wil het huis heel graag, maar geen jaar meer wachten (we zijn hier al ruim 8 maanden mee bezig). Ik vindt het een rot idee dat de makelaar tegen ons liegt. De afspraken die hij met ons maakte heeft hij voornamelijk mondeling gemaakt. Dit was ook stom van ons. Maar we zijn beide starters en onwijs jong! We voelen ons echt extreem rot. Tevergeefs hebben we contact proberen te leggen met de makelaar. Die geen gehoor geeft. We zitten er nu wel aan te denken om de koop te ontbinden. Er staan nu geen andere leuke huizen in omstreken te koop. Dus dan moeten we alsnog wachten. Wat zouden jullie doen? Jaar wachten op dit huis? Of juist verder zoeken en koop ontbinden?
Apart wat de aannemer zegt, bij ons zijn de wegen pas nadien aangelegd en het huisnummer bekend maken werd ook pas ergens aan het einde gedaan. Misschien ook eens bij de gemeente navragen hoe dat zit? Ik zou zeker verhaal gaan halen bij de makelaar en vragen hoe hij dit nu ziet en wat hij hier aan gaat doen. Staat er een datum en werkbare dagen in jullie contract? Of een startdatum van bouw?
Ik zou zeker even langs gaan bij de makelaar om eea te bespreken. Om mij heen hebben veel vrienden een huis gekocht via een nieuwbouw project en hebben vrijwel allemaal een half jaar tot een jaar langer moeten wachten dat in het begin werd aangegeven.
Maar zolang er niet gebouwd wordt, hoef je toch nog niet te beginnen met betalen? Dan zou het alleen wat langer duren. Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben. Als je daar graag wil wonen, dan kunnen die paar extra maanden er ook nog wel bij.
Bij een nieuwbouwhuis koop je waarschijnlijk met bouwdepot en betaal je wat er opgeleverd wordt.. Zolang er nog niets betaald wordt heb je ook geen kosten omdat er geen geld uitgegeven wordt. En wij hadden de bonusrente destijds meegefinancierd in de hypotheek, ongeveer vergelijkbaar met kosten koper bij bestaande bouw.. Wil niet zeggen dat het netjes is van de makelaar om jullie een ander verhaal voor te spiegelen..maar misschien was dit ten tijde van de koop nog niet bekend? Bij nieuwbouw blijven er altijd onzekere factoren..
Bedankt voor alle reacties! We gaan zeker bij de gemeente navraag doen. Er zijn zo uit mijn hoofd +- 200 werkbare dagen nodig. Maar er staat niks over de uiterste start/begin data in vermeld. Maandag nemen we verder contact op met de makelaar. De makelaar had 6 a 7 maanden berekend voor de bouw (betalen in termijnen). De aannemer vertelde ons dat we toch minimaal van een jaar uit moeten gaan. Dus onze dubbele lasten worden dalijk te hoog of we hebben we weinig over voor de vloer/keuken etc. Ik wacht eerst maandag even af. Maar allemaal erg bedankt voor 't meedenken.