tip: zwier dat boek weg. Geen enkel boek kent jouw baby. Had het bij de eerste ook, kilo's boeken heb ik gelezen en werd er alleen maar onzeker van
hier blijf ik er niet bij, je kan ze nl ook OVERprikkelen. Ik leg ze in bed, zeg "dada, slapie doen". Zo lijkt ze het te weten wat er gebeurd. Tutje in, aai over de bol en weg. Begint ze te huilen, gewoon binnen gaan en tutje erin en aai over de bol (niets zeggen) en weer weg. En dat paar keer herhalen. Overigenshebben nr1 en 3 hier ook altijd effe gehuild voor ze in slaap vielen, neefje doet dit ook. Lijkt alsof ze zich willen verzetten oid, Nr 2 en nichtje hebben dit dan weer niet. Dus elk kind is anders (zelf binne hetzelfde gezin verschillen ze enorm) Babies van die leeftijd hebben overigens ook een huiluurtje: elke avond rond dezelfde tijd zal ze de frustraties er eens goed afjanken, is doodnormaal, ze moet de dag verwerken
Niemand kan je vertellen of je het goed of fout doet, wij niet en een boek ook niet, alleen jij en je kindje. Beste advies wat ik heb gekregen hier: laat het een beetje los. Tuurlijk een ritme, vaste tijden en hele nacht slaap zijn heerlijk maar je kindje is pas 3 maanden. Enige ritme wat wij hebben is z'n ritme. Hij drinkt wanneer hij honger heeft en slaapt wanneer hij moe is. Ik ga er vanuit dat ritme vanzelf komt als hij minder slaapjes per dag en meer eetmomentjes met ontbijt en avondeten enzo heeft. En ik help m'n zoontje wel in slaap. Ik heb Ria Blom en Droomritme ook geprobeerd maar voor nu past het niet bij me. Dex spuugt ook z'n hele bed onder als ik hem wakker neerleg.. dus dat schiet niet op. En 's avonds moeilijker slapen is hier ook. Hij heeft vast behoefte aan mama.. dus ik ga lekker met hem op ons bed zitten of liggen tot ie in slaap is gevallen en leg hem dan in z'n bed. Doorslapen heeft ie gedaan maar lijkt nu weer voorbij dus hier ook om 2 of 3 uur wakker en dan een uur met hem bezig en om 5 uur de wekker.. tsja.. ben moe.. maar hoort er bij toch.. Ik denk maar dat het vast makkelijker wordt als ie 1 is (zeggen ze toch..). En weekenden slapen man en ik om de beurt uit en gaan we ook weleens 's middags mee slapen Dus als het lukt.. doe waar jullie je prettig bij voelen!!
Mijn zoontje is nu 4 maanden. Bij mijn oudste hield ik ook aan een ritme vast, bij mijn tweede ging dat een beetje overboord door de BV op verzoek en nu bij de derde is er geen ritme voor de baby, want hij moet mee met de rest van het gezin Iedereen zegt het al, en ik herinner me nog hoe moeilijk het is, maar kijk naar je kind. Sommige kinderen hebben veel slaap en structuur nodig, andere minder. Ik leg mijn zoontje te slapen als hij moet is, en ik voed hem als hij honger heeft. Ik zou eerlijk niet weten hoe vaak hij per dag slaapt en hoe vaak hij eet. Ook weet ik niet precies welke hoeveelheden hij eet, maar zolang hij goed aankomt en plast en poept vind ik het allemaal wel best. Als hij 's avonds slaapt maak ik hem meestal niet wakker voor een voeding, ik heb gemerkt dat dat vaak niet uitmaakt of hij 's nachts wakker wordt of niet. Hij slaapt soms door en soms niet. Maar daarentegen slapen mijn andere kinderen (4 en 1,5) ook soms wel en soms niet door. Dus ik slaap al 4 jaar maar zo'n 3 nachten per week ononderbreken. Maar ook dat went, zeker als je je er niet meer boos over maakt of je er zorgen over maakt. Dus ik kan alleen aansluiten bij de rest, laat het een beetje los. Als je kindje goed groeit, blij en teverden is en zich goed ontwikkelt, dan doe je het goed (wat je ook doet). En je krijgt vanzelf het zelfvertrouwen hoor.
hihi, dat zei mijn vriend ook al. Ik ga meer mijn gevoel volgen...al vertrouwde ik daar niet altijd op, maar nu moet ik het wel doen hihi.
fijn om te lezen dat jullie het wel herkennen. Gisteravond was ze dus inderdaad krijsend wakker. Ze heeft dat nu wel vaker tegen de avond dat even niets meer goed is en dat ze heel snel weer moe is. Ze krijgt nu meestal tussen 3 en 4 een flesje en dan rond 5 uur naar bed. Ze is dus langer wakker dan 1,5 uur maar ze is dan ook echt wakker want ervoor slaapt ze meestal een flink slaapje van soms wel 3 uur dus logisch dat ze dan soms iets langer wakker is. DAn gaat ze om 5 naar bed maar dat gaat meestal al wat moeizamer. Ze lijkt echt moe, ogen wrijven gapen, jengelig. Dus in haar bedje. Duurt dan wel effe voordat ze slaapt. Ik zing altijd een liedje zet dan muziekdoosje aan, aai over de bol en weltrusten slaap lekker en dan ga ik ook vaak. Alleen was ze gisteren echt overstuur aan het huilen. Toen heeft ze van 5 tot 6 geslapen nog 2 keer geprobeerd om haar toch nog in slaap te krijgen want ze was nog echt moe. Niet gelukt. Toen heb ik haar om half 7 maar weer flesje gegeven en dan is ze ook meteen heel moe. Omdat ze maar kort heeft geslapen. Toen om 19.00 naar bedje en werd ze dus rond kwart over 8 weer wakker. Half 9 sliep ze wel weer en toen om 11 uur nog een droomvoeding. Ze werd rond half 5 licht wakker en om 5 uur was ze echt wakker. Ik dacht, ik probeer het advies van het cb om haar een klein flesje dan te geven. Maar goed dat had ik gedaan toen huilde ze om meer dus ik toch maar de rest gegeven en die dronk ze bijna helemaal op. Toen weer in bedje gelegd, al was ze best wakker. Ze heeft niet gehuild gewoon wat gebrabbeld enzo en sliep uiteindelijk om kwart voor 6 weer. Toen toch maar rond half 8 wakker gemaakt omdat ik dus had begrepen dat het goed is om 's ochtends een 'vaste' tijd te hebben als opstaan tijd. Maar ik hoorde van mijn moeder, die paste vandaag op, dat het geen succes was om half 8. Ze was jengelig, nog moe en dronk maar 80 cc. (logisch want ze had om 5 uur een volle fles op) Daarna maar weer snel naar bedje en toen heeft ze weer geslapen tot kwart over 10. Vanavond was het weer jengelen zo tussen 5 en 7 zeg maar. Tussen fles 4 en fles 5 is ze meestal wakker maar ze slaapt voor fles 4 altijd best lang en goed. Nu heb ik haar toch maar meteen na de fles van 18.30 in bedje gelegd om 19.00 en het was even mopperen maar ze sliep vrij snel en dat doet ze nu nog dus ik hoop dat ze nu gewoon lekker rustig blijft slapen. Gingen jullie kinderen ook rond 19.00 slapen voor de nacht zeg maar? Of hebben jullie gemerkt dat het beter is om dit iets later te doen? Voor het doorslapen bedoel ik dan. Want van 19.00 tot 7 slapen is denk ik ook nog best wel lang toch voor 3 maanden??? Ze krijgt nog wel een droomvoeding dan he.
bedankt voor je verhaal. Ik vind het ook niet erg om op te staan en moe te zijn hoor. Ik kan daar redelijk mee omgaan. Ik ben alleen een beetje onzeker en beetje bang dat ik nu misschien dingen doe waar ik straks 'last' van krijg. Dus dat het ook niet goed voor haar is dat ik haar met mijn dingen misschien in iets rem. Ik probeer nu al zoveel mogelijk naar haar te kijken. Het om de 4 uur voeden houd ik als richtlijn. Is het 3 uur of 3,5 of 4 of 4,5 uur dat neem ik niet zo nauw, daar pas ik de rest wel op aan. Ik probeer er alleen op te letten dat er niet te weinig tijd tussen voedingen zit want ik weet nu uit ervaring dat ze dan gewoon ook niet genoeg drinkt.
Ook heel erg bedankt voor jouw verhaal. Ik moet dit maar echt gaan doen, loslaten. Maar dat is best lastig. Ik heb wel al steeds meer dat ik denk: nou ik zie wel wanneer ze komt en is dat eerder dan eigenlijk 'uitkomt' dan heb ik daar ook wel weer een oplossing voor. Mijn dochter groeit goed, plast en poept goed, is eigenlijk na ieder goed slaapje ontzettend vrolijk en gezellig. En ja het doorslapen, ik ga er maar vanuit dat het wel komt. Die droomvoeding die geef ik nu nog wel omdat ze eigenlijk toch nog wel een goede fles drinkt dan. Dus dat geeft mij zelf wel meer rust omdat ik dan weet dat ze dat in ieder geval nog gedronken heeft en als ze dan overdag wat minder drinkt dat ze toch nog wat extra's heef.
Ik zou haar vanaf 19:00 zelf laten komen. Zo kan je goed zien of ze wil doorslapen. Onze beide kinderen sliepen met 11 en 12 weken klokje rond (zonder voeding),dus wij hebben de ervaring dat het dus prima kan. (19:00u tot 7:00u)
de meisjes sliepen met 8 weken, de jongen met 10 weken klokje rond. Ik liet ze ook vanaf 19u zelf komen (ik gaf geen droomvoeding, maakte niets uit voor hun, ik moest ze ervoor wakker maken en ze werden dan toch om 3u wakker.) Ook niet bij minste huiltje rechtspringen, als ik bij nr3 durf gaan kijken als ze huilt dan ben ik vertrokken voor 3u krijstoestanden. Laat ik haar een paar minuutjes (niet langer dan 5 hoor) dan valt ze zelf in slaap. Zo leert ze ook zichzelf in slaap sussen
ik zou zeggen relax, uit je verslag lees ik dat je steeds maar bezig bent met haar van hot naar her te slepen. MIJN babietjes (ik zeg mijn omdat ik natuurlijk enkel voor de mijne kan spreken) hebben veel nood aan regelmaat en rust. Elke dag ong zelfde uur eten en slapen en dat werkt prima voor ze. En voor mij: zo weet ik als nr3 rond 9u s ochtends jengelig wordt, dat et slaaptijd is. Als ze wat onrustig wordt rond 18 u, dan is het flesjestijd. En ook handig: ik kan doktersafspraken make, want ik weet welke tijden het beste zijn (bvb niet rond 15u want dan is het fruitpaptijd. Mss moet ik eens mijn schema geven zodat je mss kan vergelijken( ik wil niets opdringen hoor, maar mss helpt het een beetje. 6u30: flesje melk 8u30: ochtenddut 10u: wakker van ochtenddut 11u: groentenpap 12u-14: slapen 15u: fruitpap 16u30: avonddutje tot 17u ongeveer 18u30: flesje 19u: slapen Dit volgt ze goed en meer dan een kwartier wijkt ze nergens van de tijden af (overigens hadden nr1 en 2 exact hetzelfde schema, alhoewel we begonnen waren met om 8u/12u/16u/20u te voeden)
Op zich heeft ze hier ook wel bijna elke dag hetzelfde ritme om en nabij dan. Jij schrijft dat je eerst tijd had van 8 12 16 20 dus maar 4 flesjes. Mijn dochter drinmt per flesje geen grote hoeveelheden en ik denk dat wanneer ze minder flesjes krijgt, ze te weinjg binnen krijgt. Ze heeft nu 2 dagen 5 uur, 8 uur, 11 uur, 15 uur, 18.30 uur en gisteren nog een droomvoeding om 22.30 uur. En vanmorgen weer om 5 uur wakker. Ik denk dat ze misschien ook zonder die droomvoeding zal slapen tot ongeveer 5 uur. Maar ik ben een beetje bang dat ze dan te weinig cc per dag drinkt.
Ja maar dronken jouw kindjes overdag goed/voldoende? Zonder de droomvoeding drinkt ze t5 flesjes van ongeveer 150cc per flesje. Ze is 6, 4 kilo. En zou dan 750 cc drinken. Is dat niet wat weinig.
nee bv mag je onbeperkt geven! die voedingswaarde zou misschien iets met voor en achtermelk te maken kunnen hebben? (heb ik gehoord op de bv cursus)
mijn dronken op 3 maanden dan 4 flesjes per dag, maar 240ml water en 8 schepjes. Voor BV weet ik het niet (enkel poedermelk gebruikt) Wel denk ik als ze groeit en genoeg plasluiers heeft er geen probleem zal zijn