Ik zit erg met mijn werksituatie in mijn maag en hoop op wat advies. Ik ben nu bijna 40 en werk al sinds mijn 19e. Ik heb nooit gestudeerd maar wel VWO gedaan (alleen geen diploma). Ik ben ca. 15 jaar geleden in de sales terecht gekomen en heb voor 4 grote bekende bedrijven gewerkt. De laatste zit ik nu ca. 5 jaar. Het is een goede baan met goed salaris, 3 dagen, auto, gsm en laptop van de zaak en veel vrijheid. Maar ik heb het absoluut niet meer naar mijn zin. Ik voel me niet thuis in het team, 3 dagen werken werkt niet voor mijn functie en mijn resultaten zijn erg slecht (niet mijn schuld). Ik ben er van eind 2011 tot eind 2012 een jaar uit geweest. Ik was zwanger van mijn eerste kindje, kreeg slecht nieuws bij de 20 weken echo over zijn hartje, had daarna veel last van harde buiken en een baarmoederhals die te kort was en kreeg daarbovenop zwangerschapsvergiftiging. Na de geboorte heeft mijn zoontje 4 maanden in het ziekenhuis gelegen en 3 open hartoperaties gehad. 3 maanden nadat hij thuis is gekomen ben ik weer aan het werk gegaan. Mijn werkgever heeft altijd alle begrip gehad voor mijn situaties. Afgelopen weken zijn ook weer heftig. Ik was 10 weken zwanger maar heb helaas een miskraam gehad en mijn zoontje heeft vanwege een vernauwing afgelopen week een hartkatheterisatie gehad. We wachten nu op wat de vervolgstap wordt om die vernauwing op te lossen. We verwachten binnen nu en 6 maanden weer een open hartoperatie. Ik ben alweer 2 weken ziek thuis en moet eigenlijk morgen weer aan de slag. Maar ik zie er zo tegenop. Ik wil gewoon eigenlijk niet terug. Ik zou het liefst mijn baan opzeggen maar helaas zijn onze vaste lasten te hoog om alleen van het inkomen van mijn man te leven. Huis verkopen is geen optie want daar zouden we dan heel veel verlies op hebben. Ik wil wel iets anders gaan doen maar daar zou ik dan voor moeten gaan studeren en alles wat ik leuk vind is momenteel geen werk in te vinden zeker niet voor een 40+ instromer die geen werkervaring heeft. Het liefst zou ik een paar jaar thuis willen zijn om mijn zoontje zelf te verzorgen (gaat nu 3 dagen per week naar een verpleegkundig kinderdagverblijf) en in die tijd een tweede kindje krijgen als ons dat gegund is en een thuis studie volgen zodat ik als de kinderen naar school gaan ook weer parttime aan de slag kan. Iemand tips voor mij? Ik kom er niet uit.
Je geeft zelf aan dat stoppen met werken nu geen optie is, ga eens kijken waarom je het niet meer naar je zin hebt binnen het team. Is dit omdat jij niet lekker in je vel zit of door collega's?
Ik vind mijn werk gewoon echt niet leuk meer. Ik zou graag wat anders doen. Iets waarmee ik iets meer voor de maatschappij zou kunnen betekenen. Ik hoef zeker niet hetzelfde salaris en arbeidsvoorwaarden te behouden als nu. We hebben uitgerekend dat we ca. 1000 euro netto te kort komen per maand dus als ik een ander baantje zou kunnen vinden waarmee ik dat verdien voor 24u in de week wat ik wel leuk vind zou dat prima zijn.
Dan zul je toch echt op zoek moeten gaan naar een andere baan. Zijn er mogelijkheden binnen het bedrijf waar je nu werkt? Als je het nu niet naar je zin hebt en niet goed functioneert, zelfs al is het niet jouw schuld, dan hebben ze daar er ook belang bij om je te helpen wat anders te vinden. Is het een mogelijkheid om minder te gaan werken en dan ondertussen alvast een opleiding te gaan volgen in een richting die je wel leuk vindt?