Omdat ik telkens bloedverlies hebben willen ze wat dingen uitsluiten. De gyn zegt dat het geen kwaad kan maar ik lees dat het kans geeft op miskraam/vroeggeboorte?
Ben je niet in de war met een vlokkentest of vruchtwaterpunctie? Daar heb je inderdaad een kans op een miskraamvroeggeboorte. (In Duitsland wordt er ALTIJD bij de eerste zwangerschapscontrole een uitstrijkje gemaakt. Dus lijkt me vrij onschuldig aangezien ze in D alles onderzoeken, maar wel met zo min mogelijk risico's)
Net voordat ik zwanger raakte is er een klein stukje van mijn baarmoedermond afgehaald naar aanleiding van afwijkende uitstrijkjes. De bedoeling was dat ik na een half jaar zou terug komen om een uitstrijkje te laten maken en te kijken of de behandeling geholpen heeft. Echter wil mijn gynaecoloog dit niet doen tijdens de zwangerschap. Wat precies de reden is weet ik niet, maar ze gaf aan dat er in het ziekenhuis waar ik loop geen uitstrijkjes worden gemaakt tijdens de zwangerschap.
Bij mij heeft de huisarts bij mijn vorige zwangerschap met 23 weken ongeveer een uitstrijkje gemaakt om een schimmelinfectie uit te sluiten. Toen de vk dit hoorde later werd ze woest op de beste man. Dat had hij volgens haar helemaal niet mogen doen tijdens zwangerschap. Reden is dat door het rommelen aan de baarmoedermond kun je eea opwekken, ofzoiets. Niets gebeurt hoor, behalve wat bloedverlies die dag.
Het wordt qua bevolkingsonderzoek (in NL) afgeraden omdat door de invloed van zwangerschapshormonen de uitslag van het uitstrijkje negatief kan worden beïnvloed. Maar in Duitsland vermelden ze gewoon bij het afgenomen materiaal dat het van een zwangere is afgenomen, hier wordt dan rekening mee gehouden. Dit gebeurt tijdens de eerste zwangerschapscontrole dus ergens tussen 6 en 10 weken zo ongeveer. Na de bevalling, bij de nacontrole wordt er opnieuw een uitstrijkje gemaakt. In Duitsland wordt je sowieso op jaarlijkse basis gecontroleerd.
Ik heb ivm dezelfde reden vorige een uitstrijkje gehad. Er is hier niets over gezegd, maar mijn moeder vertelde erna dat het vroeger niet werd gedaan in de zwangerschap ivm risico's
Hier meerdere uitstrijkjes gemaakt ivm vruchtwater verlies uit te sluiten, gsb en andere bacterie onderzoeken. Ook met 30 weken een inwendige echo gehad om te kijken of mijn baarmoederhals niet aan het krimpen was. Liever blijven ze weg idd ivm infectie gevaar. Vrijen mag ook gewoon tot het laatst.
Ja maar je moet het niet zien als een staafje. Het heeft de doorsnede van ongeveer een mm. Het grootste deel van het borsteltje komt langs de buitenkant van de mond. En de uitslag is vaak negatief omdat het uitstrijkje voldoende cilindercellen moet bevatten. Dit is overigens niet belangrijk wanneer er afwijkende cellen worden gevonden. Over de risico's durf ik niet zoveel te zeggen, wel weet ik dat wij meerdere uitstrijkjes van zwangere vrouwen per jaar kregen. Dus er zijn idd gynaecologen die het wel doen (Ik ben cytologisch analist, ik beoordeel de uitstrijkjes )
Op indicatie kan een uitstrijkje prima tijdens de zwangerschap. Ik heb er zelf, via de gyn, ook 1 gehad bij mijn vorige zwangerschap. Uitslag is ook betrouwbaar. Als er maar wordt vermeld dat je zwanger bent. Dan kijken ze toch met een ander oog naar de cellen. Dat een vk boos wordt over een uitstrijkje gemaakt door een gyn (zoals ik hierboven las), dan denk ik maar dat een vk geen grote medische opleiding heeft gehad en de gyn wel. Ik zou meer vertrouwen hebben in een gyn.
Hallo allemaal Ook in België staan ze sceptische ten opzichte van uitstrijkjes. Tijdens een normale zwangerschap worden geen uitstrijkjes genomen. Omwille van infectie gevaar en bacteriën naar binnen duwen. Tijdens mijn eerste zwangerschap zijn er nooit uitstrijkjes genomen. Ik heb toen een vroeggeboorte gehad op 21 weken. Daar werd een infectie gevonden in de placenta. Deze zwangerschap wordt er elke 4 weken een uitstrijkje genomen. Elke 2 weken werd een inwendige echo gemaakt om mijn baarmoederhals te controleren. Afgelopen zondag met weeën binnengekomen. Verschillende uitstrijkjes genomen en inwendige echo gedaan. Ze doen dit echt alleen als er duidelijk redenen en alarmsignalen voor zijn. Nu willen ze mijn baarmoederhals ook een tijdje met rust kasten omwille van het niet Triggeren van de baarmoeder. Ik lig nu in het ziekenhuis en ik merk hier dat alles van dag tot dag en van controle tot controle afgewogen wordt welke onderzoeken nodig zijn en welke niet. Groetjes
Erop vertrouwen dan maar denk ik. Ik heb gister het uitstrijkje gehad. Sindsdien behoorlijk last aan de zijkanten van mijn buik. Flink zeurend. Is dat iets alarmerends ? Ken het niet namelijk? Verder wat bruinverlies maar dat lijkt me normaal. Tsja..hopen dat ze niks getriggerd hebben maar..anders denk ik niet dat ik het mezelf vergeef
Je moet er altijd vanuit gaan dat de uitslag betrouwbaar is, maar hij wordt nog steeds afgekeurd als er onvoldoende cellen aanwezig zijn. Het enige verschil is dat je met de info zwangerschap weet hoe het komt.