Ik had mijn termijnecho op precies 12 weken in Nederland. Toen was de geschatte bevallingsdatum 31-12. Daarna heb ik alle controles in Duitsland gehad en eergister hebben ze weer gemeten. Hij liep al redelijk voor, zo zag ik bijvoorbeeld bij zn hoofdje 32 wk verschijnen op het scherm. Al met al is hij qua afmetingen nu gemiddeld al 31+5. En hij weegt ook al 2,1kilo. Ik vroeg mij af of er dan ook een kans is dat je eerder bevalt, wie heeft er ook een baby gehad die op de groei voorliep?
Mijn jongste liep ook voor maar t zegt niets. Ik ben uiteindelijk ingeleid met 40 weken en met 40+1 bevallen. En ze woog toen 3375gr.
1 echo is maar een moment opname. Als jouw uk voor de echo net een groeispurt heeft gehad loopt hij vask iets voor. Vaak zie je dat ze daarna minder hard groeien om bij een volgende echo weer op schema te liggen. Een groot kind komt niet per definitie spontaan eerder en een klein ook niet later. Vaak willen ze het kindje wel eerder halen (inleiden) als bij meerdere echo's is gebleken dat hij ver voorloopt en blijft lopen (niet bij maar 1 week voorloop maar juist groter)
Mijn Frauenartzt vertelde me dat voor- of achterlopen tot en met 3 weken nog niet direct zorgwekkend is hoor. Wanneer je kindje net een groeispurt heeft gehad voorafgaand aan de echo, dan lopen ze voor, maar zitten ze er net tegenaan, dan zou het achter kunnen lopen. Zelf ook wel gehad dat ze bij de ene echo anderhalve week voor liep op de termijnecho en bij de volgende echo liep ze ineens "achter".
Al die getallen zijn maar een gemiddelde hè. Die komen tot stand doordat sommige kinderen groter en andere kinderen kleiner zijn.mdat geeft niks en is (binnen bepaalde marges) heel normaal. Een weekje is echt niks om je druk over te maken