Bv en tandenpoetsen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nijntje, 2 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje

Nijntje Actief lid

8 nov 2008
    180
    0
    0
    Hoi mama's,

Vandaag bij het CB geweest en mij werd geadviseerd om mijn dochter na de laatste voeding tanden te poetsen.:D Maar nu is het probleem dat ze altijd aan de borst in slaap valt en ik haar dan weg leg. Volgens het CB moet ik haar dan toch wakker maken en tandenpoetsen en haar dan in bed leggen. Ik ben bang dat dit niet gaat werken....

Hoe doen jullie dat?:(

Groetjes,

Evi

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja daaaaaaaaag! CB is niet goed snik hoor. Mirre kreeg de tiet voor slapen gaan en krijgt nu een flesje volle koemelk ... en echt niet dat ik dat slaperige wijffie dan nog een tandenborstel in dr mond steek!

Sowieso poets je slechts 1 of 2 keer per dag de tanden, dus er is altijd wel een eetmoment waarna je niet poetst. Waardeloos advies dus ;)

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat dom weer van dat CB.
    Je kan altijd een moment uitkiezen dat ze langere tijd niet eten. Bovendien is BV tandvriendelijk, door de drinktechniek wordt de tepel achterin het gehemelte getrokken en zal dus nauwelijks met tanden/kiezen in aanraking komen,maarja stel je voor dat je als CB kennis hebt van * Borstvoedingsdrinktechniek*.

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    pff ik poets gewoon na het ontbijt wanneer hij te moe is na zijn papje. Na de borst poetste ik nooit zijn tanden want dan sliep hij half.

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ben ik het niet helemaal volledig mee eens.
    Er staat ook een stukje op borstvoeding.com dat er ook bij BV kindjes caries kan ontstaan.
    Helaas is Justin er daar 1 van.....mischien weet jij nog wel te herrineren hoeveel nachtvoedingen ik toendertijd heb gegeven....en antibiotica........in die combinatie is er een hele erge caries bij Justin ontstaan.....zo erg dat hij waarschijnlijk op de wachtlijst komt te staan voor een speciale tandarts die zijn hele bovengebit onder algehele narcase moet trekken:(:(:(

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Jij was toch al met 4 maanden aan het bijvoeden? Had Justin toen al tanden? Feit is dat antibiotica onder een jaar het glazuur van tanden veel erger aantast dan BV, dat bacterievrij rechtsstreeks uit de borst komt.
    Drinktechniek is heel anders uit een fles dan uit een borst, daar was je toch ook al heel snel mee aan de gang?

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Zeker pyamapapjes, die dronk hij toch? Zit namelijk veel suiker in.

Maar ik heb het de eerste periode ook zo gelaten. Pas toen hij wat ouder was (tegen de 10/11 maanden) merkte ik dat hij niet altijd meer aan slaap viel aan de borst en ben ik wel gaan poetsen na het voeden. Toen hij voorbij het jaar was ben ik ook wat gaan schuiven in het avondprogramma zodat ik vrij dicht na het avondeten de borst gaf. Beneden en niet meer in het schemerdonker. Dit was meteen een soort natuurlijke afbouw van de avondvoeding, want hij dronk dan niet heel veel meer door zijn volle buikje. Met 16 maanden de avondvoeding gestopt en daarna nog een maandje alleen de ochtend gedaan.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja toch wel een advies van het cb waar ik een beetje twijfels bij heb! Want ook meteen na een voeding de tanden poetsen is niet goed voor de tandjes. Het glazuur word zacht door de suikers die in de melk zitten (al komt het idd zeker bij goed aan de borst drinken haast niet bij de tandjes) en ga je dan poetsen, dan tast je het glazuur juist weer extra aan.

Daarbij ga je idd echt niet je kindje dat net lekker aan de borst in slaap gevallen is weer wakker maken omdat de tandjes gepoetst moeten worden.

Als je gewoon op een ander moment van de dag de tandjes poetst en toch redelijk let op de hoeveelheid voedingsmomenten die je hebt, dus na een tijdje straks op 6-7 voedingsmomenten op een dag zit (incl bijvoeding/broodmaaltijd/tussendoortjes), komt het vast wel goed.

Nathalie,
    Ik moet zeggen dat ik het wat betrefd Justin eigenlijk wel met Jingels en Appeltje eens ben. Ik denk dat het vooral door de antibiotica kuren komt gezien dit echt mierzoete rotzooi is (snap niet dat ze daar niet wat anders op verzinnen!) en daarbij de flessen die hij kreeg en later idd ook die pyamapapjes, die flesjes daarbij komt de melk weer wel helemaal in het mondje en de tandjes. Maar vooruit, toch sterkte met die kleine man, want hoe het ook komt, leuk/fijn is het niet!

9. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ja hij kreeg inderdaad wel al vroeg pyamapapjes en bijvoeding.
    En die antibiotica is echt troep,vooral die 3 maanden prefentief heeft een heleboel kapot gemaakt.

Ik heb een nieuwe tandarts....een vrouwelijke en zij vroeg mij of ik lang BV had gegeven en of ik vaak 's nachts had gevoed.........ja dus........had er ook mee te maken zij ze.

10. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Appeltje gefeliciteerd met je zoontje,zie het nu pas:)

11. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Had mijn vraag kunnen zijn!

Zoontje heeft inmiddels 5 tanden, dus ook hier wordt braaf gepoetst. Maar idd niet na de laatste voeding, dan ben ik veels te blij dat ie in slaap is gevallen, hihi.

Ik heb nog niet echt het beste moment ontdekt moet ik toegeven. Ik doe het nu vaak bij het aantrekken van pyjama en slaapzak. Maar daarna krijgt ie dus nog wel de borst.

12. appeltje

appeltje Niet meer actief

Thanks!!

En sterkte met Justin, want wat Hanneke ook zegt. Hoe het komt maakt nu niet meer uit.... het blijft vooral erg vervelend voor hem!! Even offtopic, hoe gaat het nu met zijn gezondheid?

13. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Het gaat......
    Afgelopen Vrijdag zijn er voor de 2e keer weer buisjes geplaatst.
    En oh wat heeft het jochie een pijn gehad:(
    Klik maar op de link om een indruk te krijgen

http://i33.tinypic.com/xmttv9.jpg

Die foto is van afgelopen Vrijdag....
    Nu gaat het gelukkig weer een stukje beter,maar is 's nachts wel geregeld wakker nog

En van zijn tandjes.....nee het is nu al gebeurd en vind het echt vreselijk zielig:(

14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Nou ik snap wel waarom die rotzooi echt mierzoet is.. Want probeer er maar een iets wat niet zoet is in te krijgen. Is een ellende dat kan ik wel vertellen. Hier nu dagelijks medicijnen die bitter smaken.. Echt een DRAMA!!!!

Toen mijn zoontje nog borstvoeding kreeg poetste ik zijn tandes 's ochtends. Nu zowel 's ochtends als 's avonds.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja dat snap ik uiteraard ook ;)! Maar ik bedoelde meer, waarom ze niet eens iets uit gingen vinden om het bijv toch een wat lekkerdere smaak te geven en wat de tanden niet zo aantast.

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik word aan de andere kant ook niet echt vrolijk van die 'suikervrije' medicijnen di ej enu ook hebt, die dan weer boordevol chemische zoetstoffen zitten. dan liever gewone suiker! is immers op zich niet ongezond, ze verbruiken die calorien zo weer!
    Tja, alleen die tanden dan...

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies, dus iets anders bedenken. Die zoetstoffen is ook niets. Maar ze kunnen vast wel iets bedenken dat of smaakloos is, of wat dan iets van eeen niet zo lekkere smaak heeft maar bijv door de melk kan zodat die smaak weer weggaat. Nouja vooruit, ik kan er verder ook niets aan doen, weet alleen dat wij op de praktijk toch echt regelmatig kleine kindjes kregen met al gaatjes en dat vind ik gewoon zielig.

Maar vooruit gelukkig hier nog nooit hoeven geven, alleen Benthe de eerste weken van haar leventje ;) maar dat heeft als het goed is geen consequenties voor de tandjes.

18. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

zal eens even gaan brainstormen (dit soort dingen is mijn beroep;)

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ahaa! Nou succes dan! Haha!
    Zat zelf ook al te denken aan andere toedingingsvormen, maar das ook niks, want das ook vreselijk naar voor kindjes, ander vormen worden er namelijk niet echt kindvriendelijker op. Maar dat arsten bijv kindjes van 4 jaar nog die drankjes geven, vind ik die kunnen ook best een pilletje slikken. Maar oke, die drankjes zijn zo gemakkelijk he ;)! En tja die tandjes kunnen hun niet mee zitten, daar zitten alleen de kindjes mee. Maar ach, wat ik er ook van kan vinden, het zal ongetwijfeld niet veranderen, want dit mierzoete spul word al sinds jaar en dag gebruikt ;)!

20. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik heb ook een superslecht melkgebit gehad door die troep, omdat ik altijd ooronsteking had...
    ik denk inderdaad dat ze al best snel pilletjes kunnen. of iets dat je door eten kunt mengen? het gaat er maar om dat je de smerige smaak maskeert...

ik vraag me trouwens af of het alleen wel de suiker is. ik dacht dat er ook iets anders was in de antibiotica dat slecht was voor de tanden? anders zou gewoon limonade of appelsap (ook nog eens zuur...) toch net zo slecht moeten zijn? of snoepjes?

Deel Deze Pagina