even een keer omgekeerd. wie heeft wel genoeg te besteden

Discussie in 'De lounge' gestart door Eefke84, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#401 mimi83, 10 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2012
    bij ons vanaf ruim 1,5 x modaal, kunnen wij redelijk rustig leven.

2. Anice

Anice Niet meer actief

17.000 netto exclusief toeslagen zoals huisvesting, school, reiskosten.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    #403 Juul75, 10 jan 2012
    Laatst bewerkt: 10 jan 2012
    Tussen de 4 en 5x modaal. Moet ik wel bij zeggen dat we een behoorlijk duur huis hebben dat ook in onderhoud en stookkosten heel duur is, dus er blijft niet al te veel over. Nou ja, ik mag niet klagen, maar we hadden rijker kunnen zijn als ik niet verliefd was geworden op dit huis :D

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, elkaar binnen vrienden / kennisenkring diensten verlenen is GEEN zwartwerken. Dat is echt onzin wat je nu beweert. Wij zijn nu twee keer verhuist. Beide keren hebben we veel hulp gehad van familie en vrienden. En vrijwel al die mensen die ons hebben geholpen bij die verhuizingen, zijn inmiddels zelf ook een keer verhuist. En toen hebben wij ons weer voor hun in het zweet gewerkt. Zouden we elkaar daarvoor netjes moeten betalen en belasting moeten afdragen? Flauwekul!
    En of die persoon die komt helpen mijn huis te schilderen nu toevallig wel of niet schilder is, dat is gewoon niet relevant zolang er niet voor betaald wordt! En een kratje bier, gezellig etentje of dagje weg geldt niet als betaling.
    Pas als je echt geld gaat betalen, dan wordt het zwart werken. Maar dienst - wederdienst is geen zwartwerken.

--

Ontopic: wij hebben het ook goed hoor. (Hij 4 dagen onderwijs en ik 3) Het is niet zo dat we bergen geld verdienen. Maar we geven op zich niet heel veel uit. Nou ja... mijn man dan :) Ik ben wel van de Ritualspakketjes, lekker lunchen in de stad en dat soort dingen. Laatst nog "even" naar Ikea voor een pan en pleisters. Sta ik bij de kassa tot mijn eigen stomme verbazing ineens 80 euro af te rekenen omdat ik nog een 'paar' :) leuke dingetjes had meegenomen. Zucht. Gelukkig let manlief beter op ons geld, haha. En hij motiveert mij ook wel om te sparen hoor! Daardoor kunnen we gewoon leuk op vakantie, soms gaan we zelfs twee keer. Dat vind ik al heel luxe. We gaan niet heel vaak uit eten, maar we kunnen wel gewoon gaan wanneer we zin hebben zeg maar. En laatst hebben we zelfs een stuk van de hypotheek kunnen afbetalen. Daar ben ik echt trots op. :)

5. Papaver

Papaver Niet meer actief

Dat hangt er helemaal vanaf...
    Wat is je levensstandaard? m.a.w. met welk soort huis/auto /leefwijze ben je gelukkig?
    Heb je (nog) een hypotheek/huur of is je huis afbetaald?
    Heb je al dan niet spaargeld?

Bij ons komt er maandelijks een heel bescheiden bedrag binnen, maar we geven maar heel weinig uit omdat we in een regio wonen (platteland in Frankrijk) waar er heel weinig sociale druk is op uiterlijk vertoon/bezit en dit ons ook zowieso niet boeit. We hebben geen hypotheek en betalen geen huur, en we hebben spaargeld. Daar staat tegenover dat we dus veel geld overhouden voor dingen waar we waarde aan hechten...

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Bedankt voor jullie open antwoorden..

En natuurlijk hangt het inderdaad ook af van je vaste lasten etc. Je kunt veel geld binnenhalen, maar als je daar tegenover een erg duur huis aanschaft oid dan daalt je bestedingsruimte natuurlijk ook weer een heel eind...

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben een autobedrijf en ook vrienden en familie betalen gewoon bij ons. Natuurlijk wordt er weleens wat gedaan met de prijs maar niet altijd. Wij moeten ons personeel ook gewoon betalen namelijk ;)

Andersom geldt hetzelfde, een vriend van ons onderhoudt onze website en daar betalen wij hem ook gewoon voor.

On topic, wij hebben het niet slecht qua inkomen, komen gewoon goed rond maar letten wel op de kleintjes en sparen veel.

8. Papaver

Papaver Niet meer actief

Inderdaad. Daar staat tegenover dat wij voor een huis/tuin van vergelijkbaar formaat (4 slaapkamers en 3000 m2) in Nederland/Engeland (waar we voorheen woonden) een fortuin hadden moeten neerleggen, terwijl dat hier in Frankrijk 10 jaar geleden voor een prikkie gekocht kon worden.
    Maar niet iedereen is voor een leven in het buitenland in de wieg gelegd...

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons komt er netto ongeveer 3000 euro per maand binnen. (Ik weet het niet precies, ik ben zo'n muts die het financiële deel geheel aan haar man overlaat.) Daar gaat de hypotheek vanaf. Die is nu dus iets lager, maar ik geloof iets van 900 euro per maand. Dat is wel de grootste van de vaste lasten. Gevolgd de kinderopvang denk ik? Dat is 2 dagen per week bij ons.
    Het is misschien niet superveel als ik wat andere bedragen hierboven lees. Maar we kunnen er wel de dingen van kopen die we hebben willen. Als mijn laptop het vandaag begeeft, koop ik morgen een nieuwe. Daar zal ik niet warm of koud van worden. En dat geldt eigenlijk voor alles wel. We kunnen alles kopen wat we nodig hebben en een heleboel dingen die we niet nodig hebben maar wel leuk vinden. Dus we zijn heel rijk. :D Maar dat komt denk ik ook doordat onze wensen goed bij ons budget passen. Ik kan geen nieuwe BMW kopen... maar daar heb ik ook geen enkele behoefte aan dus dat mis ik niet.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Weet je wat het is.....als je voldoende geld hebt, maakt het het leven een stuk makkelijker. Wij hebben niks te klagen, kunnen alles doen wat we willen en moeten ook sparen. Wij gaan over 6 mnd trouwen en hebben alles op de spaarrekening staan. Sommige zaken zijn zelfs al betaald.
    Daarnaast gaat de kinderbijslag rechtstreeks naar de spaarrekening van de kinderen.

Er komt genoeg binnen en er gaat genoeg uit. Maar je gaat inderdaad leven naar je inkomen.

Ik vind het wel altijd vervelend dat er zoveel afgunst is...ik ben er zelfs een vriendin om kwijt geraakt.

Kijk..er werkte zelf 40 uur per week, had een leuk inkomen, een goedkoop maar leuk appartementje. Dus een goed inkomen en weinig uitgaven. En was toen 24!
    Ik leerde mijn vriend kennen, hij had al een eigen huis, een goedlopend bedrijf dus wij samen hadden een heel leuk riant leventje, voor 2 jonge mensen van nog geen 25!
    Mijn "vriendin" studeerde nog en had geen bijbaantje en was 50 euro verloren. Nu had ze voor de rest van de maand geen geld meer. Aangezien ik niet de beroerste ben, wilde ik haar best die 50 euro lenen. Tja...en toen hoorde ik dat ze daar van op stap ging.
    2 maanden heb ik niks van haar gehoord...heb haar een sms gestuurd dat ik op vakantie ging en voordat ik ging, mijn geld wilde hebben.
    Stuurde ze terug: Hoezo...jij kan het makkelijk missen :$

Nu 5 jaar later hebben we samen een huis gekocht en zijn we 2 kindjes rijker hebben een leuke auto voor de deur staan en een beestje wat zich "hond" mag noemen.

Aangezien mijn vriend ook in de bouw zit, hebben we echt kl*te jaren achter de rug en zijn de reserves behoorlijk aangesproken.
    Maar goed, we hebben het overleefd. Zowel het bedrijf als onze relatie.
    Ons motto is altijd:
    "wat kan ons nou gebeuren als we 4 hoog eindigen, maar wij zelf en onze kinderen gezond zijn"

Je kan nog zoveel te besteden hebben, maar als er iets met je gezondheid, of erger, met die van je kind wat is, heb je echt helemaal niks aan de geld.

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mirell doet andre dat echt niet? Ook niet voor je beste vrienden of zijn broer/zus?
    Ik vind dat altijd zo een wisselwerking. Andre doet dat bijvoorbeeld voor jouw beste vriendin en jouw beste vriendin past een paar keer op amy-lynn of haar man helpt andre met het voegen van je nieuwe keuken ;).

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    haha! Ik heb er 1 gekocht voor 50 cent op de rommelmarkt :p (en ook die zit nog in de verpakking)

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    AMEN!

Wij hebben helaas op het gebied van gezondheid al het één en ander meegemaakt met mijn schoonouders. Ze zijn er gelukkig allebei nog, maar mijn schoonmoeder heeft wel veel schade overgehouden aan een hersenbloeding. En ook om schoonpa hebben we een aantal keer flink in spanning gezeten. Dan kun je wel fijn geld op de spaarrekening hebben staan, maar dat maakt de angst en het verdriet niet minder!

Terwijl ik dit typ realiseer ik me wel dat de stress die je hebt als je echt te weinig te besteden hebt, zeker zo erg kan zijn als de spanning die een slechte gezondheid kan veroorzaken. Het is natuurlijk allebei niet leuk!

Ik ben heel blij dat wij zowel een goede gezondheid als een gezond financiële situatie hebben!

14. Papaver

Papaver Niet meer actief

En dat is nu eenmaal absoluut de belangrijkste les in het leven.
    En met die wijsheid ga ik nu slapen... Welterusten... :)

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    eeehm hoeveel weet ik niet precies. Op dit moment denk ik zonder de 13e maand, winstuitkering, belastingteruggave (toch ook iets van 4500 euro per jaar ofzo) etc mee te rekenen ongeveer 4000 euro? Kan iets meer of minder zijn.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ook helemaal waar!
    Want het is ook wel een stuk makkelijker om dat te zeggen als je er financieel gezond voorstaat....

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    17.000 per maand? what the

18. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    fack? :D
    Tja, ik hoor hier niet thuis denk ik, met ons gezamenlijke maandinkomen van 2000 euro. ;)

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    oh jeetje wat erg.. ik dacht aan deze trol....:D snapte dus echt niet waarom ze werd aangezien voor trol!

20. augustus

augustus Niet meer actief

Wij leven luxe totdat het geld op is hahaha.
    Nee we kunnen redelijk doen wat we willen. Maar vaak willen we zoveel:D
    Al vind ik het wel een sport om boodschapjes voor max 60 euro per week te doen. Uitverkoop is mijn middle name. H&M dat is echt mijn favo winkel, koop er bijna alles voor mijn dochter en mezelf. We gaan in de zomer lekker 2 of 3 weken naar Portugal, in februari een weekje center parcs. Tussendoor weekendjes weg, het liefst naar het buitenland en dan pakken we een leuk feestje mee. Nu hebben we 3 dagen maastricht gepland in april. In mei- juni een lang weekend Duitsland. Afgelopen november hebben we een weekndje Maaseik (belgie) gedaan:p

Uit eten doen we ook regelmatig. Vorige week toevallig 2 x en donderdag gaan we weer lekker. Het kan daarna zo zijn dat we maanden of weken niet gaan.

Hier hebben we een gezamelijke rekening en een eigen. We houden elke maand hetzelfde bedrag voor ons zelf. Hier in huis zijn we gelijk.

Hubbie werkt 40 uur en ik 32.

We hebben geen giga bankrekening, maar genieten van de uitgaves. En soms zitten we weleens wat krapper aan het einde van de maand. Maar we zijn dan te gierig om spaargeld over te maken.

Wij wonen trouwens wel redelijk goedkoop en klein.
    Maar daar moet verandering in komen als de huizenmark wat meer stabiel is. Ons huisje verkopen is nu geen optie gezien de huizen die lang te koop staan in de straat.

Deel Deze Pagina