Wie weet hoe zwaar de factor leeftijd meespeelt bij de uitslag van een combinatietest? Bij mijn vorige zwangerschap was ik 34, had onze dochter een nekplooi van 1.8 en kreeg ik uiteindelijk een uitslag van 1:5000, toen ook geen verder onderzoek laten doen natuurlijk. Nu ben ik 36 en behoor ik dus ineens tot de "oudjes". We laten weer een combinatietest doen en ik wil graag vantevoren weten wat ik kan verwachten. Hoe zwaar gaat de factor leeftijd nu meespelen. Stel dat de nekplooi gewoon goed is en m'n bloed ook? Zou de uitslag dan nog steeds 1 op de paarhonderd zijn of kan het ondanks m'n leeftijd toch nog wel 1 op de paarDUIZEND zijn? Welke oudere mama helpt?
Leeftijd speelt idd mee, je zal nu in een andere schaal vallen. Ik schrok in 1e instantie, maar die mevr. vertelde mij dat dat door je leeftijd komt. Bij mij was t 1:520 ofzo en voor mijn leeftijd (38) prima!
ik was ook 34 met de test en had 1,8 met de nekplooi. Het kan niet alleen aan je leeftijd liggen, want bij mij waren de bloedwaarden niet zo goed. Dus hadden we ineens een kans van 1 op 780.
Ik wil daar aan toevoegen dat naarmate de leeftijd van de moeder toeneemt, de test ook betrouwbaarder is. Dat houdt in dat de kans groter is dat als je zwanger bent van een kindje met Down dit ook werkelijk wordt 'ontdekt' dan dat die kans is bij jongere mama's. Bij mij gaven ze aan hoe groot de gemiddelde kans is in mijn leeftijdscategorie en vervolgens de uitslag van onze test. Hier staat een tabel met de kansen per leeftijdsgroep. De kans is 3 tot 9 per 1000 (of 1 op 333 tot 111), maar goed je zit wel onderaan die leeftijdsgroep dus vast dichterbij de 333.
Volgens mij was het zo bij mij (als ik het goed herinner) test met 29 jaar: nekplooi 1.4 kans 1 op ong. 13500 test met 31 jaar: nekplooi 1.6 kans 1 op ong. 11000 Volgens de echoscopiste zat het verschil puur in mijn leeftijd, bloed en meting waren nagenoeg hetzelfde. Heb het speciaal nog nagevraagd. Ze hadden mijn gegevens nog van de zwangerschap daarvoor.
Ik ben vanmorgen geweest voor de nekplooimeting en blij met de uitslag! 37 jaar,een nekplooi van 1,5 en de uitslag was 1:2132
Interessant om te lezen. Ik heb de nekplooimeting gisteren gehad. Hij was 1,5 mm. Er is ook bloed afgenomen en de uitslag krijg ik dus pas over 9 dagen. Maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe dik de plooi bij anderen was en hoe oud jullie zijn en welke kansen daaruit voort zijn gekomen.