anti-lek beker slecht voor tandjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamita feliz, 5 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Even een vraagje. Ik hoorde van mijn zusje dat er in Nederland wordt gezegd dat anti-lekbekers niet goed zouden zijn voor hun tandjes. Ze wist alleen niet waarom. Is dit echt zo en waarom is het niet goed? We hebben zelf een anti_lekbeker van Avent en hier wordt er helemaal niet gezegd dat het niet goed zou zijn.

2. Debby18

Debby18 Actief lid

2 apr 2006
    317
    0
    0
    Hoihoi,

Volgens mij is het zo dat als je kindje langdurig aan spenen zuigt, en dus ook aan de tuutjes van anti-lekbekers dat dan de tandjes beschadigen/gaatjes erin komen. Ik heb me laten vertellen dat het in ieder geval niet goed is voor de tandjes.

Ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen met advies!

Liefs xxx,

Debby

3. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Watvoor beker gebruiken jullie dan?

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.276
    4.508
    113
    Heb dit ooit aan mijn tandarts gevraag en die vertelde dat de fles of antilekbeker geen gaatjes veroorzaakt. Wel de vloeistoffen die we erin doen :) (de grapjas).

Het is dus zo dat als je in de fles drinken doet wat suiker bevat en je kindje dit contstant in zijn mond heeft het dus de hele tijd ook suiker langs de tanden krijgt en dit kan gaatjes veroorzaken.
    Zit er water of alleen melk in dan heb je dit probleem niet.

Het beste is dus gewoon je kindje laten drinken (b.v. aan tafel) zodat het rustig zijn/haar 'glaasje' leeg kan drinken. En ze niet constant met de tuitbeker of fles in de mond rond laten lopen.

Groetjes Anita

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, zoals gezegd, je kindje mag wat mij betreft 24uur per dag met een fles, tuitbeker, rietjesbeker, gewone beker lopen. Zolang er maar water, thee, oid inzit. Dit kan namelijk helemaal geen kwaad voor de tandjes en daardoor zullen er geen cariës ontstaan.

Die cariës waar voor gewaarschuwd wordt, die komen omdat we onze kindjes steeds, diksap, limonade, appelsap, etc. in die flesjes, tuitbekers, ed. geven. En dat is dus het geen wat slecht is voor de tandjes, vaak worden die flesjes en bekers het hele huis door gesjouwd en dan word er een slokje genomen en dan na 10 minuutjes weer een slokje en dan na een half uur weer een paar slokjes en zo de hele dag door.

Het glazuur word zacht gemaakt door de zuren en suikers die in die dranken zitten. Pas na 3 uur is het glazuur (met behulp van het speeksel) weer helemaal geremineraliseerd (hersteld). Wanneer je kindje binnen die drie uur weer wat drinkt of snoept (wat na elke slok steeds weer is, als ze de hele dag met een flesje/beker lopen) heeft het glazuur geen tijd om te herstellen. En dan krijg je dus cariës. Er word (ook voor jezelf) aangeraden maximaal 6-7 'zuurmomenten' per dag te hebben.

Dus het maakt niet uit wat voor beker of fles je je kindje geeft.
    Zolang je, als je er zoete/zure dranken in doet, het maar ineens leeg laat drinken.
    Of je er geen zoete/zure dranken in doet, maar water/thee etc, dan mag het kindje er 'gewoon' de hele dag mee rond wandelen.

Nou, ik hoop dat het een beetje begrijpelijk(e taal) is geworden :D .

melk zijn de meningen bij ons op de praktijk over verdeeld. De een vind dat het niet zo is de ander vind dat het wel zo is. Er zitten in melk natuurlijk melkzuren en suikers, maar ook is melk goed (wat neutraal) voor het herstellen van het glazuur ;) .

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.102
    3.879
    113
    Ja, maar de hele dag een bekertje met (lauwgeworden) melk zou ik me kind ook niet gauw geven, bleeeh, dat drink je zelf ook gelijk op als het nog lekker koel is.
    Inderdaad, zolang je er geen zoete dranken in doet, maakt het voor de tanden niet uit.

7. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Hij krijgt vooral water en thee uit zijn tuitbeker en een keer per dag een soort sap dat ze hier appelwater of perenwater noemen. Dit maak ik zelf en daar zit alleen de natuurlijke suikers in. Ik laat hem daar alleen niet de hele dag mee rondlopen. Hij krijgt dat 's middags en daar gaan we even voor zitten en soms drinkt hij het niet helemaal in een keer op, maar dan krijgt hij twee keer een beetje. Als ik het goed begrijp kan dat dus geen kwaad.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dan zou ik me er geen zorgen over maken hoor. En gewoon zo doorgaan hoe je het nu doet, lijkt me prima zo. Gewoon water en thee, en dan 1 á 2 keer per dag een keer wat sap. Je zou ook bijvoorbeeld dat sap tegelijk kunnen geven met het fruit van/voor die dag, dat scheelt weer een 'zuurmoment'. Want fruit/fruithap is natuurlijk ook weer zo een moment. Owja, natuurlijke suikers of niet natuurlijke suikers = geen verschil. Het zijn allebei suikers, dus een 'aanval' op het tandglazuur.

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

buiten caries is het ook niet goed om ze de hele dag met thee of water te laten lopen, dan krijg je het speen effect en de scheefgroei van de kaak.

Wij gebruiken voor Dano een rietjes beker. daar zijn we vroeg mee begonnen omdat ze het dan gemakkelijk aankleren. fleskrijgt hij alleen met zijn melk, en fles leeg is weg.

10. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ze zoeken overal wel iets achter. Zo kun je bezig blijven. een kind van 2 2,5 kan makkelijk uit een gewone beker drinken ik zou me er verder nog niet druk overmaken

Deel Deze Pagina