even een taart vraagje! help!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by pinguin, Jan 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    wie kan me helpen???
    ik zoek voor mijn dochter haar eerste verjaardag iemand die taarten kan maken!
    ik wil heel graag een baby tv taart voor haar laten maken (stapeltaart) maar zou niet weten waar ik moet zoeken!
    en hoe duur zoiets zou zijn! iemand een idee??
    of... ik ben zelfs redeijk handig, kan hem misschien zelf ook maken maar dan ben ik we een boek of iets in die geest nodig hoe ik het moet doen... hahahaha!
    dus; weet iemand een bakker in omgeving Emmen of een boek waarin staat hoe ik dit kan doen?
    dit zoek ik ongeveer:

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

Aug 15, 2010
    1,888
    403
    83
    Leuke taart! misschien handig om hier te plaatsen waar je woont miss hien dat iemand hem voor je kan maken

3. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

Aug 15, 2010
    1,888
    403
    83
    oeps sorry zie nu emmen ;)

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hey,

Het is niet zo heel moeilijk om zoiets zelf te maken, en dan heb je er zelf de eer van ;).

Koop een zak biscuitmix (online of bij Pipoos), die kun je gewoon volgens gebruiksaanwijzing maken.
    Voor vullingen kijk op De Leukste Taarten Maak Je Zelf!, hier staan tig recepten op
    Om te stapelen moet je taartkartonnetjes hebben, en dowels of maiskolfprikkers (kartonnetjes hadden ze laatst bij Pipoos ook, voor helemaal onder de taart een cakedrum, hebben ze ook wel). In Erm zit een meid die ook professioneel taarten maakt, heeft een winkeltje. Moet je even googlen, leuke meid en heeft goede producten!

Je kunt marsepein of fondant gebruiken, maar voor boetseren ben je sowieso fondant nodig. Je hebt ook emmers van 5kg, heb je zeker weten genoeg (gebruik zelf pettinice, werk goed en is erg lekker). Kleurstoffen kun je ook kopen, verder een rolstok (ga naar de gamma en koop een pvc buis van een meter, was die goed af, en werkt ideaal).

Het is dat ik niet echt veel tijd heb de komende weken, anders zou ik 't wel voor je willen maken. Zou je wel instructies willen/kunnen geven, of even op weg helpen.

Als je vragen hebt mag je me ook PB sturen hoor!

5. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    leuk he!
    BEN ER HELEMAAL VERLIEFD OP!
    mijn dochter is verslaafd aan baby tv dus een taart van baby tv op haar 1e verjaardag zou heeeeeel leuk zijn!

6. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    jeetje... ik ga het denk ik idd zelf proberen..
    misschien eerst in het klein?? hahahaha!
    ik zat idd te denken aan rolfondant maar kun je dat bewaren? wat je overhoudt bedoel ik?
    vind het altijd zo zonde als je van alles overhoudt en dat dan weg moet gooien..

7. sam32

sam32 Bekend lid

Jul 14, 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    De site jouwtaartshop.nl vind ik persoonlijk erg handig. Ik wil zelf ook zo'n taart gaan proberen en op deze site staat het goed uitgelegd

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Begin een keer met een enkele taart. Hoe groter de diameter, hoe makkelijker het eigenlijk is om de fondant strak te krijgen. Het is idd rolfondant wat je gebruikt, en als je dit goed luchtdicht verpakt (ik gebruik altijd ziplocks), kun je het een hele poos bewaren (De emmer die ik heb, heb ik hier al een half jaar staan ofzo, is niks mee aan de hand).

9. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Tis dus eigenlijk in deze volgorde:

Biscuit bakken en laten afkoelen (wat de bovenkant is in de oven, moet je op het rooster zetten om af te koelen, dus eigenlijk omdraaien zodat de randen bovenaan strak worden).

Biscuit in lagen snijden (er zijn speciale taartzagen te koop, Ikea heeft ook een setje waar een simpele bij zit).

Onderste laag vullen, laag biscuit er op, bovenste laag vullen en bovenste laag biscuit er op. Afhankelijk van de vulling een dijkje (opstaand randje) spuiten met botercreme (makkelijkst is 1:1, dus 250g roomboter mixen met 250g poedersuiker, minuut of 10 mixen).

Taart afsmeren met botercreme, dus zorgen dat alle oneffenheden zoveelmogelijk gladgestreken zijn met de botercreme.

Fondant kneden, kleuren en uitrollen. Om plakken aan tafel te voorkomen heb ik een doorzichtig tafelzeil op tafel (Jan van Peer te koop). Om scheuren te voorkomen til je de fondant voorzichtig een beetje op aan 1 kant, draai je het over de rolstok heen, en kun je de hele lap met rolstok optillen en over je taart leggen (fondant liefst tot 2-3mm dikte uitrollen).

Om het strak te krijgen is een smoother eigenlijk wel onmisbaar.

Voor het boetseren (dus zo'n poppetje die er bovenop staat) is tylose handig, dit doe je een beetje door de fondant waardoor het steviger wordt en sneller uithardt. Als je een theelepel tylose mengt met een beetje afgekoeld gekookt water, en dit een nachtje in een afgesloten bakje in de koelkast zet, krijg je eetbare lijm, waarmee je dingen aan je taart kunt lijmen en aan elkaar (echt maar een héél klein beetje er op doen met een kwastje, anders gaat de fondant smelten).

10. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    ze is over een maand jarig, ik ga het proberen!
    en als hij is gelukt, za ik ff foto plaatsen!
    lukt het niet, hoor je niets meer van me... hahahahahaha! :D
    lijkt me niet makkeijk als ik het zo lees...:(

11. pinguin

pinguin Bekend lid

Apr 8, 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    ik heb iemand in de buurt hier gevonden die me het wil leren en me gaat helpen de taart te maken!
    heb er nu al zin in! :D

Share This Page